۰۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۰

ایران، چهارمین کشور درلیست سیاه اندونزی

سفیر اندونزی در ایران با اشاره به دستگیری و نگهداری تعدادی از ایرانیانی که قصد داشتند از مسیر این کشور به طور غیرقانونی به استرالیا بروند گفت: اگر این افراد بی‌گناه باشند و جرمی را در کشور ما انجام نداده باشند، حتما شرایط برای بازگشت‌شان فراهم خواهد شد، اما اگر جرمی مرتکب شده باشند طبق قوانین با آن‌ها برخورد خواهد شد.
کد خبر : ۱۲۶۰۷۸
صراط: دیان ویرنجوریت، سفیر اندونزی در ایران، اظهار کرد: اندونزی با بیش از 17 هزار جزیره دارای طبیعت بکر و زیباست. سالانه بیش از هفت میلیون ایرانی به عنوان توریست به اندونزی سفر می‌کنند، اما متاسفانه برخی مواقع از ایران و کشورهای همسایه به اندونزی می‌آیند و از امکانات ورود آسان استفاده می‌کنند تا از آن‌جا به طور غیرقانونی به استرالیا بروند و یا برای اهدافی جز تفریح وارد این کشور می‌شوند. 
 
وی ادامه داد: تعدادی از این افراد که از طبقه پایین اجتماعی و فاقد پول کافی هستند، وقتی از مسیر غیرقانونی اقدام می‌کنند احتمال این‌که با مشکلاتی از جمله بی‌پولی مواجه شوند زیاد است و ممکن است افراد سودجو و فاسد در جزایر از آن‌ها برای انجام کارهای خلاف استفاده کنند؛ چراکه به این شکل آن‌ها می‌توانند پول لازم برای عبور از اندونزی را به دست آورند؛ بنابراین آن‌ها علاوه بر ورود غیرقانونی به اندونزی ممکن است دست به کارهای خلاف دیگر هم بزنند و این مشکلات مضاعفی را برای کشور ما ایجاد می‌کند. 
 
وی گفت: الان حدود 5 هزار ایرانی در اندونزی در مکان‌هایی شبه زندان نگهداری می‌شوند. 400 نفر در زندان هستند و 47 نفر هم به خاطر حمل مواد مخدر محکوم به اعدام شده‌اند. این تعداد کمی نیست و ما دوست نداریم مردم کشوری به جای گردشگری برای ما تولید مشکل کنند. متاسفانه ایران چهارمین کشور در لیست سیاه اندونزی بعد از افغانستان، پاکستان و سریلانکا به خاطر مسایل پیش آمده است. 
 
سفیر اندونزی در ایران در پاسخ به این پرسش که بخشی از افرادی که به طور غیرقانونی قصد مهاجرت به استرالیا از مسیر اندونزی‌ را داشته‌اند و الان توسط پلیس دستگیر شده‌اند و اقدام خلاف دیگری انجام نداده‌اند، زمینه بازگشت‌شان به ایران فراهم خواهد بود؟ گفت: اگر فردی به طور غیرقانونی به کشور شما وارد و جرمی را مرتکب شود او را بدون تحقیق به کشورش بازمی‌گردانید؟ باید درباره افرادی که با نیت انجام کارهای غیرقانونی وارد اندونزی شدند، تحقیقات صورت گیرد. بعضا این افراد مدارک شناسایی هم ندارند و مشخص نیست از چه ملیتی هستند. اگر بی‌گناه باشند حتما شرایط برای بازگشتشان فراهم خواهد شد اما اگر جرمی مرتکب شده باشند طبق قوانین با آن‌ها برخورد خواهد شد. 
 
وی ادامه داد: اندونزی با مقامات و سازمان‌های بین‌المللی و سازمان مهاجرت در تماس است و سفارت ایران در اندونزی هم با این مساله درگیر است، اما حتی از دست سفارت ایران هم کاری برنمی‌آید؛ باید اجازه داد روال قانونی کار درباره این افراد طی شود.وی تصریح کرد: ما ابتدا شرایط سفر به اندونزی را برای ایرانی‌ها تسهیل کردیم، اما بعدا با مشکلاتی مواجه شدیم و سعی کردیم قوانین سخت‌گیرانه‌تری از جمله رزرو هتل یا در اختیار داشتن بلیط بازگشت و غیره را اعمال کنیم. اما این‌ هم فایده‌ای نداشت. از هر 10 نفر ایرانی که به اندونزی می‌آیند، پنج نفر آن‌ها باز نمی‌گردند. 
 
وی افزود: ما در فرودگاه‌ها و شهرهای بزرگ شرایط سخت‌گیرانه‌تری را برای ورود تروریست‌ها اعمال کردیم و همین مساله باعث شد تا برخی برای عبور از اندونزی به مالزی و از آن‌جا به جزایر کوچک اندونزی ‌روند تا از آن‌جا به استرالیا بروند، اما اگر برای این افراد در جزایر اتفاقی بیفتد و دستگیر شوند، شرایط برای رسیدگی به وضعیت‌شان خیلی سخت‌ خواهد شد. 
 
سفیر اندونزی در ایران تاکید کرد: به عنوان سفیر وظیفه‌ام ارتفا روابط در همه زمینه‌هاست و به همین دلیل به نقاط مختلف ایران سفر می‌کنم و اولین سوالی که از من پرسیده می‌شود این است که «می‌خواهیم به اندونزی برویم تا از آن‌جا به استرالیا برویم!» اما ما می‌خواهیم ایرانی‌هایی که به اندونزی می‌آیند برای اهداف گردشگری بیایند، نه این‌که از مسیر اندونزی برای سفر به کشور ثالث استفاده کنند.
منبع: ایسنا