۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵
آيت الله مكارم شيرازي:

اهانت به مقدسات مذاهب ديگرحرام است

يكي از مراجع تقليد شیعه گفت: هيچكدام از مذاهب اسلامي حق ندارند به مقدسات مذاهب ديگر اهانت كنند و اين امر گناه و حرام است.
کد خبر : ۱۲۹۲۳۰
صراط: آيت الله ناصر مكارم شيرازي روز دوشنبه در مراسم پاياني همايش اعتدال، همبستگي امت اسلامي و رسالت علماي ايران و افغانستان در مشهد افزود: دشمنان ما را به جان هم انداخته و خود گوشه اي نشسته و از آن لذت مي برند.

وي اظهار داشت: امروز نيروهاي مخرب خارجي سعي مي كنند به غير مشتركات دامن بزنند لذا در اين شرايط بايد در مسير همبستگي مسلمانان تلاش‌ بيشتري شود.

اين مرجع تقليد گفت: مسلمانان بايد بيش از پيش به اشتراكات خود تكيه كرده و اجازه ندهند دشمن با تكيه بر اختلافات و دامن زدن به آنها سبب دشمني ميان مسلمانان شود.

وي افزود: مسلمانان از هر شاخه اي در اصل اعمال و اعتقادات با هم اشتراك دارند فقط در برخي از فروع با هم متفاوت هستند و اين خدشه به اين اصول وارد نمي كند.

آيت الله مكارم شيرازي ادامه داد: بايد مسلمانان يك امت واحد در مقابل دشمن تشكيل دهند زيرا از اين طريق مي توانند در مقابل دشمن ايستاده و مانع از موفقيت آنان در ايجاد انشقاق در امت اسلامي شوند.

وي در ادامه با تاكيد بر رعايت اعتدال در امور گفت: از اين طريق مي توان اسلام را بيش از هر زمان قوت بخشيده و در مقابل توطئه هاي دشمن با اتحاد و انسجام ايستاد.

اين مرجع تقليد افزود: اعتدال در ذره ذره اجزاي هستي موجب تداوم حيات است لذا بايد اين نسبت تعادل نيز در جهان اسلام روي دهد.

وي گفت: امروز دشمن مسلمانان را به جان هم انداخته است، هيچ زماني اينگونه نبوده كه آتش دشمني و جنگ تا اين حد در ميان كشورهاي اسلامي شعله ور باشد آنگونه كه امروز مصر، سوريه، عراق، بخشي از افغانستان و پاكستان درگير اين دشمنيها است.

آيت الله مكارم شيرازي همچنين وهابيت تكويني را بلاي امروزه جهان اسلام عنوان و بيان كرد: بايد در اين راستا تدبيري موثر انديشيده شود.

دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب هم در ادامه اين نشست گفت: هر جا امتي از جاده وحدت خارج شود دچار شرك مي شود و تفرقه از لوازم شرك محسوب مي شود.

آيت الله محسن اراكي وحدت اسلامي را موضوع اصلي تقابل دشمنان با مسلمانان دانست و افزود: بايد ملتها و كشورهاي اسلامي هويت اسلامي جوامع و موجوديت خود را صيانت كنند.
وي اظهار داشت: اگر ما دين هم نداشتيم و به اسلام هم معتقد نبوديم و ملي محض فكر مي كرديم باز هم منفعت و مصلحتمان در اين بود كه از اين وحدت صيانت كنيم.

طي اين همايش كه از ديروز در محل دفتر تبليغات اسلامي مشهد برپا شد ۱۵۰ نفر از علماي اسلامي ايران و افغانستان طي دو روز به بحث و تبادل نظر پيرامون مسائل روز جهان اسلام پرداختند.