۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹

حذف "گذشته" از جشنواره فیلم قاهره

امیر العمری دبیر سابق جشنواره فیلم قاهره از حذف فیلم «گذشته» اصغر فرهادی از افتتاحیه این جشنواره خبر داد و گفت: ممکن است با توجه به مشکلات سیاسی مصر شورای اداری جشنواره، برگزاری آن را لغو کند.
کد خبر : ۱۲۹۱۶۲
صراط: پس از انتشار خبرهای ضد و نقیض درباره حضور فیلم «گذشته» به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم قاهره پس از تغییر در ریاست آن، امیر العمری دبیر سابق این جشنواره بالاخره اعلام کرد قرار نیست این فیلم در این جشنواره به نمایش درآید.

بنابر این گزارش، العمری به رسانه‌های مصر گفت: تصمیم بر حضور فیلم «گذشته» در جشنواره فیلم قاهره در هنگامی اخذ شد که من رئیس جشنواره بودم اما اکنون وزیر فرهنگ قرار داد من را لغو کرده است.

وی افزود: من با فرهادی صحبت کرده بودم و موافقت وی و بازیگران «گذشته» را برای حضور در جشنواره قاهره کسب کرده بودم اما اکنون این مسئله در لیست اولویت‌های جشنواره نیست و با توجه به شرایط سیاسی موجود جشنواره فیلم قاهره در برگزاری با حضور گسترده سینماگران جهان و عدم برگزاری قرار گرفته است.

العمری گفت: برگزاری جشنواره در نوامبر آینده محل شک است و ممکن است «سمیر فرید» دبیر جدید جشنواره و شورای اداری جشنواره برگزاری آن را لغو کنند.

وی افزود: البته مسئولان جدید جشنواره سعی دارند نگاه خود را در میان فیلم‌های حاضر و کشورهای حاضر اعمال کنند.

به گزارش فارس، در اوایل مرداد سال جاری امیر العمری دبیر سابق این جشنواره از اصغر فرهادی خواسته بود تا فیلم «گذشته» در جشنواره قاهره اکران شود که فرهادی نیز از این امر استقبال کرده بود.

برپایه این گزارش، پس از کودتای نظامی در مصر و تغییر وزیر فرهنگ مصر امیر العمری که خود مخالف جریان اسلامگرای مصر بود و در دوران ریاست محمد مرسی به ریاست این جشنواره برگزیده شد و بارها مورد انتقاد هنرمندان مخالف دولت اسلامگرای مصر قرار گرفت از این سمت برکنار شد و پس از آن بود که حضور «گذشته» در جشنواره قاهره در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.
منبع: فارس