۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸

کدخدایی استعفا داد

مشاور رئیس مجلس از استعفای کدخدایی از ریاست هیئت تطبیق مصوبات مجلس و پذیرش آن از سوی علی لاریجانی رییس مجلس خبر داد.
کد خبر : ۱۲۹۰۷۸

صراط: حسن زمانی مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی  از تعیین رئیس هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین با حکم علی لاریجانی، رئیس مجلس خبر داد و گفت: در حال حاضر سرپرستی این هیئت بر عهده احمد علیزاده، جانشین این هیئت قرار دارد.

وی ادامه داد: رئیس جدید هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین 10 روز آینده توسط رئیس مجلس منصوب می‌شود. پیش از این عباسعلی کدخدایی ریاست این مرکز را بر عهده داشته است.

به گزارش تسنیم، کدخدایی چندی پیش استعفای خود را از ریاست هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین اعلام کرده بود که مورد پذیرش علی لاریجانی نیز قرار گرفته است.

بر اساس اصل 85 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتادودوم به کمیسیون‌های ذیربط واگذار کند و یا اجازه تصویب آنها را به دولت بدهد. در این صورت مصوبات دولت نباید با اصول و احکام مذهب رسمی کشور و با قانون اساسی مغایرت داشته­ باشد که تشخیص این امر به ترتیب مذکور در اصل نود و ششم بر عهده شورای نگهبان قرار داده شده است.

همچنین، مصوبات دولت نباید مخالف قوانین و مقررات عمومی کشور باشد که به منظور بررسی و اعلام عدم مغایرت آنها با قوانین مزبور باید ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس نیز برسد. براساس اصل ذکر شده قانون اساسی این وظیفه بر عهده هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین واگذار شده است.

این هیئت از حدود 30 نفر از حقوق‌دانان، نمایندگان ادوار مجلس و کارشناسان تشکیل شده است.

عباسعلی کدخدایی در روز 14 شهریور سال گذشته با حکم رئیس مجلس در سمت ریاست این هیئت و به مدت یک سال، ابقا شده بود.

منبع: تسنیم