۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳
رهبر انقلاب: ما كه نيامديم اينجا بنشينيم رأی ممتنع بدهيم

این نمایندگان کلاً "نظر خاصی ندارند"!

ما كه نيامديم اينجا بنشينيم رأی ممتنع بدهيم؛ ما آمده‌ايم بگوئيم اين بشود، اين نشود.
کد خبر : ۱۲۸۷۵۵
"گروه سیاسی صراط" - بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس جمهور در آغاز کار هر دولت و رای اعتماد یا عدم اعتماد نمایندگان به هر وزیر یکی از مهم ترین وظایف مجلس شورای اسلامی شمرده می شود.

به گزارش گروه سیاسی صراط، علیرغم این اهمیت، به نظر می رسد برخی نمایندگان مجلس دست کم از آنچه در نتیجه عملکرد آنها مشخص است، توجه چندانی به این موضوع نشان نمی دهند.

مصداق این موضوع نیز تعداد نسبتا زیاد آرای ممتنع به وزرای پیشنهادی است؛ مسئله ای که مقام معظم رهبری نیز بر لزوم پرهیز از آن تاکید کرده بودند.

بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس در جلسه رای گیری برای رای اعتماد به 18 وزیر پیشنهادی کابینه روحانی در مجموع 254 رای ممتنع به صندوق ریخته اند.

این آمار بدان معناست که برای هر وزیر پیشنهادی به طور متوسط بیش از 14 رای ممتنع وجود داشته است. به عبارت دیگر 5 درصد نمایندگان در خصوص هر یک از وزرای پیشنهادی رای ممتنع به صندوق ریخته اند.

نکته حائز اهمیت این است که در نتیجه رای گیری برای اعتماد یا عدم اعتماد به هر یک از وزرا، رای ممتنع هیچ تفاوتی با رای "عدم اعتماد" ندارد و این مسئله ای نیست که نمایندگان مجلس از آن بی خبر باشند!




به طور کلی دادن رای ممتنع در مهم ترین جریان وظیفه مجلس، چندان توجیه پذیر نیست. چهار روز بحث و بررسی در صحن علنی مجلس و جلسات متعدد بررسی صلاحیت وزرا در کمیسیون های تخصصی با حضور وزرای پیشنهادی زمان کمی برای رسیدن به یک رای قطعی نیست.

با این وجود تعداد کل آرای ممتنع نمایندگان در روز رای گیری (254 رای) برای 18 وزیر با رقم تعداد کل نمایندگان حاضر در مجلس (284 نماینده) تفاوت چندانی نداشت.

جالب است که محمدعلی نجفی که با 142 رای نتوانست اعتماد نمایندگان مردم را برای وزیر شدن جلب کند، آرای موافق بیشتری نسبت به آرای مخالف داشت!

نجفی 142 رای موافق و 133 رای مخالف داشت یعنی آرای موافق او در مقایسه با مجموع آرای موافق و مخالف، بیش از 55 درصد بود! اما 9 رای ممتنع اجازه وزیر شدن او را نداد.

جالب اینجاست که اگر حتی یکی از مجلس نشینانی که به او رای ممتنع داده بودند در این رای گیری شرکت نمی کردند – چنانکه در خصوص حدود نیمی از وزرا این اتفاق رخ داد- نجفی باز هم وزیر می شد!
گفتنی است در رای گیری برای 8 وزیر روحانی یک یا چند نفر از حاضران در مجلس که در مجموع 284 نفر بودند در رای گیری شرکت نکرده بودند.

البته موضوع مورد بحث رای آوردن یا نیاوردن یک وزیر پیشنهادی خاص نیست؛ بحث اینجاست که رای ممتنع آن هم در این موضوع مهم بدون تردید چندان مطلوب تلقی نمی شود. این نکته ای است که رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس در هشتم خرداد امسال بر آن تاکید کرده اند.

ایشان در دیدار مذکور با اشاره به ویژگی های رای ممتنع به طرح ها و لوایح تاکید کرده بودند "لايحه‌ای به مجلس می‌آيد - بنده خودم هم در مجلس بودم و اين موارد را از نزديك تجربه كردم - وقتی كه لايحه به كميسيون داده ميشود و در معرض ديد اين نماينده قرار ميگيرد، گاهی با اين لايحه مثل يك كار مربوط به شخص خود رفتار ميكند؛ دقت ميكند، مطالعه ميكند، تحقيق ميكند، با كارشناس می‌نشيند مباحثه ميكند، مطلب را در ذهن خود به صورت محقَّق ترسيم ميكند؛ گاهی هم نه، لايحه می‌آيد يا مثلاً طرحی در مجلس ميخواهد تصويب شود، اين نماينده خيلی محتوای لايحه و طرح را نميداند، خيلی احساس مسئوليت نميكند، رسيدگی نميكند؛ نه در كميسيون، نه در صحن مجلس. اين رأی «آری» يا «نه» او به يك چنين لايحه يا طرحی، خالی از شبهه نيست؛ رأی ممتنع او هم خالی از شبهه نيست. ما كه نيامديم اينجا بنشينيم رأی ممتنع بدهيم؛ ما آمده‌ايم بگوئيم اين بشود، اين نشود. رأی ممتنع مال آنجایی است كه انسان زحمت خودش را كشيد، كار خودش را كرد، بالاخره ذهنش به جائی نرسيد؛ خب، اينجا البته انسان رأی ممتنع ميدهد؛ مثل فقيه و مجتهدی كه زحمت خودش را ميكشد، به منابع مراجعه ميكند، ادله‌ی اجتهادی و ادله‌ی فقاهتی را می‌بيند، بعد ذهنش به جائی نميرسد؛ ميگويد خب، اينجا احتياط كنيد؛ ميگويد من رأی ندارم، فتوا ندارم. رأی ممتنع مال اينجا است؛ اما اينكه ما مطالعه نكنيم، كار نكنيم، بعد برای اينكه خودمان را اسير «آری» يا «نه» بی‌دليل و غير مستند نكرده باشيم، ميگوئيم خيلی خوب، ما رأی ممتنع ميدهيم! اين نميشود. پس يكی از كارهای بسيار مهم و لازم و اصلی در مجلس، همين كار بر روی لوايح است؛ چه لوايحی كه دولت ميفرستد، چه طرحهائی كه خود شما در مجلس آنها را تنظيم ميكنيد. واقعاً بايد كار شود. هر كس اگر اهل اجتهاد در اين فن است، به صورت اجتهادی؛ و اگر چنانچه خودش صاحب رأی نيست، با مشاوره گرفتن از اين و آن، به يك نتيجه‌ی قطعی برسد؛ اين يكی از كارهای بسيار اساسی است."

نظرات بینندگان
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۲
۸۱
۱۸
این روش شمارش ارا واقعا" شرم آور بود ایکاش کامپیوتری رای میگرفتند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
دوست عزيز به خاطر توهم يك سري تابحال كم تاوان داديم؟(88)
بهترين شيوه همين شيوه كاغذي است داداش پخته حرف بزن
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس تو غار که زندگی نمی کنیم این روش رای گیری شد؟
سینیا
|
Iran (Islamic Republic of)
تو داداش ما نیسیتی برادر!

تاوان چی رو دادی؟؟؟
بعدشم کامپیوتری احتمال تقلب 0 هستش
چون دقیقا میشه فهمید کدوم صندلی به کی رای داده و میشه از صحتش هم با خبر شد.
خیلی راحت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۲
۴۵
۴
راه حل: راي ممتنع جمع شود چون فلسفه آن از نظر شما مشخص نيست و ضرورتي ندارد اصلاح قوانين مجلس يا بلي ياخير- نظري ندارم يعني بلي ياخير
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ولکن اکثرهم لایشعرون
محمد م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۲
۲۰
۶۳
چکار داری بذار حالشو ببرن
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۲
۱۷۶
۱۴
واقعا" باید از این مجلس قدردانی بشه با این مصوباتش :

ایجاد دانشگاههای تک جنسیتی
تغییر کلمه غیر انتفاعی به غیر دولتی در سازمانها
اختصاص بودجه برای آموزش وپرورش کودکان فلسطینی
مجتبی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۵۸ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۲
۱۲۰
۴
ای جان بالاخره لپ کلام رو گفتی. درود بر تو صراط
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۲
۲۱۵
۸۲
واقعا" جای تاسفه که نایب رییس مجلس به جای تبریک به مردم ایران برای به درک واصل شدن صدها وهابی طرفدار مرسی (برادرای انقلابی قاتل شهید شحاته) این حادثه رو به مردم ایران تسلیت میگه؟
آخ که هر چی میکشیم از این اصولگراهاست.
مسلمان با تدبير
|
Iran (Islamic Republic of)
مرسي درسته يك پليده اسرائيلي بود ولي يادت نره قانوني و3 سال بعد قابل تغيير بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۲
۱۴۶
۱
صراط کاملا موافقم.رای ممتنع بعضی از نمایندگان یک توهین تمام عیار به کسانی هست که به این نماینده ها رای دادن.مردم که نیومدن پای صندوق به نماینده خنثی رای بدن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۲
۷
۱
در سیستم محاسبه مجلس رأی ممتنع به معنی رأی مخالف است و به همین دلیل پذیرفتنی نیست. دلیل:

کل آراء دکترنجفی: 284 (نصف آراء بعلاوه ی یک می شود 143)
آراء موافق ایشان: 142
آراء مخالف ایشان: 133
آراء ممتنع: 9

از آنجا که ممتنع یعنی نه موافق و نه مخالف، پس باید این آراء از مجموع کسر می شد و نصف بعلاوه یکِ آنچه می ماند محاسبه می شد، یعنی:
کل آراء: 275 (نصف بعلاوه یک = 139)
و ایشان با 142 رأی مأخوذه وزیر می شد.
sun
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۵ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۲
۴
۱
حالا همچین آرا زردشونو گرفتند بالا که انگار قیلمت شده اینها هم یا اصحاب یمینند یا السابقون السابقون و این طوری به نامه ی اعمالشون افتخار میکنند.یا انگار جایزه صلح نوبل گرفتن.
خسته نباشید کلا.آرائتون زرد کرده؟
مسلمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۷ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۲
۳۷
۱۰
رای ممتنع واقعا افتضاح است یعنی این همه جرو بحث بشه بعد تعدادی نماینده بگن ما نتونستیم تشخیص بدیم . آقای نجفی قربانی رای ممتنع شد در حالکیه موافقان ایشان بیشتر از مخالفانش بود و رای ممتنع و بی طرف بودن 9 نفر اجازه نداد میلیونها دانش آموز و هزاران فرهنگی از خدمات و مدیریت شایسته آقای نجفی بهره مند شوند
سینیا
|
Iraq
|
۰۸:۳۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۲
۲۴
۱۴
به نظرتون نماینده های خانم چند تا ممتنع دادن؟
حمید
|
-
|
۰۸:۴۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۲
۲۸
۰
به نظر من رای ممتنع دادن یک نفر وکیل و نماینده مردم در مجلس به نشانه اینه که آن نماینده ......... و تشخیص لازم رو به دست نیاورده که بتونه نظر مخالف یا موافق اعلام کنه .
مهدی
|
-
|
۰۸:۴۵ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۲
۲۵
۲۰
به اینها می گویند نماینده خنثی جالب اینجاست که بعضی از این خنثی ها ادعای ریاست جمهوری داشتند شاید اینها دوست داشتند رای بدهند اما گرایش سیاسی شان اجازه نمی داد رای بدهند پس رای مثبت منهای رای منفی می شود رای خنثی