۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶

سرانجام شکایت مشایی از سلیمی نمین

وکیل عباس سلیمی‌نمین گفت: دادگاه تجدیدنظر بعد از بررسی پرونده، سلیمی‌نمین را به مجازاتی غیر از حبسی که دادگاه بدوی در نظر گرفته بود، محکوم کرده است.
کد خبر : ۱۲۶۹۰۸
صراطفرهاد شهبازوار وکیل عباس سلیمی‌نمین درباره رسیدگی به پرونده شکایت اسفندیار رحیم‌مشایی از سلیمی‌نمین اظهار داشت: بعد از شکایتی که مشایی علیه سلیمی‌نمین مطرح کرد، شعبه 1059 مجتمع قضایی کارکنان دولت موکل بنده را به اتهام تشویش اذهان عمومی به 91 روز حبس محکوم کرد.

وی با بیان اینکه با اعتراض ما به حکم صادره، پرونده برای رسیدگی به شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر ارسال شد، ادامه داد: لایحه‌ای 16 صفحه‌ای در این زمینه به دادگاه ارائه دادیم و استدلال ما این است که موکل بنده با توجه به فعالیت و سابقه تحقیق در مسائل تاریخی، نه تنها قصد تشویش اذهان عمومی نداشته بلکه قصد وی، تنویر افکار عمومی بوده است.

وکیل سلیمی‌نمین گفت: طبق قانون اساسی، افراد در بیان دیدگاه و نظرات خود آزاد هستند و با توجه به اینکه اقدامات موکل بنده، در راستای فعالیت‌های تاریخی و علمی بوده است، احراز سوءنیت وی تقریبا غیرممکن است زیرا سلیمی‌نمین یک بحث تاریخی و علمی را به چالش کشیده بود و اصلا قصد و نیت مجرمانه نداشته است.

شهبازوار خاطرنشان کرد: امروز به شعبه مراجعه کردم و متوجه شدم براساس حکم دادگاه، مجازات حبس موکل بنده منتفی شده و مجازات 91 روز حبس وی به مجازاتی غیر از حبس که احتمالا جزای نقدی خواهد بود، تبدیل شده است؛ اما هنوز حکم به طرفین پرونده ابلاغ نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علت شکایت مشایی، مصاحبه سلیمی‌نمین در تاریخ 20/3/91 با یکی از رسانه‌های خبری درباره تاریخ باستان و سناریویی که انگلیسی‌ها در دوران رضاخان در این باره تدوین کردند، بوده است.

سلیمی‌نمین پیش از این درباره این بحث به یکی از رسانه‌ها گفته بود: در این بحث بنده متعرض برخی مسئولان دولت کنونی شدم که با عملکرد خود این سناریوی تاریخی را احیا و تقویت می‌کنند که به دنبال آن مصاحبه، شکایتی از سوی معاونت حقوقی‌ ریاست‌جمهوری به نمایندگی از مشایی تسلیم دادسرای فرهنگ و رسانه شد.

به گفته سلیمی نمین،‌ در کیفرخواست نماینده دادستان تهران خطاب به ریاست دادگاه‌های عمومی و جزایی تهران آمده است: اقرار صریح و مقرون به صحت متهم نزد بازپرس محترم مبنی بر اینکه "اکنون اگر عملکرد مشایی را در مورد تاریخ باستان مورد مطالعه قرار دهیم، برای ما به خوبی روشن می‌شود که وی همان سناریوی تدوین شده توسط انگلیسی‌ها را در دوران رضاخان تقویت می‌کند." و نیز "تجلیل از تاریخ باستان 2500 ساله ربطی به تجلیل از ملت ایران ندارد بلکه تجلیل از یهودیت است" و نیز بر اساس تحقیقات بازپرس شعبه و سایر قرائن، نامبرده مرتکب بزه‌های فوق گردیده است و لذا به استناد ماده 698 از قانون مجازات اسلامی تقاضای تعیین کیفر می‌گردد.

منبع: تسنیم