۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷
رئيس کل بانک مرکزي مطرح کرد؛

کاهش 70 درصدي رشد نقدينگي

بانک مرکزي با توجه به همه شرايط اقتصادي کشور به ويژه بحث تحريم ها توانسته است اقدامات مهمي را در خصوص کنترل تورم، جلوگيري از افزايش نرخ هزينه نقدينگي و بالا بردن ميزان ذخاير ارزي و ذخاير طلاي کشور به مرحله اجرا بگذارد.
کد خبر : ۱۲۷۳۳۱
 صراط:   محمود بهمني رئيس  کل بانک مرکزي در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب در پاسخ به اين سوال که شما چه کارهايي را مي توانستيد انجام دهيد اما نکرديد گفت: زمانيکه نرخ ارز 1150 توماني به 3600 تومان در بازار رسيد ما با وجود اين شرايط توانستيم مانع از افزايش نرخ تورم شده و آنرا روي 30.5 کنترل کنيم .

وي تصريح کرد :در صورتيکه در گذشته زمانيکه نرخ ارز با رشد 45 درصدي مواجه شد نرخ تورم هم به نزديک 50 درصد رسيد که ان نشان دهنده آن است که ما همه تلاشمان را  کرديم که نرخ تورم با توجه به شرايط پيش آمده افزايش چشمگيري نيابد.

رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه شما بايستي مسائل مربوطه را با توجه به شرايط  زمان در نظر بگيريد عنوان کرد: امروز ما در شرايط تحريم قرار داريم نه در شرايطي که مدنظر خودمان است و با اين وجود ما در همين شرايط تحريم با مقررات عادي در حال فعاليت هستيم .

وي در پاسخ به اين پرسش که شما گفتيد که تحريم تاثير روي روند فعاليت هاي نميگذارد افزود اگر به ياد داشته باشيد زمانيکه من به بانک مرکزي آمدم تورم بالاي 27 درصد بود که آنرا با تلاش پيگيرانه به رقم 8.9 درصد رسانديم اما يک مرتبه در شرايط خاص مسائلي مانند بحث هدفمندي يارانه ها و تشکيل تحريم ها آغاز شد،شما نبايد انتظار داشته باشيد که با اين مسائل تورم تک رقمي باقي بماند و اين موضوع کاملا طبيعي است .

*کاهش 8.5 درصدي نرخ تورم

بهمني در ادامه گفتگو تصريح کرد: در رابطه با بحث تورم اين موضوع را بايد در نظر داشته باشيد نرخ تورم  روي 30.5 درصد کنترل شد ما انتظار داشتيم که اين نرخ به رقم 38.5 درصد برسد اما ما توانستيم آن را 8.5 درصد کاهش بدهيم.

*کاهش 70 درصدي رشد نقدينگي در کشور

وي در رابطه با بحث کنترل رشد نقدينگي اظهار داشت: نقدينگي ما در پايان سال گذشته با توجه به فروش سکه و اوراق مشارکت روند کنترلي خوبي داشته به طوريکه طبق آمار موجود در چهار ماهه اول سال جاري رقم رشد نقدينگي به 1.9 درصد رسيده که اين امار در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر 9.1 درصد بوده است اين بدان مفهوم است که ما توانسته ايم نزديک به 70 درصد رشد نقدينگي را کاهش دهيم.

بهمني تصريح کرد: اگر اين روند به خوبي کنترل و ادامه پيدا کند شما شاهد وضعيت خيلي بهتري در آينده خواهيد بود.

*افزايش قيمت ها و تورم به هيچ عنوان دست بانک مرکزي نيست

وي با تاکيد بر اين نکته که افزايش قيمت ها و تورم تحت هيچ شرايطي دست بانک مرکزي نيست عنوان کرد وقتي که کالا به قيمت ارز 1226 تومان وارد کشور مي شود اما با ارز 3100 تومان فروخته مي شود به هيچ عنوان در رابطه با بانک مرکزي هيچ نقشي ندارد اين موضوع در رابطه با بحث نقدينگي بدين صورت است که يک واحد توليدي در گذشته با ارز 1150 تومان و 1226 تومان کالا و مواد اوليه مورد نياز خود را وارد مي کرده امروز بايد همان کالا و مواد اوليه را با  ارز 2400 تومان وارد کند که اين رقم يعني افزايش حداقل 100 درصدي تقاضا براي نقدينگي است.

وي تصريح کرد: اگر ما بخواهيم رقم نقدينگي را براساس سال گذشته حفظ کنيم بايد 50 درصد از ميزان توليد فعلي را کاهش دهيم يعني از 60 درصد از ظرفيت کارخانه هاي توليدي کشور را کاهش دهيم.

وي متذکر شد وقتي قيمت ارز براي خريد مواد اوليه مورد نياز کارخانجات دو برابر مي شود ميزان تقاضا براي نقدينگي هم بايد افزايش پيدا کند يعني آنکه ما بايد 100 درصد نقدينگي مورد نياز را افزايش دهيم ما توانستيم نقدينگي رابا رقم 30.8 درصد مهار کنيم.

بهمني در ادامه عنوان کرد: از زمان  تاسيس بانک مرکزي تاکنون هيچ وقت سابقه نداشته که چند صد تن طلا وارد خزانه کشور شود و سال گذشته توانستيم 6.5 ميليارد دلار از طريق تغيير سبد ارزي ، سود به خزانه واريز کنيم .

رئيس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: در هيچ زماني سابقه نداشته است که ما بتوانيم با توجه به شرايط موجود رشد نقدينگي نرخ تورم، را کنترل و حتي ميزان ذخاير ارزي و طلاي کشور را افزايش د هيم ما بايد هميشه شرايط را با وضعيت موجود بسنجيم بعضي ها انتظار دارند که رشد نقدينگي افزايش پيدا نکند .