۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۲
مشروح نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه با خبرنگاران

«ظریف» به روایت سخنگوی دستگاه دیپلماسی

سخنگوی وزارت امور خارجه «محمدجواد ظریف» را چهره‌ای شناخته شده در این وزارتخانه، کشور و عرصه بین‌الملل و دیپلماتی کاملا حرفه‌ای، مسلط و با تجربه خواند و به قدرت و توان او در دفاع از منافع کشور اشاره کرد.
کد خبر : ۱۲۸۲۰۹

  صراطسید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران با تبریک مجدد عید سعید فطر، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

*درخواست داود اوغلو از صالحی

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص درخواست ترکیه از ایران برای میانجیگری به منظور آزاد شدن دو خلبان ربوده شده ترک در لبنان، این خبر را تائید کرد و گفت: آقای داود اوغلو در تماس تلفنی با آقای صالحی خواستار مساعدت جمهوری اسلامی برای یافتن دو خلبان ترک ربوده شده در لبنان شدند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی گروگانگیری و ربایش انسان‌ها را در هر شرایط و با هر هدف و توسط هر کسی محکوم می‌کند و آن را اقدامی غیرانسانی می‌داند، ‌اظهار داشت: این گروگانگیری در هر جا چون لبنان، سوریه، افغانستان و هر جای دیگری محکوم است و اگر امکاناتی داشته باشیم که به حل این مشکل و پیدا شدن این دو نفر و دیگر گروگان‌ها در جاهای دیگر کمک کنیم دریغ نخواهیم کرد.

عراقچی به آزادی 48 تبعه ایرانی گروگان گرفته شده در سوریه اشاره کرد و افزود:‌ در این زمینه ما با کشورهای دوست برای حل این مشکل تماس و ارتباط داشتیم.

*تحویل رسمی نیروگاه بوشهر به ایران تا چند هفته دیگر

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات اخیر صالحی درباره توافقنامه ایران و روسیه در خصوص احداث نیروگاه هسته‌ای خاطرنشان کرد: ‌مذاکرات ما با روسیه درباره احداث نیروگاه‌های هسته‌ای از قدیم وجود داشته و اولین پروژه که فاز اول نیروگاه بوشهر بود، تا چند هفته دیگر رسما به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده می‌شود.

وی با ذکر این نکته که مذاکرات ما با روس‌ها برای فازهای بعدی نیروگاه بوشهر و نیروگاه‌های دیگر ادامه دارد، ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات به سرانجام برسد.

*مقصد اولین سفر رئیس جمهور کجاست؟

خبرنگاری درباره اولین مقصدهای سفر روحانی به خارج از کشور سؤال کرد که عراقچی به قرقیزستان و نیویورک اشاره کرد و افزود: این دو سفر در برنامه وجود دارد ولی هنوز تصمیم نهایی توسط رئیس‌جمهور گرفته نشده و این هم امری طبیعی است زیرا ایشان در حال حاضر درگیر کابینه و رأی اعتماد هستند. پیشنهادات در این زمینه وجود دارد و وزارت خارجه مؤید انجام این سفرهاست.

سخنگوی وزارت خارجه در توضیح بیشتر با اشاره به برگزاری اجلاس سران سازمان شانگهای که قرار است 22 شهریور ماه در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شود، اظهار داشت: این سازمان از اهمیت بالایی در اوراسیا و آُسیا برخوردار است و ایران به عنوان عضو ناظر این سازمان همواره حضوری فعال و جدی داشته است.

وی با بیان اینکه از رئیس‌جمهور برای حضور در این نشست دعوت به عمل آمده، یادآور شد: تصمیم نهایی برای حضور در این نشست با رئیس‌جمهور است.

عراقچی به نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اشاره کرد و آن را فرصت مغتنمی برای حضور رئیس‌جمهور برای اولین بار در عرصه بین‌الملل برشمرد و افزود: منتظریم ایشان در این خصوص تصمیم بگیرند.

*یمن هنوز ویزای هیئت ایرانی را صادر نکرده است

وی درباره پیگیری‌های انجام شده در خصوص نوراحمد نیکبخت دیپلمات ایرانی ربوده شده در صنعا نیز با بیان اینکه هنوز ویزای هیئت ایرانی برای سفر به یمن به منظور پیگیری این قضیه صادر نشده،‌ خاطرنشان کرد: ما به طور جد در حال پیگیری این موضوع هستیم و تاکنون دوبار کاردار یمن در تهران به وزارت امور خارجه احضار شده و علاوه بر آن کاردار ایران در صنعا نیز با وزیر کشور، وزیر خارجه و دیگر مقامات این کشور تماس داشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با یادآوری این نکته که البته نمی‌توان گفت در روال اداری صدور تاخیری ایجاد شده، مسئولیت حفظ جان این دیپلمات ایرانی را بر عهده دولت یمن دانست و افزود: امیدواریم دولت یمن به تلاش‌های خود برای یافتن آقای نیکبخت ادامه دهد و ایشان سلامت از چنگال ربایندگان نجات یابد.

*دفتر رئیس جمهور مسئول پاسخ به نامه‌های سران اروپا

خبرنگاری به نامه‌های سران اروپا در هفته گذشته به حسن روحانی اشاره کرد و پرسید آیا جمهوری اسلامی پاسخ مشخصی به این نامه‌ها دارد؟ که عراقچی گفت:‌ این نامه‌ها از سوی برخی رهبران اروپایی به منظور تبریک به رئیس‌جمهور ارسال شده و پاسخ به آنها در حیطه مسئولیت دفتر رئیس جمهور است که هر زمان و به هر شکل صلاح بداند پاسخ می‌دهند و هر وقت پاسخ داده شود اطلاع رسانی خواهد شد.

*تحولی در مذاکرات با 1+5 رخ نداده است

به گزارش خبرنگار فارس، عراقچی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات ایران و گروه 1+5 با بیان اینکه هنوز هیچ تحولی در این زمینه رخ نداده است، گفت: تا وقتی که کابینه آقای روحانی مستقر نشود و افراد در مسئولیت‌هایشان شروع به کار نکنند و ایشان در مورد مذاکره‌کنندگان جدید هسته‌ای تصمیم نگیرند، نمی‌توان تاریخ و جزئیات را در این زمینه مشخص کرد.

وی در خصوص اخبار مطرح شده مبنی بر ارتقاء سطح مذاکرات با 1+5 به وزرای امور خارجه گفت: هنوز هیچ چیزی در این زمینه قطعی نیست و خبر قطعی در این باره به ما نرسیده است و ما از تصمیم غربی‌ها در این خصوص مطلع نیستیم.

عراقچی اضافه کرد: همچنان باید منتظر بمانیم تا بعد از استقرار دولت جدید جزئیات موضوع مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات دوره قبل به ریاست خانم اشتون بود که در رده وزیر امور خارجه اروپا هستند.

*یادداشت تفاهم همکاری‌های انتظامی و امنیتی بین ایران و افغانستان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های انتظامی و امنیتی بین ایران و افغانستان نیز گفت: در سفر اخیر آقای کرزی رئیس‌جمهور افغانستان به تهران، دبیر شورای امنیت ملی افغانستان ایشان را همراهی می‌کرد و در این سفر یادداشت تفاهم همکاری‌های انتظامی و امنیتی بین دبیرخانه‌های شورای عالی امنیت ملی ایران و افغانستان امضا شد.

وی همکاری‌های انتظامی، تبادل اطلاعات، کنترل مرزها، مقابله با مواد مخدر و تروریسم و ... را از جمله موارد مطروحه در این یادداشت تفاهم برشمرد و گفت: سوءتفاهم پیش آمده برای رسانه‌های خارجی مبنی بر امضای توافقنامه همکاری راهبردی صحت ندارد، بلکه این یادداشت تفاهمی در خصوص همکاری‌های انتظامی و امنیتی بود.

*هیچ سفیری قبل از پایان ماموریت به تهران برنمی‌گردد

عراقچی در خصوص اخبار مطرح شده مبنی بر بازگشت اجباری برخی از سفرای ایران در خارج از کشور و همچنین اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه 50 سفارتخانه ایران بدون سفیر است، گفت: پیش از این در این باره اظهار‌نظر کردم. هر سال در تابستان تغییر و تحول و جابه‌جایی سفرا و سرکنسول‌های ایران صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بیش از یکصد نمایندگی در خارج از کشور داریم و دوره ماموریت سفرا و روسای نمایندگی‌ها نیز سه ساله است، خاطرنشان کرد: هر سال در حدود 40 نفر ماموریت‌شان پایان می‌یابد. اینگونه نیست که موج و حرکتی صورت گرفته باشد و این روال طبیعی و اداری در وزارت خارجه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این روال اداری با هماهنگی دفتر رئیس‌جمهو (روحانی) صورت گرفته و از ما خواسته شد که وزارت امور خارجه منتظر تغییر دولت نباشد و بر همین اساس این وزارتخانه روال اداری را انجام داد و حکم خاتمه ماموریت سفرایی که سه سال آنها پر شده  صادر شد.

عراقچی یادآور شد: البته تاریخ بازگشت این سفرا به گونه‌ای تنظیم شده که بعد از استقرار وزیر جدید باشد و دست وزیر خارجه جدید باز است که اگر تشخیص دهد سفیری به کارش ادامه دهد، ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه هیچ سفیری قبل از سه سال و قبل از پایان ماموریتش باز نمی‌گردد، تصریح کرد که هیچ سفارتخانه‌ای یک روز هم بدون سفیر و سرکنسول نخواهد بود و همه سفرا و روسای نمایندگی‌ها در سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها حضور دارند و خدشه‌ای در کار آنها ایجاد نشده است.

* اخبار ضد و نقیض و ابهامات درباره یزدان‌پناه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره وضعیت یزدان‌پناه یزدی بازرگان ایرانی خاطرنشان کرد: اخبار ضد و نقیض و ابهاماتی در این زمینه وجود دارد که در حال بررسی ابعاد قضیه و سوالات هستیم.

وی ادامه داد: برای ما هنوز روشن نیست که وضعیت به چه نحو می‌باشد.

* دام‌هایی که آمریکایی‌ها برای اتباع ایرانی پهن کرده‌اند

عراقچی درباره فرهادی تبعه ایرانی در مالزی نیز گفت: متاسفانه در چند سال اخیر با پدیده‌ای مواجه بودیم که دولت آمریکا برای برخی از هموطنان در خارج از کشور دام‌هایی را درست و داستان‌هایی را ساخته‌ که منجر به دستگیری آنها توسط دولت مربوطه شده است.

وی ادامه داد: در مالزی سه نفر از هموطنان ایرانی گرفتار داستان‌های ساختگی شده و دولت آمریکا به اتهام تلاش این افراد برای خرید کالاهای مرتبط با تحریم تقاضای استرداد آنها را به این کشور دارد.

عراقچی اضافه کرد: این دسیسه و توطئه‌ای علیه هموطنان و جمهوری اسلامی است. یکی از آنها برای اولین بار به عنوان توریست وارد مالزی شده که دستگیر شده است و دو نفر دیگر دانشجو بوده و روال طبیعی زندگی خود را داشته‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه این موارد در دادگاه‌های مالزی در حال پیگیری است، گفت: ما به حسن نیت و درایت مقامات سیاسی و قضایی مالزی اطمینان داریم و مطمئنیم که بعد از بررسی‌های قضایی حکم بی‌گناهی آنها صادر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد آقای فرهادی قاضی یک بار حکم برائت را صادر کرده و فردا نیز قرار است مجددا حکم دهد که امیدواریم هیچ دخالت و شائبه سیاسی در آن نباشد. ما به حسن نیت مقامات مالزی اطمینان داریم و این مسئله به بهترین شکل حل خواهد شد و سه نفر به کشور باز خواهند گشت.

*آماده اجرای منویات رهبری و دستورالعمل‌های رئیس جمهور هستیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آمادگی وزارت خارجه برای تعامل سازنده با جهان، این وزارتخانه را نهادی کاملا حرفه‌ای برشمرد که به عنوان مسئول اجرای دیپلماسی و سیاست خارجی همواره آمادگی اجرای منویات مقام معظم رهبری و دستورالعمل‌های رئیس‌جمهور را دارد.

وی با بیان اینکه به توان حرفه‌ای و کاری همکاران در وزارت امور خارجه و قدرت دیپلماسی کشور ایمان دارم، افزود: مطمئنم که این وزارتخانه در جهت منویات رهبری و دستورالعمل‌های رئیس‌جمهور وظایف خود را به نحو احسن انجام خواهد داد.

*دعوت هند و پاکستان به خویشتنداری

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران، در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس، درباره درگیری‌های مرزی روز گذشته بین هند و پاکستان در کشمیر، ضمن ابراز تاسف از این درگیری‌ها دو طرف را به خویشتن‌داری دعوت کرد و گفت: امیدواریم مسائل فیمابین دو کشور که مناطق حساسی را در بر می‌گیرد از طریق مذاکره، گفت‌وگو و به شیوه مسالمت‌آمیز حل شود.

وی افزود: ما به درایت و هوشمندی رهبران دو کشور اطمینان داریم.

*حتی اگر روابط از سر گرفته شود، در سطح کاردار است

خبرنگار فارس به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس که خواستار بازگشایی سفارت انگلستان در تهران شده و همچنین نامه هفته گذشته کامرون به روحانی درباره  گسترش روابط اشاره کرد و از عراقچی پرسید که آیا شاهد تحولی در روابط خواهیم بود؟‌ که وی با بیان اینکه قطع رابطه توسط دولت انگلستان صورت گرفته خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری کرد و سطح روابط را کاردار معین کرده و حتی اگر روابط از سرگرفته شود در سطح کاردار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: از سرگیری روابط مستلزم تغییر رویکردها و رفتارهای دولت انگلستان است و امیدواریم با نشانه‌های مختلفی که از سوی طرف انگلیسی برای از سرگیری روابط مشاهده شد، بتوانیم در زمان مقتضی مذاکرات کارشناسی را در این خصوص انجام دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: حصول نتیجه در مذاکرات منوط به تغییر در رویکرد‌های دولت انگلستان و کنار گذاشتن سیاست‌های خصمانه آنها نسبت به جمهوری اسلامی است.

*محکومیت انفجارهای عراق

عراقچی درباره انفجارها در عراق ضمن ابراز تاسف از این مسئله این انفجار‌ها را محکوم کرد و افزود: دست‌هایی در تلاشند که وحدت ملی و انسجام عراق را از بین ببرند و همزمانی این حوادث با عید فطر و در ایام ماه رمضان جای تاسف دارد و نشانگر خوی ضدانسانی و ضداسلامی کسانی است که این جنایات را مرتکب می‌شوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اخباری درباره کسانی که این اقدامات را مرتکب می‌شوند وجود دارد، اظهار داشت: ما خواستار آن هستیم که تروریسم به هر شکل خود توسط همه کشورهای منطقه و جامعه بین‌الملل محکوم شود.

وی با تسلیت به خانواده قربانیان در عراق، این جنایات را محکوم کرد و افزود: امیدواریم همه طرف‌ها و جناح‌های سیاسی در عراق خویشتن داری داشته و هوشیاری خود را حفظ کرده و در جهت حفظ وحدت در عراق حرکت کنند.

*تحولات مصر و نگرانی‌ها در این زمینه

خبرنگاری به تحولات اخیر در خاورمیانه و شمال آفریقا و نگرانی مقام معظم رهبری از این تحولات اشاره کرد و اقدامات وزارت خارجه را در این زمینه جویا شد که عراقچی با بیان اینکه تحولات خاورمیانه از نزدیک مورد توجه و رصد جمهوری اسلامی است، افزود: یکی از اولویت‌های وزارت خارجه پیگیری مسائل و تحولات منطقه به ویژه تحولات مصر است.

وی تحولات کنونی در مصر را باعث نگرانی جامعه بین‌الملل، کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی دانست و افزود: این تحولات  قطبی شدن جامعه و رفتن به سمت درگیری و جنگ داخلی است که به فاجعه در منطقه تبدیل می‌شود.

عراقچی درگیری در مصر، سوریه، لبنان و ... را فقط به نفع رژیم صهیونیستی دانست و افزود: امیدواریم رهبران منطقه و رهبران مصر هوشمندی لازم را دارا باشند و با این توطئه‌ها مقابله کرده و انسجام ملی خود را حفظ کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی طرفین در مصر را به خویشتن‌داری، گفت‌وگو و یافتن ریشه مشکلات و توجه به نصیحت‌های مشفقانه مقام معظم رهبری در روز عید فطر دعوت کرد و افزود: این نصیحت‌ها از سر دلسوزی، خیرخواهی و توجه دادن به دشمن اصلی یعنی رژیم صهیونیستی است.

*

وی در پاسخ به سوالی درباره دریافت پول نفت صادراتی به هند با روپیه که سوال یکی از خبرنگاران بود، گفت: بخشی از فروش نفت ما به هند به روپیه است که برای واردات ما از این کشور صرف می‌شود.

وی این ایده را ایده خوبی خواند که از ارزهای محلی برای مبادلات تجاری استفاده شود و گفت: این تجربه موفقی بود که مورد توجه دیگر کشورها قرار گرفت و امیدواریم در همکاری‌های تجاری با کشورهای دیگر نقش ارزهای رایج مثل دلار حذف و تا جایی که مقدور است از ارزهای محلی استفاده کنیم که این به نفع اقتصاد منطقه است.

*نظر سخنگو درباره ظریف

آخرین سوال از عراقچی در این نشست درباره ظریف کاندیدای تصدی پست وزارت امور خارجه بود که وی ظریف را چهره‌ای شناخته شده در وزارت امور خارجه، کشور و سطح بین‌الملل خواند و او را دیپلماتی کاملا حرفه‌ای، مسلط، باتجربه و شناخته شده برشمرد.

عراقچی با اشاره به حسن اخلاق و رفتار بسیار پسندیده‌ای که از ظریف سراغ دارد، خاطرنشان کرد: در سالهای ممتدی با ایشان در وزارت امور خارجه همکار بودیم. آنچه درباره ایشان گفته شده مباحثی است که در مجلس مطرح شده و من و همکاران در وزارت خارجه هیچ نقطه ضعفی از ایشان که بیانگر عدم توجه به منافع کشور و تحت تاثیر افکار بیگانه بوده باشد ندیده‌ایم.

وی به قدرت و توان ظریف در دفاع از منافع کشور اشاره کرد و افزود: ایشان در قطعنامه 598 مذاکرات با عراق و ... همواره نقش مهم و سازنده‌ای داشته است.

عراقچی تصمیم‌گیری در مورد ظریف را به عهده مجلس دانست و افزود: امیدواریم آنچه که تصمیم گرفته خواهد شد موجب خیر و صلاح و اعتلای کشور شود.


منبع: فارس