۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵

روایت دیلی تلگراف از تهدید غرب توسط ایران

روزنامه دیلی‌تلگراف اذعان کرد هیچ موردی در خاورمیانه نیست که به اندازه ایران نشان دهد غرب چگونه با واقعیات خاورمیانه مواجه شده و خود را فریب می‌دهد در حالی که ایران قدرتمندترین حکومت تهدیدکننده منافع غرب در خاورمیانه است.
کد خبر : ۱۲۸۹۳۷
  صراطروزنامه بریتانیایی دیلی‌تلگراف در گزارشی مبسوط به قلم «کریستوفر بوکر» اذعان کرده است که غرب در برابر تحولات خاورمیانه دست‌پاچه و ناتوان است.

به نوشته این تحلیل‌گر غربی، خوش‌بینی آرزومندانه غرب در خصوص آنچه «بهار عربی» خوانده شد میلیون‌ها مایل با آنچه امروز در رویدادهای خونین مصر مشاهده می‌شود، فاصله دارد. فاجعه‌ای حتی بدتر از فاجعه مصر، در سوریه همچنان ادامه دارد. خشونت باز هم به لبنان روی آورده است و در عراقی که غرب [به زعم خود] آزاد کرد، هزاران نفر به‌خاطر درگیری‌های فرقه‌ای جان باخته‌اند. گفتگوهای صلحی که آمریکا میانجی‌گری آنها را بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بر عهده دارد نیز، «بیچاره‌تر از همیشه» به‌نظر می‌رسند!

با این حال از منظره نویسنده تلگراف، هیچ موردی در خاورمیانه نیست که به اندازه ایران نشان دهد که غرب چگونه با واقعیات خاورمیانه مواجه شده و خود را فریب می‌دهد. از منظر بوکر، ایران قدرتمندترین حکومت تهدیدکننده منافع غرب در خاورمیانه است.

نویسنده ایران را متهم کرده است که در هر ناآرامی در خاورمیانه به‌نوعی دست دارد، چه در سوریه و عراق و چه حتی در حمایت از جنبش اخوان‌المسلمین. با این حال از منظر وی، غرب بار دیگر پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات خود را گول زده است و وی را میانه‌رو و اصلاح‌طلبی خوانده است که ممکن است درها را بر روی روابط ایران و ایالات متحده باز کرده و در مساله هسته‌ای ایران تغییر ایجاد کند.

به‌تصریح گزارش دیلی‌تلگراف، روحانی هم همچون رئیس‌جمهور سابق ایران، محمود احمدی‌نژاد از به‌وجود آورندگان «قدرت واقعی» در ایران است که در مرکزیت آن، رهبر عالی این کشور قرار دارد. روحانی بیش از 20 سال از صحنه‌گردانان حکومت ایران بوده است که در قلب مراکز نظامی، امنیتی و اطلاعاتی ایران مشغول به فعالیت بوده است.

این گزارش در ادامه به سوابق رئیس‌جمهور کشورمان در دوران دفاع مقدس و مسوولیت در شورای عالی امنیت ملی اشاره کرده و وی را متهم به سرکوب دانشجویان در جریان شورش 18 تیر کرده است. نویسنده همچنین بر این باور است که در جریان مذاکرات هسته‌ای با غرب نیز، روحانی به‌عنوان مذاکره‌کننده ارشد ایران غرب را فریب داده و اکنون نیز که به ریاست‌جمهوری رسیده، اعلام داشته که راهی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

این گزارش با اشاره به ادامه حمایت ایران از حکومت بشار اسد در دوران ریاست‌جمهوری روحانی، خشم خود را از انتصاب حسین دهقان به وزارت دفاع و مصطفی پورمحمدی به وزارت دادگستری توسط آقای روحانی ابراز داشته است.
منبع: فارس
برچسب ها: تلگراف ایران صراط