۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
تحریم کامل نفت امروز بررسی می‌شود

یک بام ودوهوای کنگره آمریکا درباره ایران

در همین حال، «فارین پاليسی» از نامه‌ گروهی از لیبرال دموکرات‌ها برای توقف این رای‌گیری و تحریم ایران خبر داد. به گزارش سایت «انتخاب»، «جیم مک درموت»، «جان کانیرز»، «کیث الیسون» و «جیم مک گاورن» از رهبری کنگره خواسته‌اند که رای‌گیری در مورد تحریم جدید ایران را به تعویق اندازد تا از این طریق تلاش‌ها برای تعامل با رییس‌جمهور جدید ایران از بین نرود
کد خبر : ۱۲۶۱۹۰
صراط: دودستگی در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران، به تلاش متضاد دو گروه در مورد تهران منجر شده است. گروهی از نمایندگان مجلس آمریکا، به دنبال رای‌گیری در مورد تحریم‌های جدید علیه ایران هستند.

در حالی‌که دولت اوباما تحریم‌ها علیه ایران را در هفته گذشته کاهش داد. بر اساس اعلام مشاوران کنگره آمریکا، مجلس نمایندگان این کشور که اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان است قرار است امروز (چهارشنبه) درباره لایحه به صفر رساندن کامل فروش نفت ایران تا یک سال آینده تصمیم بگیرد.

 پیش‌بینی می‌شود این لایحه به راحتی به تصویب مجلس نمایندگان برسد اما تصویب این لایحه در مجلس سنا که اکثریت آن با دموکرات‌های حامی دولت اوباماست، با چالش‌هایی همراه خواهد بود. این اقدام جدید اعضای کنگره آمریکا در حالی انجام می‌گیرد که هفته گذشته، همین نهاد قانون‌گذاری در ایالات متحده آمریکا، از وضع تحریم‌های جدید و گسترده علیه تهران، پیشگیری کرد. حدود 130 نماینده کنگره در نامه‌ای به باراک اوباما، از او خواستند با «حسن روحانی به‌عنوان رییس‌جمهوری ایران، وارد مذاکره شود.»

در بخشی از این نامه آمده بود: «باید همه توافق داشته باشیم که تجدید دیپلماسی بخشی از استراتژی وسیع‌تر ما نسبت به ایران باشد.» پس از آن روزنامه «واشنگتن پست» در خبری اعلام کرد: «کنگره آمریکا طرح سالانه تشدید تحریم‌ها علیه ایران را به کاخ سفید ارایه ندادند و اعلام کردند که این طرح ممکن است تا اکتبر و حتی تا پایان سال‌جاری میلادی نیز آماده نشود.» روز گذشته کمیته بانکداری سنای آمریکا اعلام کرد، لایحه‌ای مشابه برای تحریم ایران را در ماه سپتامبر (شهریور) به بحث بگذارد و پس از آن لایحه تحریم کامل نفتی ایران را برای تصویب به صحن بیاورد. این در حالی است که پنجشنبه گذشته، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که صادرات دارو به ایران نیاز به مجوز ندارد و در همین راستا عنوان برخی از تجهیزات پزشکی که در فهرست تحریم‌ها قرار ندارد را اعلام کرد. این اقدام دولت اوباما، در کنگره این کشور به عنوان نشانه‌ای از استقبال از استقرار دولت روحانی تعبیر و تفسیر شد. کنگره آمریکا که لابی حامی اسراییل نفوذ گسترده‌ای در آن دارد خواستار تشدید تحریم‌های ایران با وجود تغییر فضای سیاسی و انتخاب یک دولت میانه‌رو در این کشور است.

 بر اساس لایحه جدید مجلس نمایندگان آمریکا تا یک‌سال آینده کشورهایی مانند چین و هند که هنوز از ایران نفت وارد می‌کنند دیگر از قانون تحریم نفت ایران مستثنا نخواهند شد و مجبور خواهند بود در صورت ادامه واردات نفت از ایران، قید مراودات اقتصادی خود با آمریکا را بزنند. منتقدان این لایحه می‌گویند تصویب این لایحه می‌تواند در آغاز به‌کار دولت روحانی سیگنالی منفی به دولت میانه‌رو در آستانه استقرار در ایران بفرستد.

 در همین حال، «فارین پاليسی» از نامه‌ گروهی از لیبرال دموکرات‌ها برای توقف این رای‌گیری و تحریم ایران خبر داد. به گزارش سایت «انتخاب»، «جیم مک درموت»، «جان کانیرز»، «کیث الیسون» و «جیم مک گاورن» از رهبری کنگره خواسته‌اند که رای‌گیری در مورد تحریم جدید ایران را به تعویق اندازد تا از این طریق تلاش‌ها برای تعامل با رییس‌جمهور جدید ایران از بین نرود

. در نامه این گروه آمده است: ما معتقدیم که این امر می‌تواند پیش از تحلیف رییس‌جمهور جدید ایران نتیجه عکس و غیرمسوولانه‌ای داشته باشد. راه‌حل دیپلماتیک همچنان بهترین ابزار ممکن برای حصول اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و کنگره نباید فرصتی بالقوه برای دستیابی به نتیجه درخصوص ایران را از دست دهیم. در حال حاضر، یکی از دستیاران «الیسون» در حال جمع‌آوری امضا برای به تعویق انداختن لایحه مذکور است. این نمایندگان همچنین خواستار تغییر لحن آمریکا در قبال ایران شده‌اند.


منبع: شفاف