۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸

بررسي پنج هفته‌ نخست ليگ برتر

عضو کميته‌ فني فدراسيون فوتبال در تحليل عملکرد تيم‌هاي حاضر در ليگ برتر، معتقد است باشگاه‌هايي که در کادرمديريتي، فني و بازيکنان ثبات داشته‌اند، راه هموارتري تا موفقيت پيش‌رو خواهند داشت.
کد خبر : ۱۲۹۲۹۰
صراط: هومن افاضلي در بررسي پنج هفته‌ ابتدايي سيزدهمين دوره ليگ برتر و عملکرد تيم‌هاي حاضر در مسابقات، اظهار کرد: تيم‌هايي که امسال خوب تمرين کرده و از بدنسازي پيش فصل استفاده کرده‌اند، زودتر خودشان را پيدا مي‌کنند و روند پيشرفت‌شان سرعت بيشتري دارد. مثلا استقلال نياز به زمان دارد، چون ديرتر از بقيه استارت زد، ولي پرسپوليس از شرايط بهتري برخوردار بوده و روي روال افتاده است.

وي ادامه داد: زمان شروع و ثبات در فوتبال يکي از فاکتورهاي اساسي محسوب مي‌شود. شما باشگاه فولاد خوزستان را در نظر بگيريد. اين تيم در حفظ نفرات، کادر فني و مديريت ثبات فوق‌العاده‌اي دارد. به اعتقادم مجموعه فولاد تمام عوامل موفقيت را دارد. فولاد حتي مي‌توانست به لحاظ نفري، کمي تقويت شود، اما يادمان باشد، بردن بازيکن به اهواز سخت است. با توجه به شرايط آب و هوايي اين شهر، بازيکنان ترجيح مي‌دهند در جاي خوش آب و هواتري بازي کنند اما در مجموع عملکرد باشگاه فولاد خوزستان را کاملا حرفه‌اي مي‌دانم و شايد پيش از فصل رويش حساب باز نمي‌کردند، ولي الان به عنوان مدعي شناخته شده است.

کارشناس فوتبال در ادامه در بررسي عملکرد تيم‌ها به تفکيک در ابتدا درباره تراکتورسازي، توضيح داد: کار مجيد جلالي امسال سخت است. تراکتورسازي بازيکنان خوبي جذب کرده است، اما سه فاکتوري که گفتم را دارا نيست. اين باشگاه در هيچ کدام از بخش‌هاي کادر فني، بازيکنان و مديريتي ثبات نداشته است. بنابراين تغييرات زياد، نياز به زمان را افزايش مي‌دهد، اما تراکتورسازي تيم پرطرفداري است و شايد هوادارانش خيلي صبور نباشند ولي سپاهان در اين ميان ثبات داشته و مثل فولاد خوزستان، يکي از باشگاه‌هاي موفق است.

او همچنين درباره پرسپوليس و جوانگرايي که امسال در دستور کار علي دايي قرار گرفته، گفت: دايي هميشه مربي بوده که فرصت خوبي به جوان‌ها داده است. الان هم تجربه‌اش بالا رفته، نحوه بازي دادن به جوان‌ها را بهتر رعايت مي‌کند وآنها را نمي‌سوزاند. ولي با همه اين‌ها معتقدم پرسپوليس به يکي ، دو مهره بزرگ ديگر احتياج دارد تا در کورس قهرماني بماند. اگر غير از اين باشد،‌ بايد جوان‌ها زود پيشرفت کنند، اما اين اتفاق در تيمي مثل پرسپوليس سخت است. به همين دليل دايي مدام به پروسه سه‌ساله‌اش اشاره مي‌کند که فکر نمي‌کنم تماشاگران پرسپوليس اين صبر را داشته باشند!

افاضلي در ادامه درباره ديگر تيم پرطرفدار پايتخت، توضيح داد: استقلال تمرين‌هايش را دير شروع کرد و مشکل مالي هم دارد. اين تيم يارگيري خوبي داشت و تنها نقطه ضعفش در اين زمينه، از دست دادن مجتبي جباري بود. همچنين قلعه‌نويي فعلا سعي مي‌کند ترکيب اصلي را پيدا کند و هنوز موفق به اين کار نشده‌ است. چند بازيکن جديد به استقلال آمده و سرمربي‌اش چند ترکيب مختلف را تست کرده است. اگر او تيم اصلي را پيدا کند و چند هفته‌ با اين ترکيب پيش برود، شايد در سه، چهار بازي به هماهنگي لازم دست يابد.

عضو کميته‌ فني فدراسيون فوتبال که به همراه مرتضي محصص، فريدون معيني و دکتر احساني، بازي‌هاي ليگ را به دقت زير ذره بين گرفته است، در ادامه گفت‌وگو با ايسنا وضعيت تيم‌هاي ديگر ليگ امسال را بررسي کرد و افزود: ذوب آهن فصل سختي را پيش‌رو دارد، چون پيش فصل نداشته است و يارگيري هم نکرد. سايپا هم به مرور زمان شرايط بهتري را پيدا مي‌کند، ولي پتانسيل‌اش به لحاظ نفري قرار گرفتن در ميانه‌هاي جدول است. نفت تهران نيز بازيکنان جوان خوبي گرفته و تعدادي از آنها در تيم اميد بازيکن خودم بودند. نفت تيم بي‌حاشيه بوده و کار کردن در آن راحت است. امکانات خوبي هم دارد. البته شايد قول مبلغ کلان نمي‌دهد، ولي به هر قولي که مي‌دهد حتما عمل مي‌کند. گل محمدي از اين نظر شرايط خوبي دارد. وضعيت راه‌آهن هم دقيقا مثل نفت است. اين باشگاه‌ها براي فوتبالشان برنامه دراز مدت تدوين مي‌کنند و اگر راه را درست بروند در پروسه سه ساله به سهميه آسيايي رسيده و جوان‌هاي زيادي را تحويل فوتبال کشور مي‌دهند. همچنين فشار تماشاگر را هم ندارند و با خيال راحت کارشان را دنبال مي‌کنند.
منبع: ایسنا