۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۲

کلیدقفل‌استان‌کاشان‌دردست‌روحانی‌است؟

یکی از مهمترین پرسش‌هایی که اکنون در ذهن بسیاری از ساکنان دیار کویر نقش بسته این است که آیا دکتر حسن روحانی می‌تواند رؤیای 50 ساله مردم این خطه را محقق کند.
کد خبر : ۱۲۶۷۹۰

صراط: چند ساعتی بیشتر از پاستورنشینی رئیس جمهور جدید نمی‌گذرد و حالا دیگر پسوند «منتخب» از عنوان حسن روحانی حذف شده و او به‌طور رسمی بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زده است.

اکنون دیگر او کانون توجه مردم مناطق مختلف بوده و ماشین حساب افکار عمومی در هر نقطه از این سرزمین نام او را به عنوان پاسخ خواسته‌ها نمایش می‌دهند.

بدیهی است در چنین شرایطی هر فردی از روستا، شهر کوچک و یا کلان شهری متناسب به نیازهایی که در خود و یا اقلیم خویش احساس می‌کند عریضه‌ای را در صندوق دولت یازدهم بیاندازد.

اما به راستی دیار کویر در پیشاپیش این صف تقاضا قرار دارد و روزگار طولانی است که برای فرا رسیدن نوبتش جهت دریافت نان برشته اجابت ایستاده و حتی علف‌های انتظار سبز شده در زیر پایش نیز در مسیر زرد شدن قرار گرفته است.

«استان شدن کاشان» پاسخ مشترکی بوده و هست که در مقابل پرسش «مهمترین مطالبه شما به عنوان یک کاشانی چیست؟» آرام گرفته، هر چند که شاید اکنون این جواب همراه با ابروان شک و برق نگاه یأس ناشی از نیم قرن انتظار دیگر کلام همگانی کویریان نباشد.

آری نیم‌قرن است که روزنامه صبح مردم این خطه 7 هزار ساله؛ در حسرت تیتر «کاشان استان شد» منتشر می‌شود و کم‌ کم این خواب شیرین 50 ساله رنگ و بوی رؤیایی دست‌نیافتنی را به خود گرفته است.

آری روستا‌ها، بخش‌ها و شهرهای کاشان بزرگ یکی یکی بالغ شدند و این افسر بدون ترقی فقط می‌توانست ترفیع گرفتن سربازان و زیردستانش را مشاهده کند و حتی برخی از آنان را در رتبه مطابق با خود نظاره کند.

اما به راستی دلیل این توقف طولانی مدت قطار کاشان در ایستگاه شهرستان چیست؟

برخی می‌گویند سرنخ این ماجرا را باید در سرزمین 33 پل جست‌وجو کرد! نمی‌دانم این توهم توطئه است یا نه اما شاید ساکنان نصف جهان نمی‌خواهند با جدا شدن کاشان بزرگ از پیکر این جغرافیای اصیل عنوان سر ایشان به ربع جهان تقلیل یابد.

بعضی دیگر نیز «جمعیت» را علت مردودی پیاپی کویریان در آزمون استان شدن قلمداد می‌کنند حال آنکه به نظر با ضمیمه کردن چند منطقه و افزوده شدن جمعیت آن نواحی به مانند تمبرهای اضافی می‌توان این نامه سرنوشت‌ساز را به مقصد وزارت کشور ارسال کرد هر چند که شیوه‌ای خاص دیگری نیز در این زمینه عنوان شد که به علت 18+ آن از طرحش صرف‌نظر می‌شود. 

جماعتی دیگر عدم کفایت و کارایی لازم مسئولان این منطقه در سال‌های گذشته را دلیل اصلی عدم استان شدن کاشان می‌دانند چراکه معتقدند رایزنی‌ها و به اصطلاح لابی‌هایی که در عالم سیاست و جهان روابط اجرایی متداول بوده توسط سفیران سیاسی و اجرایی آنان در نهادها و مجالس مختلف صورت نگرفته است.

اما در این میان گروهی در لغت‌نامه اندیشه‌شان واژه «استان» به معنای یک ویژگی مثبت و یا پیشرفت حتمی نیست و آن را امری ضروری برای سرعت‌گرفتن خودرو توسعه کاشان نمی‌دانند بلکه آنان معتقدند طرح این موضوع به صرف از سوی مسئولان برای تحت‌الشعاع قرار دادن عملکرد نامناسب در طول سه دهه گذشته مطرح شده به این مقصود که هر وقت از آنان دلیل اجرا نشدن پروژه‌ای، عملیاتی نشدن طرحی و یا محقق نشدن وعده‌ای پرسیده شود در پاسخ به این جمله اکتفا کنند که «استان کارشکنی کرده و بودجه را اختصاص نمی‌دهد».

اما هر چه که هست دیگر نمی‌توان با پاسخ‌های دو پهلو و عنوان «در آینده‌ای نزدیک» مردمان این خطه، در آب نمک انتظار خواباند و یک بار برای همیشه به این پرسش دو گزینه‌ای پاسخ داد: آری یا خیر.

========

هادی قربانیان

منبع: فارس