۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۶

نظر رئیس FIVB درباره والیبالیستهای ایرانی

رئیس فدراسیون جهانی والیبال عملکرد والیبال ایران در رقابتهای لیگ جهانی را ستوده و این تیم را حتی سزاوار راهیابی به دور پایانی این مسابقات در آرژانتین دانست. این رئیس برزیلی اعتقاد دارد روند والیبال ایران کاملا رو به رشد بوده و وقتی پای فداکاری و تعصب در کنار زمین به میان می‌آید ایرانی‌ها همپای بهترین کشورهای جهان هستند.
کد خبر : ۱۲۸۸۱۸
صراط:  تیم والیبال ایران در نخستین حضور خود در لیگ جهانی والیبال درخشش خیره کننده‌ای داشت و توانست مقابل تیم‌های بزرگ جهان از جمله ایتالیا، صربستان، کوبا و آلمان به پیروزی دست پیدا کند. ایران در این رقابتها با رهبری مربی سرشناس خود در دو بازی نخست خود مقابل روسیه و در خاک این کشور تن به شکست داد. در تهران به صربستان باخت و برد. در ایتالیا موفق به شکست این تیم شد و در بازی دوم در دیداری نزدیک به این تیم قدرتمند باخت. در کوبا هر دو بازی را در هاوانا با پیروزی پشت سر گذاشت و در تهران بازی اول را از آلمان برد و در بازی دوم شکست خورد.

در این میان نقش خولیو ولاسکو به عنوان یک مربی طراز اول والیبال دنیا در موفقیت های ایران تاثیر بسیار زیادی داشت. این امیدواری در صحبت های رئیس جهانی والیبال هم دیده می شود. جایی که او ابراز امیدواری می کند تیم ملی والیبال ایران بتواند به فینال لیگ جهانی راه پیدا کند.

دکتر آری گراسا، رئیس برزیلی FIVB، در مصاحبه‌ای که از طریق ایمیل صورت گرفته به سوالات خبرنگار ما پاسخ گفته است:

* ایران برای نخستین بار بود که در رقابتهای لیگ جهانی شرکت می‌کرد. نظر شما در خصوص عملکرد این تیم در این مسابقات چیست؟
- ایران در این رقابتها  بسیار خوب بازی کرد و روند رو به رشدی داشت  و به نظر می‌رسد در حال تبدیل شدن به یک قدرت در عرصه والیبال بین‌المللی است. باعث ناراحتی است که این تیم به فینال راه پیدا نکرد.  ایرانی‌ها تلاش بسیار خوبی از خود نشان دادند و در اولین حضور خود در لیگ جهانی نهم شدند که این خیلی فوق‌العاده است. آنها به همان میزان پیروزی کسب کردند که آلمان و صربستان پیروزی به دست آوردند.

* نظر رئیس فدراسیون جهانی در خصوص "خولیو ولاسکو" چیست؟
- این تیم با حضور یک مربی افسانه‌ای چون "خولیو ولاسکو" در نخستین حضور خود در لیگ جهانی، بسیار عالی ظاهر شد. تیم ولاسکو در مسابقات لیگ جهانی بسیار شگفت‌آور بازی کرد.

* بهترین بازیکن ایران در این مسابقات چه کسی و یا چه کسانی بودند؟
- از نظر من سید محمد موسوی و امیر غفور هر دو در امتیازگیری و دفاع عالی کار کردند. آینده ایران با این بازیکنان درخشان است.
 

* ایران در این رقابتها چهار بار در خانه بازی کرد و شش بار هم میهمان بود. در دور آتی شرایط برای ایران می‌تواند بهتر شود؟
- شیوه‌ای که ما در رقابتهای لیگ جهانی والیبال 2013 اجرا کردیم برای نخستین بار انجام می‌شد. کشورهایی که رده‌بندی بالاتری در جدول داشتند از امتیاز میزبانی در شش بازی برخوردار بودند و کشورهای با رده بندی پایین‌تر چهار بار میزبان شدند. ما این روش را بررسی و نقاط قوت و ضعف آن را ارزیابی می‌کنیم تا در خصوص رقابتهای سال 2014 بهترین تصمیم را بگیریم.
 
* ولاسکو گفته ایران می‌تواند میزبان مرحله پایانی رقابتهای لیگ جهانی والیبال باشد. چنین چیزی ممکن است؟
- کاملا. هر کشوری علاقمند است که میزبان مرحله پایانی رقابتهای لیگ جهانی والیبال باشد اما باید از استانداردهای لازم  فدراسیون جهانی والیبال برخوردار باشد. من دلیلی نمی‌بینم که ایران نتواند میزبان یکی از معتبرترین تورنمنت‌های والیبال باشد.
 

* آقای دکتر "آری گراسا" نظرتان را در خصوص تماشاگران ایرانی بگویید.
- ایرانی‌ها ملت پرشوری هستند و بهترین حمایت را از تیم ملی کشورشان به عمل می‌آورند. وقتی پای اشتیاق و فداکاری و تعصب در کنار زمین به میان می‌آید ایرانی‌ها همپای بهترین کشورهای جهان هستند. اینکه بازی در ایران باشد و یا خارج از ایران بازهم ایرانی‌ها از تیم خود حمایت می‎کنند که این می‌تواند دیگران را ترغیب کند تا به بازی والیبال علاقمند شوند.
------------------------------------

منبع: مهر