۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰

72 ساعت ظريف در وزارت خارجه

محمدجواد ظريف وزير جديد دستگاه ديپلماسي از زمان تصدي اين وزارتخانه يكي از پركارترين وزراي دولت تدبير و اميد به حساب مي‌آيد.
کد خبر : ۱۲۹۱۰۴
صراط: محمدجواد ظريف رئيس جديد دستگاه ديپلماسي پس از كسب راي اعتماد از مجلس شوراي اسلامي از روز جمعه به طور رسمي كليد ساختمان وزارت خارجه را از علي‌اكبر صالحي وزير سابق خارجه دريافت كرد و پس از مراسم توديع و معارفه كه با حضور رئيس‌جمهوري برگزار شد به پيگيري برنامه‌ها و اقدامات خود پرداخته و هم‌اكنون يكي از وزراي پر كار دولت تدبير و اميد به‌ حساب مي‌آيد.



رايزني و تماس تلفني با وزراي خارجه كشورهاي ديگر و برخي از سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي از جمله اقدامات دكتر ظريف در 72 ساعت تصدي‌ بر وزارت خارجه بوده است.

گفتگوی تلفنی دکتر ظریف با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درخصوص تحولات مصر    

دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در اولین اقدام خود پس از کسب رای اعتماد، روز جمعه با اکمل‌الدین احسان اوغلو دبیرکل سازمان همکاری اسلامی تلفنی گفتگو كرد.

 در این گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه کشتار مردم بی‌دفاع در مصر را محکوم نموده و خواستار توقف خشونت‌ها شد.

دکتر ظریف با خطیر توصیف کردن اوضاع مصر خواستار دخالت هر چه سریع‌تر سازمان همکاری اسلامی به منظور جلوگیری از گسترش تنش‌ها در مصر و یافتن راه حل‌های مسالمت‌آمیز جهت جلوگیری از بروز درگیری‌های داخلی و کاهش بحران در این کشور شد.

 آقای احسان اوغلو دبیر کل سازمان همکاری اسلامی نیز در این گفتگو ضمن تبریک انتصاب آقای ظریف به‌عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به وخامت اوضاع در مصر ابراز نگرانی شدید کرده و اظهار داشت: سازمان همکاری اسلامی تمامی تلاش‌های خود را برای کمک به حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران در مصر به‌کار خواهد گرفت.

گفتگوي تلفني وزراي امورخارجه ايران و تركيه

«احمد داوداوغلو» وزير امور خارجه تركيه روز جمعه در تماسي تلفني با ظريف انتصاب وي را به‌عنوان وزير امور خارجه جديد جمهوري اسلامي ايران تبريك گفت و ضمن آرزوي موفقيت، خواستار استمرار و گسترش روابط ميان دو كشور شد.

در اين گفتگوي تلفني طرفين همچنين در خصوص مسايل بين‌المللي و منطقه‌اي تبادل نظر كرده و در خصوص تحولات مصر خواهان همكاري‌هاي دوجانبه بيشتر و رايزني و مشورت كشورهاي منطقه براي حل مسالمت‌آميز بحران در اين كشور شدند.

در ادامه داود اوغلو ضمن اعلام حمايت خود از برگزاري اجلاس وزراي امور خارجه اكو در تهران، از محمدجواد ظريف جهت ديدار از تركيه به منظور بسط و گسترش روابط دو جانبه و نيز حضور در اجلاس ۳ جانبه ايران، تركيه و آذربايجان در شهر ارزروم دعوت به‌عمل آورد.

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و سوئد

«كارل بيلدت» روز جمعه در تماسي تلفني ضمن تبريك انتصاب «محمد جواد ظريف» به‌عنوان وزير امور خارجه كشورمان و آرزوي موفقيت، از وي براي ديدار از سوئد دعوت كرد.

وزير امور خارجه سوئد همچنين آمادگي خود را براي گفتگوهاي جدي در آينده اعلام كرد.

دو طرف همچنين در خصوص اوضاع بين‌المللي به‌ويژه منطقه خاورميانه تبادل نظر و بر راه‌هاي مسالمت‌آميز و به‌دور از خشونت حل بحران‌هاي سياسي تاكيد كردند.

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و آلمان

«گيدو وستروله» وزير خارجه آلمان روز جمعه در تماسي تلفني با «محمدجواد ظريف»، انتصاب وي را به سمت وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران تبريك گفت و براي وي آرزوي موفقيت كرد.

در اين گفتگوي تلفني دو طرف خواستار استمرار گفتگوها شده و در مورد ارتباطات بيشتر در آينده توافق كردند و وزير خارجه آلمان از همتاي ايراني خود براي سفر به آلمان دعوت كرد.

همچنين هر دو وزير در خصوص تحولات بين‌المللي تبادل نظر كرده و محمدجواد ظريف به ويژه در خصوص تحولات اخير مصر اظهار نگراني كرد.

وزير امور خارجه كشورمان ضمن ابراز نگراني درباره تحولات اخير در مصر خواستار خويشتن‌داري طرف‌هاي درگير شد و نسبت به بروز جنگ داخلي در اين كشور هشدار داد.

 دعوت بان كي مون از دکتر روحاني براي حضور در سازمان ملل

وزیر امور خارجه کشورمان عصر شنبه در تماس تلفنی با بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد پیرامون آخرین تحولات منطقه‌یی و بین‌المللی به ویژه اوضاع مصر رایزنی کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر شنبه در تماس تلفنی با بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد پیرامون آخرین تحولات منطقه‌یی و بین‌المللی به‌ویژه اوضاع مصر رایزنی کرد.
 
در این گفتگوی تلفنی که راه‌های برون‌رفت از این بحران از طریق تلاش‌های منطقه‌یی و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ضمن محکومیت کشتار مردم بی‌دفاع مصرف خواستار توقف خشونت‌ها و خونریزی‌ها شد.

ظریف با ابراز نگرانی درباره وضعیت مصر، شرایط را در این کشور خطیر و فاجعه‌بار توصیف کرد و ضرورت تمرکز تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیی از گسترش بیش از پیش تنش‌ها و یافتن راه‌های مسالمت‌آمیز برای کمک به کاهش بحران در مصر را مورد تاکید قرار داد.

بان‌کی‌مون نیز در این تماس تلفنی، تلاش‌های سازمان ملل در جهت کمک به کاهش و پایان بحران در مصر و یافتن راه‌های مسالمت‌آمیز حل مساله را تشریح کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن بیان تبریک خود و دیگر مقامات این سازمان به مناسبت انتصاب دکتر ظریف به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی رییس جمهوري کشورمان برای حضور در اجلاس آتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دعوت کرد.

گفتگوی تلفنی ظریف و اشتون

وزیر امور خارجه در تماس تلفنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بر آمادگی جمهوری اسلامی برای مذاکرات هدفمند در چارچوب زمانی معین با گروه ۱+۵ تأکید و اتحادیه اروپا را به تأمل و فکر نو درباره مسئله هسته‌ای ایران دعوت کرد.

 کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپایی در سیاست خارجی و امور امنیتی در تماسی تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تبریک به مناسبت انتصاب محمدجواد ظریف به سمت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پیرامون برنامه هسته‌ای و تحولات منطقه به ویژه اوضاع خطیر مصر و خطر افراط‌گرایی گفتگو و تبادل نظر کرد.

در این تماس تلفنی که شنبه شب صورت گرفت، ظریف در خصوص برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان، ضرورت وجود اراده سیاسی و عزم جدی برای حل و فصل این مسئله را مورد تاکید قرار داد.

ظریف خطاب به اشتون وجود اراده سیاسی جدی در به رسمیت شناختن حقوق حقه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، تامل و فکر نو در مورد مسئله هسته‌ای ایران را شیوه‌ای مناسب برای حل و فصل این مسئله توصیف کرد.

وی آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای مذاکرات هدفمند در یک چارچوب زمانی معین خاطرنشان ساخت.

اشتون نیز در این گفتگوی تلفنی ابراز امیدواری کرد هر چه سریع‌تر مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 مجددا از سر گرفته شود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با ظریف ملاقات و پیرامون موضوعات مورد علاقه طرفین گفتگو کند.

بررسی اوضاع منطقه از جمله اوضاع خطیر مصر و راه‌های برون‌رفت از این بحران و جلوگیری از کشتار و خونریزی از دیگر محورهای گفتگوی این دو مقام بود و ظریف ضمن ابراز نگرانی از اوضاع خطیر مصر مخاطرات گسترش افراط گرایی در منطقه و جهان را یادآور شد.

ديدار اشتون و ظريف

سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که اشتون روز شنبه به صورت تلفنی با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جدید ایران گفتگو کرده و ابراز امیدواری کرده است که هر چه زودتر با او دیدار کند.

سخنگوی اشتون با صدور بیانیه‌ای در این باره گفت:" اشتون برای تبریک به محمدجواد ظریف برای پست جدیدش تماس گرفت."

در این بیانیه تصریح شده است اشتون و ظریف در این تماس تلفنی توافق کرده‌اند که به‌زودی دیدار کنند.

سخنگوی اشتون تاکید کرده است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  در این گفتگو بر تعهد و عزم خود بر ضرورت یافتن راه حلی دیپلماتیک  برای حل و فصل مساله هسته‌ای ایران تاکید کرده است.

اشتون تاکید کرده که شش کشور عضو گروه 1+5 آماده‌اند تا به محض تعیین تیم جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با آن وارد گفتگو شوند.

تماس تلفني وزير خارجه قطر

 وزيران امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و قطر درباره آخرين تحولات منطقه اي و روابط تهران - دوحه بحث و تبادل نظر كردند.

 خالد العطيه وزير امورخارجه قطر روز يكشنبه در تماس تلفني با دكتر محمد جواد ظريف، انتصاب او به سمت وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران را تبريك گفت.

روابط تهران و دوحه و تبادل نظر درباره آخرين تحولات منطقه از جمله محورهاي مذاكرات وزيران امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و قطر در اين تماس تلفني بود.

گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مصر

نبیل فهمی وزیر امور خارجه مصر روز یکشنبه در تماس تلفنی با دکتر محمد جواد ظریف انتصاب وی بعنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.

دکتر ظریف نیز با ابراز نگرانی نسبت به حوادث فاجعه بار در مصر ، کشتار انسان‌های بی‌دفاع و وضعیت خطیر این کشور ، خواستار تمسک به شیوه های مسالمت آمیز در یک روند دموکراتیک در راستای جلوگیری از کشتار و خونریزی و حصول به راه حل سیاسی در جهت کاهش و خاتمه تنش ها شد.

 انتصاب‌های جدید در وزارت خارجه

گفته مي‌شود مرتضی سرمدی به‌جای امیرمنصور برقعی قائم مقام محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه مي‌شود و امیرمنصور برقعی مشاور وزیر امور خارجه خواهد شد و مهدی دانش‌یزدی به‌جای بهروز کمالوندی عهده‌دار معاونت اداری و مالی وزارت امور خارجه مي‌شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان از تغییر در معاونت‌های کنونی این وزارتخانه خبر داده و اعلام كرده بود برخی از دوستان معاونین وقت رفتنشان به ماموریت است، باید از برخی دوستان دیگر در سمت‌های دیگر استفاده شود و برخی نیز در شورای معاونین باقی خواهند ماند.

همچنين ظريف به کسانی که بدون توان کارشناسی و تنها با ملاحظات سیاسی به این وزارتخانه وارد شده‌ و تعهدی ندارد گفته است كه سیاست خارجی حوزه آزمون و خطا نیست.

"سيد عباس عراقچي" سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان كه ممكن است تغيير و تحولات وزارت خارجه شامل حال وي هم بشود درباره اخبار منتشر شده در برخي خبرگزاري‌ها مبني بر تغيير و تحولات در سمت‌هاي اعضاي وزارت امور خارجه، گفت: در اين مورد هنوز چيزي به صورت رسمي از سوي وزير امور خارجه كشورمان اعلام نشده و دكتر ظريف همچنان در حال تامل و ارزيابي هستند.