۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵
کریستین ساینس مانیتور بررسی کرد:

اولین پیام واشنگتن به دولت روحانی

لایحه تحریم های جدید علیه کشورمان در حالی امروز در کنگره بررسی‌خواهد شد که مخالفان نسبت به از بین رفتن فرصت دیپلماسی بین دو کشور هشدار می‌دهند و موافقان این اقدام را پیامی درست درباره برنامه هسته ای ایران تلقی می‌کنند.
کد خبر : ۱۲۶۲۲۹
صراط: کریستین ساینس مانیتور نوشت: در حالی حسن روحانی، رئیس جمهور میانه‌رو جدید ایران یک شنبه هفته آینده به صورت رسمی تصدی امور را به دست خواهد گرفت که  امروز کنگره لایحه تحریم های جدید علیه ایران را بررسی خواهد کرد.

به گزارش کریستین ساینس‌مانیتور مخالفان معتقدند تصویب لایحه منجر به از بین رفتن فرصت دیپلماسی خواهد شد در حالی که موافقان این اقدام را پیامی درست درباره برنامه هسته ایران تلقی می‌کنند. پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران باراک اوباما بر بهبود مناسبات تهران- واشنگتن ابراز امیدواری کرد. وی گفت:« انتخاب حسن روحانی راه را برای ایجاد روابط جدی‌تر و واقعی‌تر با ایران هموار کرد.» محافل غربی همچنین تغییرات ایجاد شده را  تمایل آمریکا و ایران برای مذاکرات دوجانبه درباره برنامه هسته‌ای تفسیر کردند. اما اکنون که روحانی در آستانه شروع به کار است، برخی در کنگره با تصویب دور جدید تحریم های علیه ایران درصدد فرستادن سیگنال متفاوتی به تهران هستند.

این روزنامه با طرح سوال «بهترین رویکرد برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران چیست؟» ادامه داد: کنگره امروز می‌خواهد با تصویب تحریم‌های جدید بر صادرات نفت و دیگر بخش های اقتصاد ایران به این سوال پاسخ دهد. هر چند تصمیم مجلس نمایندگان تا زمان تصویب سنا در ماه سپتامبر و تبدیل‌شدن به قانون تاثیر عملی نخواهد داشت اما طرفدران افزایش همکاری با ایران معتقدند اکنون زمان مناسبی برای این کار نیست. آنها نگران این هستند‌ که هرگونه حرکتی در آمریکا درباره تحریم‌های جدیدی در ایران به معنای بسته بودن راه دیپلماسی تفسیر شود و هرگونه امیدی را برای بهبود روابط را از بین ببرد.

به گفته یکی از کارشناسان روابط ایران و آمریکا، تصویب تحریم های جدید ایران اولین پیام رسمی آمریکا به دولت جدید ایران خواهد بود. چنین پیامی موضع طرفداران سرسخت عدم مذاکره در ایران را تقویت خواهد کرد. به نظر می‌رسد یکی از اهداف این لایحه جلوگیری از ایجاد شرایط مذاکره بین دو کشور است.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به مواضع موافقان  تحریم‌ها نوشت: موافقان طرح نیز می‌گویند اکنون زمان مناسبی برای فرستادن پیامی به تهران قبل از شروع مذاکرات هسته ای گروه 5+1 با ایران است تا غرب اعلام کند که از مواضع خود کوتاه نیامده. طرفداران تحریم‌های جدید این نظر را که روحانی منادی "اعتدال" است به سخره گرفته و معتقدند ایران از مواضع خود در برنامه هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد.  آنها به سخنان روحانی استدلال می‌کنند که  پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد: «دولت آینده از دفاع از حقوق مسلم ملت ایران کوتاه نخواهد آمد.» روحانی همچنین افزود: «زمان تعلیق غنی‌سازی مربوط به گذشته‌ ا‌ست.» 

کریستین ساینس مانیتور در انتهای به مواضع دوگانه اوباما اشاره کرد: در سوی دیگر دولت اوباما در هفته‌گذشته با تسهیل برخی تحریم‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی نشانه‌ای به تهران فرستاد که خواستار بهبود مناسبات با روحانی است.  اما اوباما در عین حال تاکید کرد که لحن جدید آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را شامل نمی‌شود و تحریم‌ها علیه ایران تا زمانی که گام‌های معنا‌داری  از طرف تهران برداشته نشود رفع نخواهد شد.

منبع: تسنیم