۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۲

كارشكني عربستان درتحليف روحاني

مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران، امروز در حالی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که برای نخستین بار در طول تاریخ جمهوری اسلامی، این مراسم با حضور چشمگیر مهمانان خارجی برگزار شده است. با این حال، گزارش ها حاکی از کارشکنی عربستان سعودی در مقابل سفر یکی از روسای کشور دعوت شده به این مجلس است.
کد خبر : ۱۲۶۹۶۴
صراط:  مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران، امروز در حالی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که برای نخستین بار در طول تاریخ جمهوری اسلامی، این مراسم با حضور چشمگیر مهمانان خارجی برگزار شده است. با این حال، گزارش ها حاکی از کارشکنی عربستان سعودی در مقابل سفر یکی از روسای کشور دعوت شده به این مجلس است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «دیلی استار» لبنان خبر داده که عربستان سعودی، از دادن اجازه عبور به هواپیمای «عمر البشیر»، رئیس جمهور سودان برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی خودداری کرده است. این هواپیما قصد داشته با عبور از آسمان عربستان به ایران بیاید.

به نوشته این روزنامه، در پی عدم صدور اجازه، عمر البشیر ناچار شده به سودان بازگردد.

«عماد سید احمد»، مدیر بخش مطبوعاتی ریاست جمهوری لبنان در این زمینه اظهار داشته: «مقامات سعودی از دادن اجازه عبور به هواپیمای حامل عمر البشیر جهت گذر از حریم هوایی این کشور خودداری کرده است». به گفته احمد، بشیر با هواپیمای ریاست جمهوری سفر نمی کرده و در یک هواپیمای اجاره شده از یک شرکت سعودی بوده است.

این اقدام عربستان، اقدامی غیردوستانه و همچنین خلاف عرف و رویه های معمول حقوق بین الملل به شمار می رود.

به این ترتیب، با عدم حضور بشیر، 9 رئیس جمهور، ۲ نخست‌وزیر،۶ رئیس مجلس، 8 معاون رئیس جمهور، ۳ معاون نخست‌وزیر، 11 وزیر خارجه، ۱۳ وزیر از سایر وزارتخانه‌ها و معاون دبیرکل سازمان ملل، شخصیت های بین المللی بودند که در این مراسم تحلیف روحانی حاضر شدند. 
در مجموع 55 هیئت شامل مقاماتی از 52 کشور، سازمان ملل متحد و دو مهمان ویژه در این مراسم حضور دارند.

گفتنی است سید عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، به مانع تراشی عربستان سعودی در مقابل حضور بشیر در ایران واکنش نشان داده و از این واقعه اظهار تأسف کرده است. وی همچنین تأکید کرده ایران این موضوع را از مجاری رسمی پیگیری خواهد کرد. 
منبع: تابناک