۱۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۰

خنثی سازی توطئه القاعده در یمن

مقام‌های امنیتی یمن از خنثی سازی توطئه القاعده برای حمله به تاسیسات نفتی و گازی این کشور و تصرف بنادر مهم این کشور خبر دادند.
کد خبر : ۱۲۷۶۲۳
صراطبه نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) دولت یمن اعلام کرد: نیروهای امنیتی این کشور طرح تشکیلات القاعده برای حمله و تصرف دو بندر اصلی صادر‌کننده نفت و گاز و همچنین کنترل شهر "المکلا" در استان حضرموت را خنثی کردند.

راجح بادی، مشاور مطبوعاتی محمد سالم باسندوه، نخست‌وزیر یمن در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز عنوان داشت: این توطئه شامل استفاده از دهها نیروی تندروی القاعده ملبس به لباس نیروهای ارتش یمن برای حمله به تاسیسات نفتی و گازی و تصرف آنها در شب 27 ماه رمضان بود.

وی گفت: هدف از این توطئه تصرف بندرنفتی الدباح در حضرموت و تاسیسات گازی بلحاف و همچنین شهر المکلا بود که با حالت آماده‌باش نیروهای امنیتی یمن خنثی شد.

در همین راستا یکی از ناظران امنیتی شرکت‌های نفتی یمن گفت: توطئه القاعده شامل قتل و گروگانگیری کارشناسان خارجی در این تاسیسات نیز بود.

تاسیسات گازی بلحاف که در سال 2009 با همکاری شرکت یمنی میعان‌سازی گاز و شرکت فرانسوی توتال راه‌اندازی شد از مهم‌ترین طرح‌های راهبردی یمن به شمار می‌رود.

بندر صادرات نفت الدباح یکی از تاسیسات اصلی صادرات نفت در شرق یمن به شمار می‌رود که تقریبا 90 درصد از درآمدهای ارزی یمن از نفت و گاز را تامین کرده و 70 درصد از صادرات را تشکیل می‌دهد.

پیشتر کمیته عالی امنیت یمن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: اطلاعاتی را در خصوص توطئه القاعده برای حمله در روز عید فطر دریافت کرده است.

از سوی دیگر مقامات امنیتی عراق روز چهارشنبه طرح تروریستی تشکیلات القاعده را برای ویران کردن روستاها و شهرک‌های استان "دیالی" عراق خنثی کردند.

به گزارش سانا، اعضای القاعده قصد داشتند با انفجار کامیون‌های بمب‌گذاری شده این مناطق را ویران کنند.
منبع: ایسنا