۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲

سفر روحانی به نیویورک به کجا رسید؟

سخنگوي دستگاه ديپلماسي گفت: وزارت امور خارجه تمامي تمهيدات لازم براي عزيمت دكتر روحاني به نيويورك را انديشيده است.
کد خبر : ۱۲۹۲۹۸
  صراط: سيد عباس عراقچي سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در نشست خبري اين هفته که پيش از ظهر امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، در خصوص انتقال پرونده هسته‌اي از شوراي عالي امنيت ملي به وزارت امور خارجه گفت: پرونده هسته اي كماكان در اين شورا پيگيري شده كه البته بايد گفت اين پرونده چه در شوراي عالي امنيت ملي و چه در وزارت امور خارجه باشد، اصول اساسي آن تغييرناپذير است.   
 
وي ادامه داد: در صورت انتقال پرونده هسته‌اي به وزارت امور خارجه ممكن است در مذاكرات رويکردهاي جديدي اتخاذ شود اما هنوز حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر حسن روحاني رئيس‌جمهور در اين خصوص تصميمي نگرفته اما در صورت اتخاذ تصميم جديد خبرها اعلام خواهد شد.  

** تمهيدات وزارت امور خارجه براي سفر دكتر روحاني به نيويورك
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبني براينكه بحث كارشناسي در خصوص سفر دكتر روحاني به نيويورك به كجا رسيده و وزارت خارجه در اين راستا چه تصميماتي اتخاذ كرده است، گفت: وزارت امور خارجه تمامي تمهيدات لازم و برنامه‌ريزي‌ها را انديشيده و اگر تصميم بر عزيمت گرفته شود، برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده و حتي سخنراني‌هاي رئيس‌جمهوري محترم تنظيم شده است.
 
وي ادامه داد: آنچه وظيفه وزارت امور خارجه در خصوص سفر رئيس‌جمهور به نيويورک بوده، به خوبي انجام شده است.

* تاکيد ظريف بر لزوم شکل‌گيري مذاکرات هسته‌اي معطوف به نتيجه

عراقچي همچنين در مورد تماس تلفني كاترين اشتون با وزير امور خارجه كشورمان اظهار داشت: در خصوص مذاكرات هسته‌اي، ما منتظر تصميمات دكتر روحاني هستيم تا مسئول پيگيري مذاكرات را مشخص كرده و طبعا بعد از تصميم وي تيم مذاكره‌كننده مشخص خواهد شد.  
 
وي ادامه داد: در اين تماس تلفني اشتون بر ادامه مذاكرات تاكيد و وزير امور خارجه كشورمان نيز علاقه‌مندي ايران به ادامه مذاكرات را اعلام كرد.  
 
سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: ظريف در اين گفتگوي تلفني بر اين موضوع تاكيد كرد که ما خواهان مذاكرات هدفمند هستيم و مذاكرات به معناي صرفا گفتگو، هدف ما نيست بنابراين ما خواستار مذاكراتي معطوف به نتيجه هستيم. 

* اميدواريم نيروگاه بوشهر ظرف چند هفته آينده به مرحله نهايي برسد
 
وي در مورد نيروگاه بوشهر نيز اظهار داشت: نيروگاه بوشهر مراحل نهايي خود را مي‌گذارند و مدتهاست كه مشغول توليد برق است، البته اين توليد به صورت آزمايشي بوده كه امري طبيعي است که هر نيروگاهي تا تحويل كامل محصور به آزمايشات مختلف باشد.  
 
عراقچي ادامه داد: نيروگاه بوشهر در مراحل نهايي آزمايشات خود قرار دارد و تصور ما اين است كه اين نيروگاه ظرف مدت كوتاهي آماده تحويل مي‌شود.  
 
وي تصريح كرد: مسئله نيروگاه بوشهر موضوعي مشترك بين وزارت امور خارجه و سازمان انرژي اتمي و يكي از موضوعات اصلي ظرف 20 سال گذشته در دستگاه ديپلماسي است. ما خرسنديم كه اين نيروگاه مراحل پاياني خود را مي‌گذراند و اميدواريم ظرف چند هفته آينده به مرحله نهايي برسد. 

* CIA اسناد خود را در خصوص نقش اصلي آمريكا در كودتاي 28 مرداد منتشر كند
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در ادامه در خصوص انتشار اسنادي مبني بر دخيل بودن سازمان CIA در كودتاي 28 مرداد 1332 اظهار داشت: در خصوص اين اسناد بايد بگويم كه اين‌ها مربوط به سيا نيست و ما انتظار داريم اين سازمان جاسوسي اسناد خود را در خصوص نقش اصلي آمريكا در كودتاي 28 مرداد منتشر كند، همان طور كه پيش از اين نيز شاهد بوديم بعد از گذشت 60 سال اسنادي از وزارت امور خارجه آمريكا مبني بر دخيل بودن اين کشور در كودتاي 28 مرداد افشا شد.  
 
وي ادامه داد: اين اسناد سرسوزني از جرايم آمريكايي‌ها را كم نمي‌كند و ملت ايران هرگز دخالت غيرقانوني آمريكا و انگليس در حوادث سال 1332 را فراموش نخواهند كرد.  
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي بيان كرد: اميدواريم اين اسنادي كه اكنون منتشر شده و گفته‌هاي مقامات آمريكايي، منجر به تجديد نظر آن‌ها در سياست‌هايشان در قبال كشورهاي مختلف و جمهوري اسلامي ايران شود.  
 
وي ادامه داد: اميدواريم ديگر شاهد انتشار اسناد دخالت آن‌ها در كشورها و جمهوري اسلامي ايران نباشيم، همان طور كه در زمان "مادلين آلبرايت" وي در اين زمينه عذرخواهي كرد،‌ عذرخواهی وقتی معنا و مفهوم می‌یابد که همراه با تغییر رفتار باشد و در تغییر رفتار‌ها، حسن نیت کشورها مشخص می‌شود.

*‌ طرفهاي درگير در مصر حويشتن‌داري کنند
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد حوادث اخير مصر نيز بيان كرد: ما از شدت گرفتن خشونت‌ها در مصر عملا متاسف و نگرانيم، ما خواهان توقف كشتارها ، خشونت‌ها و خواهان آزادي بازداشت‌شدگان هستيم.  
 
وي ادامه داد: ما از طرف‌هاي درگير مي‌خواهيم كه خويشتن داري كرده و از طريق گفتگو مسائل را حل كنند چرا كه ملت مصر ملتي هوشمند است و اميدواريم رهبران اين ملت نيز اينگونه باشند.  
 
عراقچي تصريح كرد: تنها برنده جنگ و ناآرامي‌هاي داخلي در مصر صهيونيست‌ها هستند، طي چند روز گذشته محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان نيز تماس‌هايي با مقامات بين‌المللي داشت و همچنين هرگاه با هر يك از وزراي امور خارجه ديگر كشورها براي پيام تبريك تصميم مي‌گرفت، نگراني‌هاي ايران در خصوص مسئله مصر را ابراز مي‌كرد. 

* تاکيد ظريف بر لزوم تلاشهاي بين‌المللي براي حل بحران مصر در گفتگو با "ابراهيمي"
 
وي افزود: همچنين شب گذشته نيز اخضر ابراهيمي كه براي تبريك به وزير خارجه جديد كشورمان با وي تماس گرفته بود، پيرامون مسئله سوريه نيز با ظريف گفتگو كرد، وزير خارجه کشورمان نيز با استفاده از فرصت در مورد مسئله مصر مجددا نگراني‌هاي خود را بيان و بر ضرورت تلاش‌هاي بين‌المللي براي حل و فصل اين بحران تاكيد كرد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه دیپلمات‌های غربی اعلام کرده‌اند که ایران ذخایر هسته‌ای خود را برای مذاکرات با غرب کاهش داده است، گفت: برنامه هسته‌ای ایران دقیقا منطبق با نیازهای ما به پیش می‌رود. این‌که چه مقدار از مواد را تولید کنیم چه مقدار انبار کنیم و چه مقدار از مواد تولید شده را به سوخت تبدیل کنیم منوط به نیازهای ما در عرصه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز است و ربطی به مسائل سیاسی ندارد.

وی ادامه داد: برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران برای تامین نیازهایش در موضوع انرژی و سایر مسائل مربوط به آن طراحی شده است و هرگونه فعالیت و تحول نیز در این راستاست.

* هيچ جنبه سياسي در توقيف نفتکش هندي وجود نداشته است
 
عراقچي در مورد توقيف يك نفتكش هندي در آب‌هاي خليج فارس گفت: در پي دريافت هشدارهايي از سوي حوزه خليج فارس و متعاقبا اعلاميه سازمان دريانوردي ما مجبور به توقيف نفتكش هندي كه موجب آلودگي در آب‌ها شده بوديم، شديم.  
 
وي ادامه داد: هيچ جنبه سياسي در اين موضوع وجود ندارد و بعد از بازرسي مشخص شد كشتي دچار نقص فني است و همين امر موجب آلودگي آب‌ها شده است.  
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي تصريح كرد: ما منتظر تحقيقات مربوطه هستيم كه مشخص شود اين آلودگي دقيقا مربوط به كشتي بوده يا خير و اين توقف طبق مقررات صورت گرفته است و در صورت مشخص شدن مسئله كاپيتان كشتي بايد مسئوليت را به عهده گرفته و در راستاي جبران برآيد.  
 
عراقچي ادامه داد: اين مسائل به روابط دوستانه هند و جمهوري اسلامي ايران ربطي ندارد چرا كه ما همواره همكاري‌هاي گسترده‌اي در تمام زمينه‌ها با اين كشور داشتيم.  
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي افزود: ما از مشاركت بالاي اين كشور در جنبش عدم تعهد و همچنين مراسم تحليف دكتر روحاني خرسنديم و همكاري‌هاي اقتصادي ما در سطح عالي با اين كشور جريان دارد، موضوع نفتكش هم مسئله كوچكي است كه بين مراجع مربوطه حل و فصل خواهد شد كه در همين راستا ما از كارشناسان هندي دعوت كرديم براي حل اين مسئله به ايران بيايند.

*‌ متاسفيم که هنوز سرنخي از امام موسي صدر نيافته‌ايم


وي در خصوص پیگیریهای جمهوری اسلامی ایران در مورد پرونده امام موسی صدر نيز اضافه کرد: امام موسی صدر شخصیتی بزرگ نه تنها در لبنان بلکه در جهان اسلام است. بیداری اسلامی مدیون وي و تفکراتش بوده و مساله ناپدید شدن او یکی از دغدغه‌های جمهوری اسلامی ایران و لبنان است.

عراقچی تصریح کرد: ما کماکان به پیگیریهایمان در  این زمینه ادامه می‌دهیم و مقامات لبنان و دوستان ما در این زمینه نیز به پیگیریهای خود ادامه می‌دهند، هم چنين در شوراي ملي انتقادي كه بعد از تحولات ليبي در اين کشور به وجود آمده است نيز اين مسئله پيگيري مي‌شود.

وي تاكيد كرد: از نظر ما اين پرونده بسته نيست و پيگيري‌ها ادامه دارد و متاسفيم كه هنوز سرنخي در اين زمينه يافت نشده است.

* کمتر کسي در ايران مي‌تواند عاملين کودتاي 28 مرداد را ببخشد

سخنگوي دستگاه ديپلماسي همچنين در خصوص كودتاي 28 مرداد تاكيد كرد: اگر چه اين كودتا ، كودتايي آمريكايي شناخته مي‌شود اما نبايد از نقش انگليس در جريان اين كودتا و مسائل پيش از آن غفلت كنيم.

وي ادامه داد: اين مسئله منجر به عقب افتادن جريان‌هاي دموكراسي شد كه كمتر كسي در ايران مي‌تواند عاملين آن را ببخشد لذا اميدواريم عاملين اصلي اين اقدامات در سياست‌هاي عملي خود براي جبران هزينه‌هاي به بار آمده، برآيند.

* تاکيد اخضر ابراهيمي بر لزوم حضور سازنده ايران در کنفرانس ژنو 2

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در مورد حملات اخير گروه‌هاي تكفيري در سوريه و منطقه زينبيه در اين كشور بيان كرد: در تماس شب گذشته اخضر ابراهيمي با وزير امور خارجه كشورمان مباحث مبسوطي در مورد سوريه صورت گرفت.

وي ادامه داد: وزير امور خارجه كشورمان در مورد تلاش‌هاي جمهوري اسلامي ايران براي كمك به حل بحران سوريه تاكيد و آن را تشريح كرده‌اند.

عراقچي تصريح كرد: ظريف مجددا به اعلام آمادگي ايران براي همكاري با سازمان ملل و همچنين اخضر ابراهيمي اشاره كرد و نماينده ويژه سازمان ملل نيز اعلام كرد كه مشكل سوريه تنها راه حل مسالمت آميز دارد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تاكيد كرد: اخضرابراهيمي در اين تماس بار ديگر به نقش ايران در حل اين بحران اشاره و بر ضرورت حضور ايران در كنفرانس ژنو2 تاكيد كردند.

عراقچي بيان كرد: حملات تروريست‌هاي تكفيري در سوريه همواره محكوم است و ما از كشورهاي مختلف مي‌خواهيم با اين پديده شوم مقابله كنند.

وي افزود: همچنين ما از طرف‌هايي كه از طريق ارسال سلاح به تروريست‌ها به شدت يافتن اين بحران كمك مي‌كنند مي‌خواهيم كه اين اقدام را كنار گذارند چرا كه هيچ فرد و سازماني اين عمل را تاييد نمي‌كند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تاكيد كرد: ما جنايات اخير در اطراف حرم مطهر حضرت زينب(س) را قاطعانه محكوم مي‌كنيم چرا كه شيعيان اجازه نخواهد داد اين وقايع تكرار شود و از اين حريم مطهر دفاع خواهند كرد.

* سخنگوي جديد وزارت امور خارجه هنوز مشخص نشده است

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در خصوص عملكرد دستگاه ديپلماسي در دولت جديد اظهار داشت: وزير امور خارجه كشورمان ديدگاه كلي خود را در اين خصوص اعلام و اشاره كرد كه وزارت امور خارجه نهادي كارشناسي و تخصصي است و بايد افراد متخصص وارد آن شوند.

وي ادامه داد: وزارت امور خارجه به نوعي شبيه ارتش است که رده‌هاي مختلفي دارد و حركت ديپلمات‌ها از رده‌هاي پايين‌تر به بالا منوط به طي زمان و گذراندن تخصص لازم است.

عراقچي در مورد تغيير سخنگوي دستگاه ديپلماسي گفت: تغيير سخنگو امر طبيعي و بديهي است چرا كه هر وزير جديدي بر سر كار مي‌آيد اين امر را صورت مي‌دهد كه نشانگر آغاز رويكرد و صدايي جديد در دستگاه ديپلماسي است.

وي افزود: حضور بنده در اين نشست تنها نشانه اين است كه تاكنون فردي براي اين امر مشخص نشده و در هر صورت بنده نيز اين مسئوليت را به خاطر شرايط غيرمنتظره پذيرفته‌ام.

* اختلافات موجود بين ايران و جمهوري آذربايجان از طريق گفتگو در حال حل و فصل است

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در ادامه در مورد برخي اقدامات اخير جمهوري آذربايجان در كتب درسي اين كشور اظهار داشت: روابط ما با جمهوري آذربايجان روابطي روبه رشد است و ما همكاري‌هاي خود را در زمينه‌هاي مختلف افزايش داده‌ايم.

وي اظهار داشت: بارها تاكيد كرده‌ام جمهوري آذربايجان همواره همسايه و دوست ماست و اين احساس متقابلا در مقامات اين كشور وجود دارد البته وجود برخي اختلاف نظرها را انكار نمي‌كنم اما مهم اين است كه برخي اختلافات از طريق گفتگو در حال حل و فصل است.

عراقچي تاكيد كرد: موضوع كتب درسي مورد اعتراض مورخين ما بوده و آن‌ها اشكالاتي را در اين زمينه قائل هستند و ما نيز اين موضوع را مطرح كرديم و قرار است با حضور كارشناسان دو طرف اين مسئله حل و فصل شود.

* سفر فرمانده نيروي دريايي جمهوري آذربايجان به دلايل فني عقب افتاده است

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در خصوص سفر فرمانده نيروي دريايي جمهوري آذربايجان گفت: سفر فرمانده نيروي دريايي جمهوري آذربايجان به دلايل فني عقب افتاده و يكي از علت اصلي آن تغيير و تحولات در كشورمان است.

وي افزود: ما ظرف چند ماه گذشته شاهد سيگنال‌هاي مثبت از سوي مقامات جمهوري آذربايجان هستيم.

عراقچي در مورد انتقال پرونده هسته‌اي به وزارت خارجه و اينكه آيا با اين انتقال، شرايط تغيير خواهد كرد، گفت: شورای عالی امنیت ملی وظیفه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در قبال مسائل مهم کشور دارد و اصلا ماهیت شورا بر همین است و بنابراین همه موضوعات مهم کشور آن‌جا تصمیم‌گیری می‌شود که با حضور همه نهادهایی است که در این موضوع درگیر هستند. اما تصمیماتی که در آن‌جا گرفته می‌شود اجرایش با نهادی است که در آن درگیر است.

عراقچي ادامه داد: در مورد مذاكرات هسته‌اي نيز وضع به همينگونه است؛ هر گونه تصميم‌گيري در سطح كلان بايد در شوراي عالي امنيت ملي تصويب شود و مورد تاييد مقام معظم رهبري قرار گيرد و سپس براي اجرا به نهاد مربوطه مي‌رود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي افزود: اگر بخواهد مذاكراتي صورت گيرد در شوراي عالي امنيت ملي تصميم‌گيري مي‌شود و اجراي آن با فرد مذاكره‌كننده است كه ظرف سال‌هاي گذشته اين وظيفه به عهده دبير شوراي عالي امنيت ملي بوده است كه ممكن است در اين راستا دكتر روحاني تصميم ديگري داشته باشد و قطعا وي با توجه به مصالح كشور تصميم گيري خواهد كرد.

* اعتراض به توقيف هواپماهاي ايراني در فرودگاه بغداد

عراقچي در خصوص بازرسي هواپيماهاي ايراني در بغداد تصريح كرد: توقف هواپيماي ايراني اقدامي غيردوستانه و خلاف روابط و همسايگي است. از اين جهت ما به دوستان عراقي اعتراض كرديم، ما هم‌چنين فشارهاي وارده بر دولت عراق را درك مي‌كنيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تصريح كرد: هيچ كدام از هواپيماهاي ايراني مسئله‌اي نداشتند و همه آن‌ها حامل كمك‌هاي انساني بودند، با اين حال اميدواريم عراق در اين مسئله تجديدنظر كند.

* تعميق بيش از پيش روابط ايران و عمان با سفر سلطان اين کشور به ايران به عنوان اولين ميهمان خارجي دکتر روحاني

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در مورد سفر سلطان عمان به كشورمان گفت: بعد از اينكه دكتر روحاني به عنوان رئيس‌جمهور انتخاب شد، سلطان عمان پيغام داد كه مايل است اولين مهمان خارجي رئيس‌جمهور باشد كه البته در خصوص حضور در مراسم تحليف نيز اظهار علاقه كرده بود كه متاسفانه به دليل همزماني با عيدفطر اين امر محقق نشد و وي يكي از مشاورين خود را براي حضور در مراسم تحليف فرستاد.

عراقچي ادامه داد: سفر هفته آينده وي نيز در همين راستا تنظيم شده و روابط ما با اين كشور مبتني بر روابطي دوستانه و متقابل است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي بيان كرد: ما همواره همكاري‌هاي نزديكي با اين كشور داشته‌ايم ، دولت عمان همواره احساساتي دوستانه نسبت به ما داشته چرا كه اين كشور حافظ منافع ما در انگليس است و خوشحاليم كه سلطان عمان اولين مهمان خارجي دكتر روحاني است و قطعا روابط دو كشور در سفر وي از عمق بيشتري برخوردار خواهد شد.

* تا جايي که نياز باشد به کمکهايمان به سوريه ادامه مي‌دهيم

عراقچي همچنين در خصوص اخباري مبني بر اينكه برخي مخالفان بشار اسد اعلام مي‌كنند كه ما در حال جنگ با ايران هستيم نه با سوريه، اظهار داشت: اينها ادعاهايي نادرست براي توجيه دخالت‌هاي خارجي در سوريه و بقيه كشورهاست.
 
وي ادامه داد: برخي كشورها با دخالت در سوريه منجر به ايجاد شرايط كنوني در اين كشور شدند و حتي برخي رسانه‌هاي خارجي نيز ارسال سلاح از سوي كشورها را اعلام و تائيد كرده‌اند، بنابراين اين كشورها براي توجيه اقدامات خود چنين اظهارنظرهايي مي‌كنند.
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي اظهار داشت: ما همواره از طريق سياسي، مالي و كمك‌هاي انساني نظير غذا و دارو به سوريه كمك كرديم و تا جايي كه نياز باشد به كمك خود ادامه خواهيم داد.

* تلاش صهيونيستها براي امتيازگيري از مذاکرات سازش
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي همچنين درباره آغاز مذاكرات سازش اظهار داشت: در خصوص مذاكرات سازش بارها مواضع خود را اعلام كرده‌ايم و تصور مي‌كنم همه مذاكرات در بدترين موقعيت زماني انجام مي‌شود و اين را توطئه‌اي صهيونيستي مي‌دانيم. صهيونيستها تصور مي‌كنند مي‌توانند با وجود شرايط سوريه و مصر در اين مذاكرات به نفع خود امتياز بگيرند.
 
وي افزود: ما همواره به رهبران فلسطيني توصيه كرديم که هوشيار باشند چرا كه شرايط به ضرر ملت فلسطين است و ما معتقديم در اين روند سازش قطعا ملت مظلوم فلسطين ضرر خواهند كرد.

* فدراسيون فوتبال مسئول پيگيري تغيير نام ليگ فوتبال امارات است
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد تغيير نام ليگ فوتبال امارات گفت: همانطور كه پيش از اين هم گفتيم مسئوليت اصلي با فدراسيون فوتبال است و آنها بايد دخالت سياست در ورزش را پيگيري كنند چرا كه اين امر برخلاف قوانين است.
 
وي افزود: همانطور كه در گذشته اعلام كرديم بخش حقوقي وزارت امور خارجه آماده همكاري با فدراسيون فوتبال است.
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي با اشاره به سالگرد رياست ايران بر جنبش عدم تعهد اظهار داشت: جنبش عدم تعهد نهادي بين المللي است و جمهوري اسلامي ايران حدود يكسال است كه رياست بر اين جنبش را به عهده گرفته، من اميدوارم در اين سالگرد بخش بين‌المللي گزارشي مفصل از عملكرد يكساله اين جنبش تهيه كرده و آن را اعلام كند.
 
وي افزود: در خصوص دبيرخانه هنوز تصميم جديدي اتخاذ نشده چرا كه جنبش عدم تعهد في الواقع فاقد دبيرخانه بين‌المللي است و آنچه كه در نهاد رياست جمهوري تشكيل شد يك نهاد ملي بود و اينكه اين دبيرخانه چگونه فعاليت كند در روزهاي آينده اعلام خواهد شد.

* رئيس‌جمهور درباره ادامه فعاليت شوراي عالي ايرانيان خارج از کشور تصميم‌گيري مي کند
 
عراقچي در خصوص شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور اظهار داشت: رياست اين شورا به عهده رئيس جمهوري است و اينكه چگونه به حركت خود ادامه دهد قطعا از مواردي است كه دكتر روحاني در مورد آن تصميم خواهد گرفت.

* ويزاي هيئت ايراني پيگير وضعيت ديپلمات ربوده شده در يمن صادر شد

عراقچي در مورد آخرين خبرها از وضعيت "نوراحمد نيكبخت" ديپلمات ربوده شده ايراني در يمن گفت: خبر خوش در اين زمينه اين است که ويزاي هيئت ايراني صادر شده و به زودي اين هيئت عازم يمن مي‌شوند اما اخبار جديدي از وضعيت اين فرد در دست نيست و قطعا هيئت اعزامي از نزديك مسائل را دنبال خواهند كرد.
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پايان در خصوص عزل و نصب هاي جديد در وزارت امور خارجه اظهار داشت: من توصيه مي كنم يكي دو روز ديگر صبر كنيد چرا که خبرهاي جديد به زودي اعلام مي‌شود، هميشه تغيير و تحولات در وزارت امور خارجه در فصل تابستان انجام مي‌شود و اميدواريم اين تغيير و تحولات باعث موفقيت و خير و بركت براي جمهوري ايران شود.