۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳

حاصل یک فصل تلاش فقط کیلویی 70تومان!

حاصل یک فصل تلاش شبانه‌روزی و شب‌نخوابی با دستان پینه بسته هندوانه‌ای است که این روزها در بهترین صورت فقط کیلویی 70 تومان به فروش می‌رسد.
کد خبر : ۱۲۸۱۵۲

  صراطکشاورزان زحمتکشانی هستند که شب و روز تلاش می‌کنند تا در آخر فصل از محل فروش محصولات تولیدی سودی به دست آورده و بتواند زندگی خود را بچرخانند اما چقدر سخت است شب و روز تلاش کنی اما آخر فصل به جای سود، ضرر برداشت کنی.

*وضعیت کشاورزی استان زنجان

استان زنجان به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی ممتاز، شرایط آب و هوایی متنوع و ظرفیت‌های بالا در بخش‌های مختلف به ویژه بخش کشاورزی از چشم‌انداز خوبی برای توسعه برخوردار است.

بر اساس طبقه‌بندی اقلیمی به روش دوی ماراتن 11 نوع اقلیم در استان تشخیص داده شده است که نشان از تنوع آب و هوایی این خطه از کشور دارد.

اما در سطح کاربردی سه ناحیه آب و هوایی، سردسیری، معتدل، نیمه گرمسیری قابل شناسایی بوده که میانگین بارندگی دهه گذشته معادل 301 میلی‌متر گزارش شده است.

استان زنجان با 883 هزار هکتار اراضی قابل کشاورزی 4.77 درصد اراضی کشاورزی کل کشور را دارا بوده و مساحت اراضی آبی کشاورزی استان نیز 168 هزار و 395 هکتار (دو درصد اراضی کشور) است، بنابراین زنجان همواره به عنوان قطب کشاورزی در کشور مطرح است.

شهرستان طارم با متوسط ارتفاع 630 متر از سطح دریا، کم ارتفاع‌ترین و شهرستان خدابنده با متوسط ارتفاع 1970 متر از سطح دریا مرتفع‌ترین شهرستان استان زنجان هستند.

کشت 68 نوع محصول زراعی و 21 نوع محصول باغی در استان و حجم روان آب‌های تولیدی استان با رقم بالغ بر 2.2 میلیارد متر‌مکعب که بوسیله چندین سد بزرگ و کوچک احداث شده و یا در حال احداث در آینده نزدیک، بیش از 92 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را زیر پوشش خود قرار خواهند داد که نوید بخش یک کشاورزی مطمئن خواهد بود.

تجهیز حدود 29 هزار هکتار از اراضی آبی استان به سیستم‌های نوین آبیاری و روند روبه رشد اجرای این سیستم‌ها نیز گامی بزرگ در ارتقا راندمان‌های آبیاری است که در طی سال‌های اخیر از سوی سازمان جهاد کشاورزی به اجرا در آمده است.

عمده ترین محصولات زراعی استان را گندم، جو، نباتات علوفه‌ای، سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز، زیتون، انگور و سیب درختی تشکیل می‌دهد.

شایان ذکر است این استان سالانه با تولید حدود 20 هزار تن سیر خشک و نیز تولید با عملکرد مناسب در محصول سیب درختی دارای مزیت نسبی مناسب برای سرمایه گذاری است.

*استان زنجان رتبه نخست تولید زیتون را دارد

اما در میان محصولات تولیدی استان زنجان در بحث تولید زیتون رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

همچنین از نظر سطح زیر کشت زیتون نیز رتبه نخست به استان زنجان اختصاص دارد.

استان زنجان همچنین در بحث تولید محصول انگور رتبه هفتم و از نظر سطح زیر کشت این محصول نیز رتبه هشتم کشوری را به خود اختصاص داده است.

در بحث تولید محصول سیب زمینی نیز استان زنجان رتبه هفتم کشور و در زمینه سطح زیر کشت رتبه دهم را به خود اختصاص داده است.

در بحث تولید حبوبات نیز استان زنجان دهم کشوری و در بحث سطح کشت نیز رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.

استان زنجان همچنین در بحث تولید نباتات علوفه‌ای رتبه چهاردهم و در زمینه سطح زیر کشت رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.

این رتبه‌ها نشان می‌دهد که استان زنجان جایگاه ویژه‌ای در زمینه کشاورزی در کشور دارد.

*هندوانه میوه‌ای شیرین که کام کشاورزان زنجانی را تلخ می‌کند

اما هندوانه یکی از میوه‌های مهمی است که در بخش‌های مختلفی از استان زنجان کشت و برداشت می‌شود.

هندوانه که با هزار مشقت توسط کشاورزان زنجانی تولید می‌شود چند سالی است که در زمان برداشت؛ عایدی چندان را به کشاورزان نمی‌دهد.

کشاورزان زنجانی به ویژه در دشت رجعین که مبدع هندوانه آناناسی در کشور هستند این روزها با مشکل مواجه بوده و با نبود مشتری و محصول مازاد که روی دستشان مانده دست و پنجه نرم می‌کنند.

کشاورزانی که یک فصل زحمت کشیده‌اند در حال حاضر دسترنج خود را به کمترین بها به فروش می‌رسانند، این در حالی است که در آغاز فصل هندوانه تا 2 هزار تومان هم به فروش می‌رسید.

*هندوانه فقط کیلویی 70 تومان!

یک کشاورز زنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان در مورد وضعیت محصول هندوانه گفت: در حال حاضر برخی کشاورزان هندوانه را 70 و یا حتی پایین‌تر از آن نیز می‌فروشند.

بابک شاهمرادی با بیان اینکه هر کیلو هندوانه تا 120 تومان هزینه می‌برد، افزود: در حال حاضر فروش هندوانه کلا ضرر است.

وی قیمت تخم هندوانه را 80 تا 120 هزار تومان اعلام کرد و گفت: برخی انواع تخم هندوانه‌های پر محصول و با کیفیت نیز تا 1.5 میلیون تومان از سوی کشاورزان خریداری می‌‌شود.

کشاورز زنجانی با بیان اینکه در سال گذشته ضرر زیادی را به دلیل پایین بودن قیمت هندوانه متحمل شده است، افزود: سال گذشته به علت قیمت پایین 200 تن محصول خود را برداشت نکردیم.

*بسته بودن مرز از علل کاهش قیمت هندوانه است

وی با بیان اینکه در زمانی که محصول هندوانه زنجان برداشت می‌شود متاسفانه مرزها به دلایلی بسته می‌شود، ادامه داد: بسته شدن مرز کاهش قیمت هندوانه را به دنبال دارد.

شاهمرادی با درخواست از مسئولان در زمینه یاری رساندن به کشاورزان تصریح کرد: این درست نیست که به هر دلیلی کشاورزان متضرر شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هندوانه در بسیاری از نقاط استان برداشت می‌شود، افزود: باید کمک کنیم تا وضعیت کشاورزان بهتر شود.

*کشاورزان تمایلی برای برداشت هندوانه ندارند

گفتنی است در برخی روستاها و نقاط استان به دلیل پایین بودن قیمت کشاورزان تمایلی برای برداشت هندوانه ندارند.

در برخی مزارع هندوانه نیز کشاورزان هندوانه را در محل به قیمت بسیار ناچیز و به شرط اینکه خریدار خود هندوانه را از مزرعه بچیند می‌فروشند، مسئله‌ای که بسیار دردآور است.

*تدابیر مسئولان

به هر حال امیدواریم مسئولان استان فکری به حال کشاورزان بکنند و با تدابیر لازم در زمینه نحوه و نوع کشت جلوی متضرر شدن کشاورزان را بگیرند.

به نظر می‌رسد که حضور کارشناسان و راهنمایی‌ و کمک آنها قطعا کمک حال کشاورزان در زمینه نحوه بهبود وضعیت کشاورزی خواهد بود.


منبع: فارس