۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۶

ایرانی‌ها با خیال راحت‌به‌عراق‌کالا‌صادر کنند

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران گفت: طی تفاهم نامه ای با سازمان استاندارد عراق به زودی کالاهای ایرانی به مقصد عراق تنها با دارا بودن نشان استاندارد به این کشور صادر می شوند و نیازی به تایید و کنترل شرکت های بازرسی این کشور بر کالاهای وارداتی از ایران نیست.
کد خبر : ۱۲۹۴۰۸
صراط:  با اشاره به حساسیت کشورها مبنی بر کنترل کیفی کالاهای وارداتی به کشورشان گفت: هم اکنون کشور عراق اصلی ترین نقطه صادراتی کالاهای ایرانی است و کیفیت اقلام ایرانی برای ورود به این کشور توسط شرکتهای بازرسی استاندارد عراق کنترل می شود و با تایید این شرکتها مجوز ورود به کشور را دریافت می کنند.

وی افزود: تفاهم نامه ای مدتی پیش با سازمان استاندارد عراق به امضا رسید که در صورت تصویب نهایی، تاییدیه این شرکتها حذف و کالاهای ایرانی دارای نشان استاندارد بدون توقف در گمرک عراق و تنها با بازرسی های تصادفی از گمرک ترخیص می شوند.

کاظمی با بیان اینکه تاییدیه این شرکتها بر کالاهای وارداتی مصوبه دولت عراق است، یادآور شد: از طریق سفیر ایران در عراق پیگیر موضوع هستیم و در صورت اجرای آن، تحول بزرگی در زمینه صادرات اقلام ایرانی به عراق صورت خواهد گرفت.

امضای تفاهم نامه دو جانبه با چین

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد کشور، چین را از مقاصد دیگر صادرات و واردات اعلام کرد و خبر داد: تفاهم نامه دو جانبه ای با سازمان استاندارد این کشور به امضا رسیده که طی آن کالاهای وارداتی و صادراتی دو کشور پس از تایید بازرسی، مجوز ترخیص از گمرک را دریافت خواهند کرد.

وی فعالیتهای بین کشورها را موجب تسهیل و کاهش زمان در امر صادرات و واردات دانست و بر گسترش آن تاکید کرد.

امکان استعلام نشان استاندارد اصل از تقلب فراهم شد

وی با بیان اینکه در گذشته کالاهای صادراتی پس از نمونه برداری صادر می شدند و این امر برای بازرگانان اتلاف وقت در پی داشت، تصریح کرد: در حال حاضر کالاها تنها با داشتن نشان استاندارد، مجوز صادرات دریافت می کنند و نیازی به بازرسی و کنترل کیفیت نیست.

کاظمی افزود: این امکان نیز برای تاجران فراهم شده است تا با مراجعه به سایت سازمان ملی استاندارد و پیگیری شماره کالا از اصل یا جعل بودن نشان و علامت استاندارد اطمینان حاصل کنند.
منبع: مهر