۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
یک نمونه مشخص از صنعت فرهنگ سازی

پسران انگلیسی چه چیزی راعرضه می‌کنند؟+تصاویر

اعضای وان دایرکشن از آنجایی که از سنین نوجوانی پا به عرصه شهرت گذاشته‌اند توانسته‌اند نظر بسیاری از هم سن و سالان خودشان را جلب کنند. سنین نوجوانی آغاز شکل گیری بلوغ فکری است. در این مقطع نوجوانان قدرت تصمیم گیری قاطعانه را ندارند و بسیار از این شاخه به آن شاخه می‌شوند. بسیار الگوپذیرند و تحت تاثیر هم سن و سالان خودشان قرار می‌گیرند.
کد خبر : ۱۲۹۴۸۴
صراط: موسیقی که امروز از بزرگ‌ترین سرگرمی‌ها و جزئی از تفریحات قشر نوجوان و جوانان به حساب می‌آید، قدمتی بسیار دیرینه داشته و در گذر زمان دچار تغییرات و تحولات عمده‌ای شده است. موسیقی در قرن بیستم از صورت کلاسیک، سنتی و محلی به سمت پاپ تغییر جهت داد. در دهه‌های اخیر موسیقی پاپ در میان جوانان و نوجوانان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. این سبک موسیقی شامل تقسیم بندی‌های مختلفی چون هی پاپ، راک، کانتری و.... می‌باشد.

از نگاه جامعه‌شناسان و منتقدان موسیقی این نوع موسیقی بیشتر از آنکه جنبه هنری داشته باشد، جنبه تجاری دارد و بخش عمده‌ای از افراد دخیل در آن نگاهی صنعت گونه و منفعت طلبانه دارند. ملودی‌های پاپ به قسمی است که توجه بسیاری از مردم را به خود جلب می‌کند، ترانه‌های آن به دل می‌نشیند و بسیار زود‌تر قابل یادگیری می‌باشد؛ به همین علت جوانان و نوجوانان بیشتر به سمت این سبک از موسیقی گرایش پیدا می‌کنند. 
      
کمتر جوان و نوجوانی است که به یک خواننده، گروه یا سبک موسیقی خاص علاقه نداشته باشد و درصد بالایی از زمان شبانه روز خود را به موسیقی اختصاص ندهد. برخی افراد با موسیقی بیدار می‌شوند، بخواب می‌روند، کار می‌کنند، آن را زنگ تلفن همراه‌شان قرار داده و جزئی جدانشدنی از زندگی روزمره خودشان می‌دانند، و در واقع نوعی وابستگی و اعتیاد به موسیقی پیدا کرده‌اند.

این موضوع در آغاز سنین نوجوانی بسیار پررنگ‌تر است چرا که اقتضای سنی نوجوان به علت مواجهه با بلوغ جسمی و روحی، او را به این موضوع سوق می‌دهد. نوجوانان بسیار تاثیرپذیر و به جمع دوستان خود گرایش دارند و اغلب فعالیت و تفریح با دوستان را به مورد خانوادگی مشابه ترجیح می‌دهند.

در این بین گرایش بالایی که برای گوش دادن به موسیقی در بین افراد گروه وجود دارد سبب می‌شود این موضوع به یکی از تفریحات جمعی تبدیل گردد. افراد گروه پیرامون سبک موسیقی و خواننده مورد علاقه خود صحبت کرده و یکدیگر را در جریان جدید‌ترین اخبار این حوزه قرار می‌دهند. چه بسا در این سن یک خواننده خاص رویای زندگی نوجوان شود، به طوریکه کلکسیونی از آثار وی را جمع آوری و در و دیوار اتاقش را با پوسترهای خواننده مذکور تزئین می‌کند.

سبک پوشش و حتی مدل موی آن خواننده را برای خود بر می‌گزیند و او را ستارهٔ طلایی زندگی‌اش قرار می‌دهد، و آروزیش رسیدن به جایگاه و یا حتی دیدار با وی است. این شواهد نشان دهنده تاثیرپذیری و الگو پذیری فراون قشر نوجوان یا جوان از خوانندگان و اهالی موسیقی می‌باشد.
     
در همین راستا کشورهای اروپایی و امریکایی برنامه‌های استعدادیابی مختلفی را با هزینه‌های بسیار بالا برگزار می‌نمایند که اغلب این برنامه‌ها متمرکز بر کشف نوابغ موسیقی و خوانندگی است و سالانه هزاران نفر در این مسابقات شرکت می‌کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به امریکن آیدل، ایکس فاکتور و پاپ آیدل اشاره کرد.

در این قبیل برنامه‌ها که زمینه ورود چهره‌های جدید به عرصه هنر و موسیقی را فراهم می‌آورند، داوران می‌کوشند افرادی را که به جهات مختلف، با معیارهای مورد نظرشان تناسب دارند را انتخاب کنند. این مسابقات در رده‌های سنی مختلف، به صورت گروهی یا تک خوان و در چند مرحله برگزار می‌شود.
          
یکی از گروه‌هایی که در چندسال گذشته از دل این برنامه‌ها سربرآورده و توانسته جای خود را در دنیای موسیقی باز کند، گروه وان دایرکشن (One Direction) است. 


گروه پسرانه وان دایرکشن از سال ۲۰۱۰ میلادی شروع به فعالیت کرده و در طی سه سال اخیر پیشرفت چشم گیری داشته است. این گروه به اندازه‌ای توانسته نظرات مخاطبان را به خود جلب کند که آثار متعددی از آن در صدر جداول مختلف حوزه موسیقی قرار گرفته است.

هواداران آن‌ها بصورت خودجوش دست به طراحی تعداد زیادی سایت و وبلاگ گوناگون جهت تبادل نظر درباره این گروه زده‌اند و در شبکه‌های اجتماعی برای ساعت‌ها به این موضوع می‌پردازند.

اعضای این گروه به صورت تک نفره در فصل هفتم سری مسابقات ایکس فاکتور در سال ۲۰۱۰ میلادی شرکت کردند. ایکس فاکتور برنامه‌ای است که بدنبال کشف نوابغ خوانندگی می‌باشد؛ ورژن بریتانیایی آن از سال ۲۰۰۴ میلادی و ورژن امریکایی آن از سال ۲۰۱۱ میلادی شروع به فعالیت کرده است.

این برنامه به تهیه کنندگی «سایمون کاول» (Simon Cowell) و کمپانی او به نام «سایکو» (Syco) آغاز به کار کرد.

 «سایکو» حاصل یک سرمایه گذاری مشترک جهانی بین کمپانی «Sony Music Entertainment» و کاول به منظور تمرکز بر تولید و بازاریابی آثار موسیقی، فیلم، محصولات تلویزیونی و محتوای دیجیتال می‌باشد.

سایمون کاول (متولد ۱۹۵۹) تهیه کننده تلویزیونی انگلیسی است که به اجرا و داوری مسابقات موسیقی، بازیگری و... نیز اشتغال دارد.

هر ساله افراد زیادی برای شرکت در این ماراتن ثبت نام می‌کنند. این مسابقه جوایز چند میلیون دلاری برای نفر بر‌تر در نظر گرفته است که علاوه بر آن، هزینهٔ ضبط و بازاریابی موسیقی خواننده بر‌تر را نیز به عهده می‌گیرد.

در آغاز فعالیت ایکس فاکتور افراد می‌توانستند در دو رده سنی ۲۹-۱۲ و بالای ۳۰ سال شرکت کنند. در مراحل بعد این دسته بندی تخصصی‌تر شد و سه گروه دختران و پسران ۱۷-۱۲، ۲۴-۱۸ و بالای ۲۵ سال شکل گرفت و همچنین شرکت کنندگان گروهی نیز دسته بندی شدند. 

این موضوع نشان دهنده توجه عمیق به تاثیرگذاری بر رده‌های سنی مختلف از سوی تهیه کنندگان این برنامه می‌باشد، چرا که در این صورت می‌توانند تعداد بیشتری از افراد را پوشش داده و بیش از پیش به اهداف تجاری و فرهنگی خود نایل شوند. نسخه آمریکایی ایکس فاکتور نیز به تهیه کنندگی سایمون کاول که پیش‌تر در نسخه بریتانیایی آن و همچنین در برنامه امریکن آیدل دواری فعالیت کرده بود، تهیه و به نمایش در آمد.
     
اعضای گروه وان دایرکشن در مرحله انتخاب افراد بر‌تر برای راه یابی به مراحل نهایی بصورت تک نفره انتخاب نشدند و به پیشنهاد نیکول شرزینگر (داور مسابقه)، از خوانندگان پاپ، رقاص و مدل آمریکایی، در یک گروه قرار گرفتند.

نیکول شرزینگر




«زین مالیک» تنها عضو مسلمان گروه می‌باشد، که به نسبت سایر اعضا آثار خالکوبی بیشتری بر بدنش دیده می‌شود.
     
این گروه پس از انتخاب شدن جهت انجام کار گروهی برای مدتی در منزل یکی از اعضاء اقامت کردند و در این بین به پیشنهاد هری استایلز نام وان دایرکشن (یک جهت) را برای خود برگزیدند.

این گروه با پشت سر گذاشتن مرحله «خانهٔ داوران» توانست به رهبری سایمون کاول رتبه سوم مسابقات ایکس فاکتور ۲۰۱۰ را کسب کند. کاول در ادامه راه گروه را تنها نگذاشت و بهترین ترانه سرا‌ها و تهیه کننده‌ها را گرد هم آورد تا بتواند آلبوم «Take Me Home» را روانه بازار کند.

نوامبر ۲۰۱۱ میلادی                                      نوامبر ۲۰۱۲ میلادی

در عرض سه سال این گروه توانست ضمن کنار زدن مرز‌ها، طرفداران بسیاری را در داخل و خارج بریتانیا جذب نماید. آن‌ها توانستند با شهرت جهانیشان در سال ۲۰۱۳ جایزه موفقیت جهانی (Global Success Award) را بدست بیاورند.
     
۲۰۱۳ میلادی - Brits Global Success Award

اعضای وان دایرکش برای نشان دادن بین الملی بودن گروه، به کشورهای مختلف سفر کرده و با پوشیدن لباس آن‌ها با نژاد‌ها و اقشار گوناگون همراه می‌شوند. نمادهای مختلفی از کشور‌ها همچون پرچم در کلییپ‌های ویدئویی گروه به چشم می‌خورد.

این محبوبیت جهانی به افرادی را که در پرورش و برجسته کردن گروه نقش داشته‌اند، یاری می‌رساند تا بتوانند زود‌تر و بهتر به اهداف فرهنگی و تجاریشان برسند. روز به روز به دایرکشنر‌ها اضافه می‌شود، و با یک جستجوی ساده در فضای مجازی می‌توان به این موضوع پی برد.

نوجوانان با درست کردن سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف در فضای مجازی به تبادل نظر درباره گروه و اعضای آن می‌پردازند. عکس‌های مختلف و اخبار زندگیشان را منتشر می‌کنند و مثل یک دوربین بر زندگی آن‌ها سایه انداخته‌اند، به طوری که حوادث و هیجانات زندگی آن‌ها بخشی از زندگی خودشان شده است. این طرفداران که در ایران و بخصوص در میان دختران نوجوان کم نیستند، هر روز به انتشار اخبار، عکس‌ها و خاطرات زندگی اعضای وان دایرکشن پرداخته و درباره نوع پوشش، مدل مو، سفر‌ها، آثار و هر چیز دیگری که به آن‌ها مربوط باشد، تبادل نظر می‌کنند.

چشمگیر بودن طرفدارن این گروه و شکستن مرز‌ها توسط آن‌ها بر این موضوع بیشتر صحه می‌گذارد که موسیقی پاپ بیش از آنکه هنر باشد، صنعت است؛ صنعتی برای عرضه و تبلیغ کالاهای مختلف فرهنگی و با هدف کسب سود مالی. با وجود عمر کوتاه گروه تصویر آن‌ها بر روی جلد مجلات و نشریات مختلف دیده می‌شود، عروسک آن‌ها ساخته شده و دفترهای یادداشت با رو جلدی از تصویر آن‌ها روانه بازار شده است. همچنین بسیاری از شرکت‌های تجاری برای تبلیغ محصولات خود از اعضای وان دایرکشن به عنوان هنرور در ساخت کلیپ‌های تبلیغاتی ویدئویی استفاده می‌کنند تا بتوانند از شهرت و محبوبیت جهانی آن‌ها در جهت فروش بیشتر محصولات، گسترش و پیدا کردن بازارهای بیشتر بهره ببرند.
     
این موضوع در استفاده ابزاری از آن‌ها در صنعت مد نیز به چشم می‌خورد. لباس‌ها و رنگ‌هایی که اعضای گروه برای پوشش استفاه می‌کنند، مخصوص‌‌ همان سال بوده و آن‌ها نقش پررنگی در همه گیر شدن آن مد در بین هم‌سالان خود دارند، چرا که با پوشیدن یک مد خاص و بر روی صحنه رفتنشان اثر قدرتمندی را بر طرفدارن خود می‌گذارند. اگر به پوشش آن‌ها دقت شود می‌توان به حمایت ابر شرکت‌هایی چون آدیداس، نایک و.... که جزء برندهای بر‌تر و قیمتی جهان هستند، پی برد. 


بسیاری از اجراهای زنده آن‌ها با اسپانسریِ شرکت‌های قدرتمند بین المللی صورت می‌گیرد. این شرکت‌ها می‌توانند مدل پیراهن، شلوار، مو، کفش، و... موردنظرشان را از این طریق به مردم بویژه نوجوانان دیکته کنند.

تبلیغات مرتبط با وان دایرکشن به پوشاک پسران نوجوان و جوان محدود نشده و دختران را نیز در بر می‌گیرد:

اعضای وان دایرکشن از آنجایی که از سنین نوجوانی پا به عرصه شهرت گذاشته‌اند توانسته‌اند نظر بسیاری از هم سن و سالان خودشان را جلب کنند. سنین نوجوانی آغاز شکل گیری بلوغ فکری است. در این مقطع نوجوانان قدرت تصمیم گیری قاطعانه را ندارند و بسیار از این شاخه به آن شاخه می‌شوند. بسیار الگوپذیرند و تحت تاثیر هم سن و سالان خودشان قرار می‌گیرند.

سعی می‌کنند با الگو برداری از افراد مشهور و عامه پسند خودشان را به جامعه معرفی کنند و نظرات بیشتری را نسبت به خود جلب نمایند. 


یک خواننده، بازیگر و یا بازیکن مشهور را الگو قرار داده و سبک لباس، مو و حتی حرکات آن‌ها را تقلید می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که بسیاری شرکت‌های پیشرو در صنعت مد و پوشاک با در نظر گرفتن این موضوع، از افراد مشهور و مورد پسند جوانان و نوجوانان که سهم زیادی در انتخاب سبک پوش آن‌ها دارند، استفاده کنند تا به اهدافشان برسند.
منبع: فردا
نظرات بینندگان
....
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۸ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۷
۰
۰
خب که چی :/