۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۵

افشاگری‌های‌جدید اسنودن‌در 10 روز آینده

روزنامه نگار آمریکایی که برای اولین بار اسناد محرمانه مرتبط با برنامه های جاسوسی آژانس امنیت ملی این کشور را با کمک مامور سابق سیا منتشر کرد، در نظر دارد اسناد بیشتری از جاسوسی های دولت واشنگتن منتشر کند.
کد خبر : ۱۲۷۴۰۷
 صراط:   «گلن گرینوالد» روزنامه نگار آمریکایی که اسناد محرمانه فاش شده توسط «ادوارد اسنودن» مامور سابق سیا درباره برنامه های فوق محرمانه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا را منتشر کرده است، در نظر دارد تا در طول 10 روز آینده، اسناد محرمانه بیشتری از جاسوسی های محرمانه اینترنتی دولت آمریکا را افشا و منتشر کند.

این روزنامه نگار آمریکایی روز گذشته (سه شنبه) در جلسه کنگره برزیل که در حال بررسی جاسوسی های اینترنتی آمریکا است، اعلام کرد که: مقالاتی که تاکنون منتشر شده اند بخش بسیار کوچکی از افشاگری هایی هستند که باید منتشر شوند؛ قطعا افشاگری های بسیار بیشتری در ارتباط با جاسوسی دولت آمریکا و چگونگی هجوم آنها به ارتباطات برزیل و آمریکای لاتین، صورت خواهد گرفت.

این ستون نویس آمریکایی که در شهر «ریودوژانیرو» برزیل مستقر است و خبرنگار روزنامه انگلیسی «گاردین» است، اعلام کرد که او از کارشناسان برای درک برخی از 15 تا 20 هزار اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا که اسنودن در اختیار وی قرار داده، کمک گرفته است؛ بر اساس گفته گرینوالد، برخی از این اسناد محرمانه بسیار طولانی و پیچیده هستند و خواندن آنها زمان می برد.

این روزنامه نگار آمریکایی با اشاره به اینکه اسنودن از گرفتن پناهندگی موقت از روسیه و ترک فرودگاه مسکو و اینکه بحثی جهانی درباره حریم خصوصی اینترنتی و برنامه های محرمانه جاسوسی آمریکا در راستای نظارت بر ایمیل ها به وجود آورده خوشحال است، گفت: من از زمانی که او (اسنودن) فرودگاه (مسکو) را ترک کرده است، با او زیاد و تقریبا هر روز صحبت کرده ام؛ ما از رمزنگاری بسیار قوی برای ارتباط با یکدیگر استفاده می کنیم.

رویترز نوشت که گرینوالد در ماه ژوئن سال جاری میلادی و بعد از دیدار با اسنودن در هنگ کنگ بود که در روزنامه انگلیسی گاردین، عمق و وسعت جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از مکالمات تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان آمریکایی و خارجی را افشا و منتشر کرد.

روزنامه برزیلی «او گلوب» ماه گذشته در مقاله ای به قلم گرینوالد گزارش داد که آژانس امنیت ملی آمریکا با استفاده از برنامه هایی که قابلیت نظارت بر میلیون ها ایمیل و تماس تلفنی را دارند، از کشورهای آمریکای لاتین جاسوسی کرده است؛ کشورهای آمریکای لاتین این جاسوسی را نقض حاکمیت خود دانسته و خواستار توضیح و عذرخواهی دولت آمریکا شدند.

قانونگذاران کمیته روابط خارجی سنای برزیل روز گذشته از گرینوالد درباره قابلیت آژانس امنیت ملی آمریکا در زمینه جاسوسی از اسراسر تجاری برزیل و از جمله کشف ذخایر نفتی دریایی و ارتباطات «دیلما روسف» رئیس جمهور این کشور و نیروهای مسلح آن، سوالاتی را مطرح کردند؛ گرینوالد بدون پرداختن به جزئیات، اعلام کرد که در اسناد محرمانه ای که در اختیار دارد، اسامی شرکت های مخابراتی و اینترنتی آمریکایی و برزیلی که ممکن است در جمع آوری داده های کاربران اینترنتی به آژانس امنیت ملی آمریکا کمک کرده باشند، وجود ندارد.

این روزنامه نگار آمریکایی اعلام کرد که اسنودن می دانست که با خطر حبس ابد و یا شکار شدن توسط قدرتمندترین کشور جهان روبرو است اما تردیدی در تصمیم خود برای افشای اسناد مرتبط با برنامه های جاسوسی آمریکا نداشت.

گرینوالد در ادامه از دولت های سراسر جهان که صراحتا جاسوسی آمریکا از ارتباطات اینترنتی شهروندانشان را محکوم کردند اما از اعطای پناهندگی به اسنودن و حفاظت از او ممانعت کردند، انتقاد کرد.
منبع: فارس