۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱

واکنش مردم به سخنان روحانی چه بود؟

« اگر پاسخ مناسب می خواهید، نه با زبان تحریم بلکه با زبان تکریم با ایران صحبت کنید. جوانان ما می‌خواهند فرصت شکوفایی و کار و ابتکار داشته باشند. در یک کلام، مردم می خواهند بهتر زندگی کنند، عزت داشته باشند، از زندگی باثباتی برخوردار شوند و جایگاه شایسته خود را در میان ملت ها بازیابند.» اینها بخشی از حرف‌های دکتر روحانی در مراسم روز گذشته‌اش در مجلس شورای اسلامی است. شاید برای خیلی از مردم حرف‌های رییس جمهور شعف‌آور و امیدوار کننده بود اما بیان احساسات مردم از زبان خودشان جذابیتی غیر قابل وصف دارد.
کد خبر : ۱۲۷۰۸۹

صراط:   رضا یوسفی، 20 ساله که برای نخستین بار رای داده بود به نکته جالبی اشاره کرد و استفاده دکتر روحانی از کلمه مردم به دفعات را بسیار مهم تلقی کرد. رضا معتقد بود که این ادبیات مایه افتخار و سربلندی کشور خواهد بود.

مریم کهنوجی 24 ساله صحبت‌های آقای روحانی درباره نقش و حقوق زنان را بسیار مفید دانست و از اینکه در چنین مراسم مهمی درباره این موضوع بسیار مهم که شاید چند سال است مورد بی‌مهری واقع شده صحبت شد، ابراز خوشحالی کرد.

زینب رضاخواه 17 ساله که در این دوره از انتخابات سن‌اش به رای دادن نرسیده بود، از صحبت‌های رییس جمهور منتخب ابراز خرسندی کرد و گفت: قطعا برای دور دوم اگر آقای روحانی پایبند به حرف و وعده‌هایش باشد به آن رای خواهم داد حیف که این بار نتوانستم رای بدهم. زینب در میان حرف‌هایش چندین بار از ادبیات و احترام دکتر روحانی درباره تمام کشور ها و مردم کشورش ابراز خوشحالی کرد. دکتر روحانی درباره حقوق مردم در مجلس شورای اسلامی در مراسم تحلیف گفت: مردم ایران در انتخابات 24 خرداد، حماسه‌ای بس بزرگ آفریدند. ملت بزرگی که فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه و سختی‌های زیادی را تحمل کرده‌اند: با روحی سرشار از امید، نشاط و تعهد به کشور و آینده آن، مردم‌سالاری نظام را بار دیگر به نمایش گذاشتند. در این انتخابات، مردم با لبخند به زندگی و مشارکت موثر و کم‌نظیر، خواسته‌های خود را از طریق صندوق رای به کرسی نشاندند.

امیرحسین رضایی، 28 ساله به این نکته اشاره کرد که شاید خیلی وقت بود حرف‌های سرنوشت‌ساز در عین صلح‌گرایی از رییس جمهور نشنیده بودم. امروز از اینکه ایرانی هستم و رییس جمهوری در اندازه‌های یک ایرانی دارم بسیار خوشحالم. معصومه حسینی‌راد 32 ساله صحبت‌های دکتر روحانی را آنقدر خوب و مفید می‌دانست که خوشحالی و غرور ایرانی بودنش را با لحظه صعود ایران به جام جهانی مقایسه کرد و به ما گفت که از انتخاب دکتر روحانی به خودش افتخار می کند.

امیر 31 ساله گفت: مراسم باشکوهی بود. همین که میهمانان مهم خارجی آمده بودند شکوه خاصی به کشورمان داده بوده. حضار چند بار برای سخنان و دیدگاه‌های روحانی دست زدند که حس غرور به من می‌داد. سخنرانی‌اش هم خیلی قشنگ بود مخصوصا آنجا که بر روحیه واقعی ما ایرانی‌ها یعنی طرفدار صلح بودن تاکید می‌کرد، همانجایی که می‌گفت ایرانی‌ها همه را دوست دارند.

مهسا عبداللهی 34 ساله حرف‌های رییس جمهور را محترمانه و مناسب خواند، از نظر مهسا یک رییس جمهور باید بتواند در تمام زمینه‌ها حرفی برای گفتن داشته باشد و آقای دکتر روحانی به خوبی در همین مدت زمان کم درباره اکثر گروه‌ها صحبت کردند تا نشان دهند که به وعده‌هایی که به مردم داده‌اند پایبند هستند، ایشان قطعا می‌دانند که مردم و به ویژه جوانان در برگزیده شدن‌شان نقش مهم و اساسی ایفا کرده‌اند.

بخش مهم سخنان دکتر روحانی که مورد توجه خیلی از مردم واقع شده است در پایان صحبت‌های ایشان است که اشاره کردند تعامل سازنده براساس احترام متقابل و منافع مشترک و از موضع برابر، مبنای روابط ما با سایر کشورها را تشکیل خواهد داد و بر این اساس، متناسب با رفتار و برخورد طرف‌های مقابل در جهت بهبود و ارتقای روابط حرکت خواهیم کرد. به صراحت می‌گویم اگر پاسخ مناسب می‌خواهید، نه با زبان تحریم، که با زبان تکریم با ایران سخن بگویید.

امیر رضا رسولی 26 ساله که تحصیلات علوم سیاسی داشت صحبت‌های دکتر روحانی را در رابطه با سیاست خارجی بسیار مفید و هوشمندانه دانست، به نظر امیر رضا آقای روحانی با صحبت‌هایی که در مجلس انجام داد نشان داد که ایران قصد جنگ با هیچ کشوری را ندارد و فقط به دنبال تعامل و ایجاد صلح است. علی مقدم 30 ساله از سخنان دکتر روحانی درباره جوانان ابراز خوشحالی کرد و پیش‌بینی کرد که وقتی رییس جمهور منتخب مردم در چنین مراسمی از نقش زنان، جوانان و به طور کلی مردم سخن می‌گوید نشان می‌دهد که چه اندازه به فکر حقوق مدنی گمشده مردم است. دکتر روحانی اینقدر محترمانه سخن گفتند که واقعا متوجه می‌شدیم که ادب ایشان در شأن یک رییس جمهور است.

مردم ایران در شبکه‌های اجتماعی هم به سخنان دکتر روحانی واکنش مثبت نشان دادند و با نوشتن احساسات خود به نوعی هر کسی از انتخاب دکتر روحانی ابراز خرسندی می‌کرد. مصطفی محمدی 28 ساله نوشت: انتخاب دکتر روحانی به تمام دنیا نشان داد که مردم ایران دارای هوش سیاسی بالایی هستند و به خوبی می‌دانند که چگونه دست به انتخاب کسی بزنند که برای آینده زندگی‌شان اقدامات مفیدی انجام دهد.

هدا امینی 24 ساله در یکی از شبکه‌های اجتماعی پس از نوشتن خلاصه‌ای از صحبت‌های رییس جمهور از تصمیمی که قبلا گرفته بود و حالا پشیمان شده است نوشت: خیلی وقت بود که به مهاجرت فکر می‌کردم اما از زمانی که آقای روحانی به عنوان رییس جمهور منتخب مردم انتخاب شده است و بعد از شنیدن حرف‌های ایشان در مجلس به این نتیجه رسیده‌ام که تا اطلاع ثانوی از مهاجرت صرف نظر کنم.


منبع: اعتماد