۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۲:۱۵

ضرب‌الأجل سازمان ملل به شورشیان کنگو

سازمان ملل به شبه نظامیان ام 23 جمهوری دموکراتیک کنگو ضرب الأجلی 48 ساعته برای خلع سلاح و توقف خشونت‌ها داده است.
کد خبر : ۱۲۶۳۵۰
صراط: سازمان ملل اعلام کرد که گروهی از نیروهای این سازمان برای اولین بار به منظور کمک رساندن به ارتش کنگو برای ایجاد یک منطقه امن در شهر گوما وارد عمل خواهند شد.

در بیانیه هیات سازمان ملل برای کنگو آمده که 48 ساعت به شورشیان ام 23 فرصت داده شده تا سلاح خود را به پایگاه این هیات تسلیم کرده و خود به برنامه خلع سلاح بپیوندند چراکه آنان اگر خلع سلاح نشده باشند تهدیدی علیه غیرنظامیان محسوب شده و هیات سازمان ملل در کنگو اقدامات لازم را برای خلع سلاح آنها انجام خواهد داد که از جمله این اقدامات می‌توان به استفاده از زور و اجبار اشاره کرد.

منطقه امن پیشنهادی سازمان ملل برای شهرهای گوما و نواحی شمال این شهر است که از جانب شبه نظامیان ام 23 در معرض خطرند.

شبه نظامیان ام 23 حملات جدیدی علیه ارتش کنگو در 14 ژوئیه سال جاری میلادی در خارج از شهر گوما اعلام کردند و دیپلمات‌ها گفتند که درگیری‌های دو هفته گذشته ده‌ها کشته برجای گذاشته است.

هیات سازمان ملل در کنگو اعلام کرد: شبه نظامیان ام 23 از شلیک غیرمستقیم چون استفاده از سلاح سنگین استفاده کردند که باعث تلفات سنگین شده است. علاوه بر این شبه نظامیان مذکور پایگاه‌ها و تجهیزات هیات سازمان ملل را در کنگو نیز مورد هدف قرار دادند.

کارشناسان سازمان ملل و دولت کینشاسا اعلام کرده‌اند که روآندا به شبه نظامیان ام 23 کمک می‌کند؛ اتهامی که دولت کیگالی آن را رد کرده است.

روز سه‌شنبه کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل از افزایش روند خشونت‌های جنسی در منطقه خبر داد و اعلام کرد، از ژانویه سال جاری میلادی 705 مورد تجاوز از جمله 619 مورد تجاوز جنسی گزارش شده است.

کمیسیونر عالی امور پناهندگان سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد، بیش از نیمی از خشونت‌های جنسی توسط مردان مسلح صورت گرفته‌ است.
منبع: ایسنا