۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

بلندپروازی هسته‌ای عربستان

عربستان در تلاش است با کمک دوستان منطقه‌ای خود را در آینده نزدیک به توان هسته‌ای مجهز کند تا به نوعی خود را برای دوره پس از خروج آمریکا از خاورمیانه آماده کرده باشد.
کد خبر : ۱۲۶۲۶۸

صراط: دولت عربستان در نظر دارد 16 نیروگاه هسته‌ای تا سال 2030 میلادی بنا کند، این خبر محور برنامه پانوراما شبکه روسیا الیوم بود و کارشناسان این مسئله را مورد بررسی قرار دادند.

در ابتدای این برنامه، با اشاره به روابط نظامی پاکستان و عربستان تاکید شد که این نگرانی وجود دارد که ریاض با کمک اسلام‌آباد از انرژی هسته‌ای برای اهداف نظامی بهره بگیرد.

در همین زمینه «مایکل استیونس» کارشناس مرکز سلطنتی مطالعات امنیتی انگلیس تصریح کرد که ناتوانی غرب در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران عربستان را به اقدام مستقل برای مقابله و یا توازن با ایران متمایل کرده است.

مایکل استیونس اظهار داشت که غرب اقدامات هسته‌ای و نظامی سعودی‌ها را نادیده می‌گیرد و عربستان با توجه به اینکه ایران دارای فناوری‌ هسته‌ای است به دنبال تجهیز خود به این فناوری در آینده نزدیک است.

«علی مهر» کارشناس پاکستانی نیز در ادامه این برنامه زمانی که بحث درباره منبع توان هسته‌ای عربستان و حامی این طرح بلندپروازانه مطرح شد در ارتباطی مستقیم با مسکو، با اشاره به روابط  استراتژیک بین عربستان و پاکستان گفت: ریاض و اسلام‌آباد با یکدیگر در حوزه انرژی هسته‌ای روابط خوبی دارند.

مایکل استیونس هم ابراز داشت که روابط امنیتی محکمی بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و پاکستان وجود دارد و عربستان برای ایجاد موازنه در مقابل ایران هسته‌ای دو گزینه دارد؛ اول اینکه با کمک پاکستان یک سپر هسته‌ای در مقابل ایران ایجاد کند که به نظرم با توجه به پیشرفت‌های ایران این سپر نمی‌تواند، کارساز باشد و دوم اینکه عربستان با کمک آمریکا یک سپر هسته‌ای در سطح منطقه خلیج (فارس) ایجاد کند.

این کارشناس تاکید کرد که عربستان 100 میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای هزینه کرده است و در واقع خود را برای خاورمیانه پس از آمریکا آماده می‌کند.

منبع: فارس