۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹

اینجا آلونک «ننه‌علی» است+عکس

کتاب «اینجا آلونک ننه‌علی است» با تالیف و تدوین سیاوش امیری توسط ستاد مردمی پاسداشت مقام مادران شهدا و انتشارات فن‌آوران توتیا منتشر و راهی بازار نشر شد.
کد خبر : ۱۲۸۱۶۳
  صراطننه فتح‌اللهی مرشت معروف به ننه‌علی، مادر شهید قربانعلی رخشانی مهماندوست است که تابستان سال 57 در شهر اهواز و حین پخش اعلامیه‌های امام خمینی(ره) دستگیر و به علت شدت شکنجه‌های ساواک به شهادت رسید. کتاب «اینجا آلونک ننه‌ علی است» یادواره مستندی از غربت و مظلومیت ننه علی است که بعد از 20 سال زندگی بر سر مزار پسرش، سوم اسفند سال 90 درگذشت.

علاوه بر اشاره‌هایی کوتاه به زندگی بیش از 20 سال ننه علی بر سر مزار فرزند شهیدش، در این کتاب به رخداد تخریب آلونک ساده ننه علی نیز پرداخته شده است. این کتاب مستندات، خبرها و گزارش‌هایی را که درباره این موضوعات در رسانه‌های مختلف کشور درج شده، شامل می‌شود.

«نگاهی به حقیقت شهادت»، «سخن امام خمینی پیرامون شهید، شهادت و ایثارگری»، «سخن امام خامنه‌ای پیرامون شهید، شهادت و ایثارگری»، «پیام تسلیت دکتر احمدی‌نژاد به مناسبت درگذشت ننه‌ علی»، «به جای مقدمه»، «اینجا آلونک ننه علی است»، «ننه علی با قطعه 24، 20 سال در تنهایی زندگی کرد»، «ننه علی کیست؟؟!»، «عیادت دکتر تمدن از ننه علی»، «برای ننه علی دعا کنید»، «ننه علی صدا کن مرا! دلم تنگ صدای توست مادر»، «زندگی 20 ساله ننه علی در بهشت زهرا مکتوب شد»، «ننه علی همسایه 20 ساله فرزند شهیدش در بهشت‌زهرا»،‌ «ای ننه خاتون گلزار بهشت/ با تو باید از علی گفت و نوشت»، «ننه علی با پسرش همخانه شد»، «دلیل تخریب کلبه ننه علی وصیت خودش و رضایت خانواده بود»، «ننه علی برای ما حمدی بخوان» و «بی‌حرمتی سازمان بهشت‌زهرا به میراث مادر شهید» مطالب اولیه این کتاب هستند.

تعدادی از مطالب دیگر این کتاب عبارت‌اند از:

«انتظار مادر 90 ساله پایان یافت/ ننه علی به فرزند شهیدش پیوست»،‌ «پیکر ننه علی در جوار فرزند شهیدش آرام می‌گیرد»، «ننه علی چشمت روشن!»، «پیکر مادر مهربان شهدا ننه علی امروز بر شانه مردم تهران تشییع  می‌شود»، «پیکر ننه علی برای دفن وارد بهشت‌زهرا شد»، «آلونک ننه علی خانه ابدی‌اش شد»، «عرشیان به انتظار دیدار تو صف کشیده‌اند ننه علی»، «خداحافظ مادر کلبه قدیمی ننه‌علی خانه ابدی مادر و فرزند شد»، «اسطوره عشق مادری به فرزند شهیدش پیوست»، «ماجرای حضور دیپلمات‌ آفریقایی در کلبه ننه علی»، «ننه‌علی‌ها در سینمای ایران چه جایگاهی دارند؟»، «ننه علی! از ما پیش شهیدان هیچ نگو»، «این چه داغی است که بی‌شعله تو را می‌سوزاند»، «تخریب خانه ننه علی با رضایت خانواده/ اقدام عجولانه بهشت زهرای تهران»، «کلبه احزان ننه علی ویران شد»، «تخریب کلبه ننه علی و باز فقر معرفتی مسئولین»، «واکنش سازمان بهشت زهرا در برابر اعتراض به خرابکاری فرهنگی»، «خداحافظ ننه علی»، «یادبود وفادارترین مادر دنیا جمعه برپا می‌شود»، «کلبه ننه‌علی کجای پایتخت را تنگ کرده بود؟!!!»، «یادتان باشد ننه علی دارد نگاهتان می‌کند!»، «صدای ما را از بهشت می‌شنوید» و «ننه علی سلام ما را به پسرت برسان».

قسمتی از گزارش «کلبه ننه‌علی کجای پایتخت را تنگ کرده بود؟!!!» را از این کتاب می‌خوانیم. این گزارش متعلق به سایت جام‌جم‌ آنلاین است:

ننه‌فتح‌اللهی که اغلب مردم، او را با نام «ننه‌علی» می‌شناختند، بانوی سالخورده‌ای بود که پس از شهادت فرزند مبارزش در اوایل انقلاب، دل از تلخ و شیرین دنیا برید و همخانه پسر شهیدش شد. ننه علی که یک لحظه تاب دوری جگرگوشه‌اش را نداشت، 20 سال تمام در کنار قبر فرزندش زندگی کرد.

این واقعه عظیم، یک قصه یا افسانه نیست. حقیقی است که کرور کرور رهگذران قطعه 24 بهشت زهرای تهران با چشم سر نظاره کردند. بسیاری از مردم و خبرنگاران شاهد بودند که مادر شهید «قربانعلی رخشانی»  شبانه روز و بی‌اعتنا به تندی آفتاب تموز و سرمای سوزناک زمستان، بر فراز مزار فرزند دلبندش، کلبه‌ای فلزی ساخته بود و بی‌آن‌که بخواهد، رفته رفته به نماد ایستادگی و مقاومت، شهره شد. 20 بهار از همسایگی مادر و فرزند می‌گذشت و ننه‌علی شبانه روز با قرائت فاتحه و قرآن در چهاردیواری معنوی‌اش، صبح را به شب می‌رساند.

تنهایی، سرما و تاریکی خفته در کلبه فلزی، ننه‌ علی را رفیق نیمه‌راه نکرد اما در نهایت بیماری آلزایمر موجب شد که این شیرزن بی‌ادعا، در پایان عمر صد ساله‌اش به بستر بیماری کشیده شود. دوم اسفند ننه‌ علی از دنیا رفت تا راحت تر و بی‌مزاحمت، در عرش کبریا با پسرش همکلام شود. کلبه ننه علی، افتخار تمام زنان آزاده و نماد پایداری مادران ایران‌زمین بود؛ اما متاسفانه چند روز بیشتر از مرگ اسوه پایداری نگذشته بود که مسوولان بهشت‌ زهرای تهران، کلبه ننه علی را ویران کردند ...

این کتاب با 234 صفحه مصور رنگی، شمارگان 5 هزار نسخه و قیمت 12 هزار تومان منتشر شده است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۲
۹
۰
نماینگان مجلس بخوانند وبه احترام خون شهدا وخانواده هایشان به همدیگر بگذارند.