۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱

حاشیه نگاری از جلسه دوم رای اعتماد

دفاع نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از خود و عملکردش در وزارت آموزش و پرورش و پاسخ وی به سوالات و ابهامات نمایندگان توانست بی نظمی های مجلس را برای دقایقی خاتمه دهد و سکوت را در مجلس حاکم کند.
کد خبر : ۱۲۸۲۰۲
  صراطجلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز سه شنبه ساعت 8:15 دقیقه آغاز شد و دستور کار مجلس ادامه بررسی رای اعتماد به کابینه پیشنهادی یازدهم اعلام شد. این جلسه همراه با حواشی ای بود.
* لاهوتی نماینده لنگرود آخرین مدافعی بود که قرار بود در دفاع از نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صحبت کند. لاهوتی قبل از این که پشت تریبون قرار بگیرد علی مطهری برگه ای به وی داد و او را تا پشت تریبون همراهی کرد. اما لاهوتی در نطق خود توجه زیادی به برگه هایی که در دست داشت نکرد و بداهه از نجفی دفاع کرد.

* در آغاز جلسه امروز بی نظمی های روز گذشته مجلس تکرار شد و کار به جایی رسید که در دقایق اولیه لاریجانی اولین تذکر خود را به نمایندگان داد. در همین لحظه چند از اعضای جبهه پایداری از جمله حسینیان، زارعی، میرکاظمی و سودانی که به گرد وزیر پیشنهادی اطلاعات حلقه زده بودند به تذکر لاریجانی به صندلی های خود بازگشتند.

* وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش زمانی که وقت دفاع داشت بیشتر سعی کرد به عملکرد 9 ساله خود در وزارت آموزش و پرورش بپردازد. نجفی به کرات از حدادعادل به عنوان شاهدی بر عملکرد مثبت خود یاد کرد.

* نجفی در سخنانی گفت: «من بهترین پیشنهادات را برای کار در آمریکا داشتم، حتی قبل از پایان تحصیلاتم. اما به خاطر عشقم به دین و میهن 35 سال است که در ایران خدمت می کنم.» نجفی ادامه داد: « 80 درصد فرهنگیان از برگشت من خوشحال و امیدوار هستند. 560 پیامک برای درخواست از من و پذیرش این مسئولیت دریافت کردم. من به تربیت معلم هویت بخشیدم.»
* نجفی در پاسخ به انتقاداتی که از وی شده بود از جمله این که چرا وقتی از او پرسیده شده به چه علت کاندیدای ریاست جمهوری نمی شوید و او گفته است کسی باید کاندیدا شود که حکومت اسلامی را قبول داشته باشد گفت: «من کاندیدای ریاست جمهوری نشدم چون معتقد نبودم که بین مردم بروم و از خود دفاع کنم. هم اکنون هم برای 9 سال خدمت فرهنگیان است که دفاع می کنم. فرهنگ ایجاد نمازخانه در زمان من بود.» نجفی از بیان مطلب سیاسی از سوی مخالفان هم انتقاد کرد و گفت: «این چه سوالی است که از من میپرسید که آیا رهبری را قبول داری یا نه؟» نجفی در ادامه گفت: «وزارت چه چیزی برای من دارد من مخالف برگشت به دستگاه اجرایی بودم.»
* نجفی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اظهارات برخی از نمایندگان درباره فتنه 88 و ارتباط وی با این فتنه نیز گفت: « من در این کشور فعال سیاسی بودم اما از سه شنبه بعد انتخابات از دفتر رهبری به من تلفن شد و من از طرف ستاد هیچ کسی به آن جا نرفتم و هم اکنون هم تاکید می کنم در هیچ راه پیمایی اعتراضی شرکت نکردم اگر کسی سندی و تصویری دارد بیاورد. معتقدم عده ای روی فتنه بنزین ریختند و هم اکنون هم می ریزند.»

* در هنگام دفاع نجفی هیچ نماینده ای نبود که در راهروهای صحن و بین صندلی ها در رفت و آمد باشد. همه نمایندگان به دقت به دفاعیات نجفی که روز گذشته مورد انتقادات شدیدی از سوی نمایندگان منتقد خود قرار گرفته بود گوش می دادند. این موضوع به خصوص در بخش سخنان نجفی درباره فتنه و عملکرد وی در آن دوره مشهود بود.

* مخالفت بهروز نعمتی با وزیر ارتباطات همزمان با ورود روحانی به صحن مجلس بود. به محض ورود روحانی نعمتی که متوجه حضور او شد در جمله ای گفت من با کلیات دولت مشکلی ندارم بلکه با برخی برنامه های آقای واعظی مخالف هستم.

* نعمتی در بخشی از گفته های خود گفت: اگر سیاست این است که ما عزیزانی را که برای خدمت آمده اند تخریب کنیم نفرین و لعن به این سیاست.

* علی اصغر زارعی نماینده تهران که دکترای مهندسی برق و مخابرات دارد به عنوان مخالف دیگر واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات صحبت کرد. او در سخنان خود تاکید کرد که واعظی هر قدر بخواهید در مسایل سیاسی، منطقه ای و جهانی تسلط دارد، در فضای مجازی گمانه زنی این بود که او برای وزارت خارجه معرفی شود و زمانی که این اتفاق نیفتاد هم برای خودش و هم برای متخصصان کشور باعث تعجب شد.

* باقر حسینی نماینده زابل که در موافقت با واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات صحبت می کرد در آغاز کلام از همکاران خود خواست به گونه ای صحبت کنند که موجب خوشحالی دشمنان نشود. از آنان خواست مودبانه و با تقوا سخن بگویند. علت این توصیه باقر حسینی اتفاقات رخ داده در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی در هنگام بررسی رای اعتماد بود.

* بعد از آن که نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چند بار در سخنان خود از حدادعادل به عنوان شاهد برخی از عملکردهای مثبتش در وزارت آموز و پرورش یاد کرد، جمعی از نمایندگان به دور او جمع شدند و زمانی که رئیس مجلس تذکر داد  که نمایندگان بر صندلی های خود مستقر شوند آنا به شوخی پاسخ دادند که آقای نجفی از نمایندگان خواسته تا از آقای حداد سوال کنند، ما هم به خاطر همین اینجا هستیم.

*رحمانی فضلی وزیر پیشنهادی کشور که به نظر می رسد مجلس برای رای اعتماد به وی متفق القول است تا زمانی که بر صندلی خود حضور داشت محل مراجعه نمایندگان شده بود اما کار به جایی رسید که دست او را گرفتند و تا آخرین ردیف صندلی های مجلس بردند و رایزنی ها را آنجا با وی ادامه دادند.

* بعد از وزیر ارتباطات نوبت به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات بود. بیرانوند نماینده بروجرد و رسایی نماینده تهران هر دو به عنوان مخالف با علوی صحبت کردند. بیرانوند پس از پایان سخن وقتی از پشت تریبون پایین آمد به سمت علوی رفت و با او روبوسی کرد و رسایی هم قبل از اینکه پشت تریبون قرار گیرد و مخالفت کند به سمت علوی رفته و با او روبوسی کرد. البته رسایی برای اینکه شنونده ها هم از این اقدام وی مطلع شوند خودش به محض اینکه پشت تریبون قرار گرفت با صدای رسا این کار خود را اعلام کرد تا شونده ها هم بدانند.

* رسایی در آغاز سخن آرزو کرد ای کاش گزینه دیگری برای وزارت اطلاعات معرفی می شد تا او مجبور نشود مطالبی را بیان کند. رسایی همچنین خدا را شاهد گرفت که قصد و غرض شخصی با علوی ندارد. این نماینده تهران به روحیات شخصی علوی خرده گرفت و البته گفت شاید این روحیات در جایی غیر از وزارت اطلاعات حسن باشد. در مخالفت خود با وزیر اطلاعات به 4 دوره نماینده مجلس بودن او اشاره کرد و تاکید کرد که علوی دارای روحیه لابی گری و مبادله و پیگیری است و البته آن را برای یک نماینده حسن دانست اما معتقد بود  که این روحیه لابی گری علوی  برای وزارت اطلاعات خوب نیست و به نوعی دست علوی را در برخوردهای قانونی خواهد بست.

* رسایی تاکید کرد که علوی کسی است که در پرونده مشهور شهرام جزایری نقش پررنگی داشته. رسایی به رد صلاحیت شدن علوی از سوی شورای نگهبان در انتخابات مجلس نهم و انتخابات میان دوره ای مجلس در دو ماه اخیر اشاره کرد و گفت "من وارد جزئیات نمی شوم هرچند که جزئیات آن را می دانم. وزیر اطلاعات چند روز دیگر می خواهد برای صلایت ها اظهار نظر کند این خوب نیست و برای مردم سوال پیش می آید". در بخش دیگری رسایی در سخنان خود تاکید کرد که برنامه وزیر پیشنهادی اطلاعات که به نمایندگان داده شده به گفته آقای علوی بخش هایی از آن مورد تاییدش نیست. وی خطاب به روحانی از وی پرسید " آقای روحانی این برنامه را چه کسی داده است".

* این نماینده در سخنان خود به موضع قتل های زنجیره ای و مسایل دیگر اشاره کرد و همین سخنان وی باعث شد تا تعدادی از نمایندگان از جمله محمدرضا تابش، حسین طلا و ایرج ندیمی آیین نامه داخلی مجلس را  به دست بگیرند و خواستار بیان تذکر شوند. چند تن از نمایندگان سخنان رسایی را به طور ایستاده گوش می دادند از جمله آنان احمد توکلی، الیاس نادران و سلیمی بودند. جو مجلس هنگام سخنرانی رسایی آرام بود و تقریباً اکثر نمایندگان برای شنیدن حرف های وی سراپا گوش بودند.

* رسایی در سخنان خود به کمیته های تشکیل شده در وزارت اطلاعات اشاره کرد و گفت " گویا قرا است این کمیته به معاونت تبدیل شوند که فکر می کنیم اینها وزیر در سایه خواهند بود.

* تعداد زیادی از نمایندگان هنگامی که واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات از خود دفاع  می کرد به گرد رئیس جمهور جمع شدند. تعداد این نمایندگان آنقدر زیاد بود که رئیس جمهور دیده نمی شد در نهایت لاریجانی که این وضعیت را مشاهده می کرد با صدای بلند از پشیت تریبون گفت من نگران جان رئیس جمهور هستم، اینقدر که دور رئیس جمهور جمع شده اید، بگذارید هوا بخورد. اما یوسفیان ملا تنها نماینده ای بود که با این تذکر از کنار رئیس جمهور تکان نخورد و آنقدر با او گفتگو کرد تا کارش راه افتاد. نمایندگان دیگری هم که کنار رئیس جمهور بودند هر کدام برگه ای به دست داشتند اما با تذکر لاریجانی در صندلی های خود حضور یافتند.

* حلقه های رایزنی نمایندگان پس از دفاع وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مجدداً در گوشه به گوشه مجلس شکل گرفت و نمایندگان تشکیل دهنده این حلقه ها بیشتر از فراکسیون اصولگرایان مجلس بودند این عده نمایندگانی هستند که انتقادات بیشتری نسبت به چند وزیر پیشنهادی دارند.
منبع: مهر