۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸

ماجرای استعفای زنگنه از وزرات نفت

مشاور رئیس جمهور گفت: در برخی پیامک‌ها به‌گونه‌ای مطرح شده که من نمایندگان را تهدید کرده‌ام در حالی که سخن من اینگونه نبود.
کد خبر : ۱۲۸۵۰۱
  صراط: اکبر ترکان مشاور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برخی پیامک‌های ارسال شده به نقل از بنده گفته شده که برای آقای روحانی فرقی نمی‌کند که نمایندگان رای دهند یا ندهند، در حالی که این پیامک به اشتباه از من نقل شده و مسئله‌ای که گفته بودم این بود که نمایندگان باید به تشخیص برسند و بر اساس تشخیص خود رای دهند و آن چیزی که آنها تشخیص می‌دهند، دولت نسبت به آن تمکین می‌کنند. اما از این جمله من استنباط دیگری کردند و من گفته بودم دولت حتما به آن چیزی که نمایندگان تشخیص دهند احترام خواهد گذاشت.

وی افزود: من در آن یادداشت گفته بودم که مردم به آن چیزی که نمایندگان می‌گویند نگاه می‌کنند و بر اساس آن ارزیابی می‌کنند، اما بعضی اینگونه تلقی کردند که من نمایندگان را تهدید کرده‌ام و یا اینکه اگر نماینده‌ای مخالفت کند، تهدید می‌شود. در حالی که صحبت من به معنای تهدید نبود. مردم همواره به اظهارنظر نمایندگان توجه می‌کنند و آن را ملاک ارزیابی قرار می‌دهند.

مشاور رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که وضعیت رای اعتماد به محمدعلی نجفی، علی ربیعی و جعفر میلی‌منفرد در مجلس چگونه است اظهار داشت: من نمی‌دانم و نمی‌توانم تشخیص دهم.

ترکان در پاسخ به این سوال که شما در اظهارنظری گفته بودید که ممکن است مردم در دور بعد با توجه به اظهارنظرهای نمایندگان به آنها رای ندهند، گفت: همیشه اینگونه است و مردم به اظهارات نمایندگان توجه و آن را ارزیابی می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که نمایندگان در این دوره بیش از رسیدگی به برنامه‌ها به سوابق سیاسی وزرا پرداخته‌اند، گفت: من نمی‌خواهم در حال حاضر ارزیابی در این خصوص داشته باشم، چون قابل ارزیابی نیست. ممکن است با توجه به اینکه بعدازظهر امروز رای‌گیری می‌شود، اظهار نظر من را خیرخواهانه تلقی نکنند و لذا اظهارنظری نمی‌کنم.

مشاور رئیس جمهور همچنین گفت: دفاعیات رئیس‌جمهور در جلسه عصر امروز حتما تاثیرگذار خواهد بود، چرا که نمایندگان مجلس، رییس‌جمهور را دوست دارند.

ترکان در پاسخ به این سوال که تعدادی از نمایندگان قصد دارند لابی‌هایی را در بیرون از مجلس با وزرا تشکیل دهند، اظهار داشت: من از صبح امروز در صحن مجلس بودم و دیدم که نمایندگان بحث‌ها را با توجه به ارزیابی‌های خودشان مطرح می‌کردند و از صبح تاکنون شاهد لابی در مجلس نبودم.

وی همچنین در خصوص خبر کناره‌گیری زنگنه از گزینه‌های پیشنهادی وزارت نفت اظهار داشت: خیر؛ این خبر درست نیست.