۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۵

هاشمی حامی جدی مدیریت فرهاد دانشجو

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به شایعاتی در زمینه رفتنش از دانشگاه آزاد با توجه به تغییر رویکرد دولت گفت: دغدغه هیئت رئیسه و بنده ماندن یا رفتن از دانشگاه آزاد نیست.
کد خبر : ۱۲۹۶۹۰
صراط: فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در حاشیه اجلاس شورای مرکزی این دانشگاه در واحد نجف آباد اصفهان برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به تغییر رویکرد دولت در دانشگاه آزاد می‌مانید یا از این دانشگاه خداحافظی می‌کنید، گفت: دانشگاه آزاد در دوره انتخابات به گونه‌ای حرکت کرد که مردم را به سمت حضور در انتخابات تشویق کند و فضایی را فراهم کند که کاندیداها در دانشگاه‌ها حاضر و نقطه نظرات خود را مطرح کنند تا به این صورت مردم با بصیرت بیشتری در انتخابات شرکت کنند و در این میان نزدیک به 1 هزار جلسه و میتینگ در دانشگاه آزاد برگزار شد.

وی افزود: تک تک کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و ستاد رئیس جمهور منتخب و کسانی که انتخاب نیز نشده‌اند، نحوه فعالیت دانشگاه آزاد را مثبت ارزیابی کردند و 860 تشکل دانشجویی در قالب قانون دانشگاه آزاد، مسئولان را در نشست‌ها دعوت کردند و جلسات با نظم و مدیریت خود تشکل‌ها برگزار شد به طوری که مسائل حاشیه‌ای به وجود نیامد و یا فعالیت‌های سیاسی دانشگاه به سمت یک کاندیدا متمایل نشد.

دانشجو با اشاره به انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور تصریح کرد: رئیس جمهور هم استانی ما در انتخابات انتخاب شد که جامعه شناختی از ایشان دارد و ما به دلیل هم‌استانی بودن با ایشان شناخت‌مان از ایشان بیشتر است و از خصوصیات و نکات ایشان بیشتر مطلع هستیم .

رئیس دانشگاه آزاد افزود: دانشگاه آزاد در تاریخ 1 / 4 / 92 اطلاعیه ای صادر کرد و اعلام کردیم که هر کسی که رئیس جمهور شود مورد حمایت ما خواهد بود و خوشبختانه امسال و در این دوره از انتخابات اتفاق خوبی رخ داد که همه کاندیداها به کاندیدای منتخب تبریک گفتند. برخلاف مسائل سال‌های قبل که برخی کاندیداها انتخاب نشدن خود را به مسائلی مانند عدم نظارت کافی و یا اینکه شخص انتخاب شده قبلا انتخاب شده بود و دلایلی مانند اینها نسبت دادند. البته رفتار جدید کاندیداها نشان داد در جمهوری اسلامی ایران آزادی و دموکراسی به حدی است که از دل دولتی، یک دولت مخالف بیرون می‌آید. همانطور که از دل دولت آقای هاشمی دولت آقای خاتمی بیرون آمد و از دل دولت آقای احمدی نژاد، دولت آ قای روحانی  بیرون آمد که با برخی از سیاست‌های این دولت مخالف است.

وی با  بیان اینکه دولت جدید با دانشگاه آزاد سنخیت خوبی دارد و البته همه دولت‌ها رابطه و نسبت‌شان با دانشگاه آزاد خوب بوده و خواهد بود گفت: دلیلی ندارد با تغییر یک دولت رئیس یک دانشگاه عوض شود و معتقدیم دولت روحانی بیش از دولت‌های قبل با این دانشگاه همکاری معنوی و مادی خواهد داشت و به آن کمک خواهد کرد.

دانشجو با بیان اینکه تغییر دولت‌ها ربطی به تغییر ریاست دانشگاه آزاد ندارد، گفت: همانطور که مدیریت 30 ساله گذشته ریاست دانشگاه آزاد با روی کار آمدن دولت‌های مختلف تغییر نکرد و این تغییر در شرایطی رخ داد که مطالبه عمومی از سوی مردم، دانشجویان و مسئولین در کشور بود و اینگونه نیست براساس تمایل یک جناح بوده باشد. اصولا تغییرات در دانشگاه آزاد متاثر از تغییرات دولت‌ها نیست.

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد و اعضای آن مانند  سید حسن خمینی حمایت جدی از مدیریت جدید دانشگاه آزاد دارند و رئیس دانشگاه آزاد و هیئت رئیسه دانشگاه طی دوره جدید 6 گزارش به هیئت امنا ارائه دادند و آنها نیز  تغییرات کیفی دانشگاه آزاد را تایید می‌کنند و البته اگر در مواقعی اصلاحاتی نیاز بود، آنها را نیز اعمال می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروز ارتباط خوبی بین هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد برقرار است، گفت: پیش‌بینی نمی‌کنیم که به دلیل تغییر دولت، تغییراتی در دانشگاه رخ دهد و البته اگر تغییری نیز لازم باشد در این دانشگاه اتفاق می‌افتد. تفاوت من با دیگران این است که ریاست دانشگاه آزاد بیستمین سمتی است که طی سالهای گذشته می‌گیرم و سمت‌هایی مانند مدیریت گروه، ریاست پژوهشگاه، موسس پژوهشگاه در سوابق خود داشته‌ام همچنان که معاونت وزارت علوم نیز در سوابق من وجود دارد.

رییس دانشگاه آزاد ادامه داد: یک روزی من را در این مسئولیت ها معارفه کردند و پس از آن تودیع شده‌ام و تودیع و معارفه برای من سختی و مشکلی که برای دیگران دارد ندارد. اینکه کی می آییم و کی می رویم به اراده خداوند مربوط می‌شود. هئیت رئیسه دانشگاه آزاد برای ماندن و رفتن هیچ سعی و تلاشی نمی‌کند و دغدغه من و هیئت رئیسه ماندن یا رفتن از دانشگاه آزاد نیست، دغدغه ما این است که تا هستیم، کار خود را به نحوه مناسبی در این دانشگاه انجام دهیم.

دانشجو در پاسخ به سوال دیگری در انتقاد از ارتباط این دانشگاه و مسئولین آن با رسانه‌ها گفت: من علاقمند رسانه‌ها هستم وآنها را دوست و مدافع مدیریت می‌دانم و معتقدم باید بیشتر با آنها تعامل داشته باشیم، ولی همانطور که شما نیز می‌دانید من یک مدیر آکادمیک هستم. یک رئیس جمهور، نماینده مجلس،‌ فرماندار یا شهردار نیستم که در فضای سیاسی که در کشور حاکم است، اظهار نظر کنم.

وی تصریح کرد: در بسیاری از مواجهات من با خبرنگاران و رسانه‌ها من با سوالاتی سیاسی در رابطه با بحث انتخابات مواجه می‌شوم در حالی که من به عنوان رئیس دانشگاه آزاد و مدیری آکادمیک معتقدم باید از من سوالات دانشگاهی، علمی و پژوهشی پرسیده شود، اما جنس سوالات از من همواره سیاسی است و همین باعث شد که نتوانیم آن گونه لازم بود با رسانه‌ها ارتباط داشته باشیم، ولی مشکل تنها از سمت ما نبود و شما نیز سوالاتی را از من می‌پرسیدید که شاید بهتر بود به شکل دیگری بپرسید.

رئیس دانشگاه آزاد در پاسخ به سوال دیگری درباره سرپرست فعلی وزارت علوم و اظهار نظرش در این زمینه گفت: مدیریت آقای جعفر توفیقی و حضور ایشان در سمت سرپرستی وزارت علوم نیز مسئله ای کاملا سیاسی است و من ذی‌صلاح برای پاسخ دادن به آن نیستم.

وی در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران درباره اینکه تغییر شما نیز مسئله سیاسی بود، اما شما می‌گویید که نمی خواهید رویکرد سیاسی داشته باشید، گفت: یکی از مشکلات مدیریت قبلی دانشگاه این بود که خیلی سیاسی بود و من چون آدمی سیاسی نیستم و رویکرد سیاسی دانشگاه را نیز نمی‌پسندم، ترجیح می‌دهم  به عنوان یک مدیر آکادمیک در مورد مسائل دانشگاه صحبت کنم .

دانشجو در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره نتیجه تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد و نحوه همکاری این دانشگاه با هئیت تحقیق و تفحص مجلس، گفت: تحقیق و تفحص از همه سازمان ها و ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها قانونی و جزو اختیارات مجلس است و ما نیز به مسئله تحقیق و تفحص دانشگاه آزاد از این منظر نگاه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه من در خصوص زمان تحقیق و تفحص موافق زمان اعلام شده نبودم، تصریح کرد: من ترجیح می‌دادم تحقیق و تفحص  زمانی انجام شود که زمینه، فضا و مسائل اولیه آن در دانشگاه آزاد ایجاد شود و برای این اقدام نیازمند ثبات لازم بودیم که البته وقتی این مسئله در مجلس تصویب شد و به شکل قانونی درآمد، همکاری خود را با کمیته و هیئت تحقیق و تفحص در این زمینه آغاز کردیم.

دانشجو ادامه داد: کمیته و هیئت تحقیق و تفحص چندین جلسه با معاونین دانشگاه  آزاد برگزار کردند و هر گونه سند و مطالبی که آنها نیاز داشتند در اختیارشان قرار گرفت و چیزی حدود 1 هزار ورق و سند از اسناد مورد نیاز آنها طبق دستور کتبی بنده به معاونان در زمینه مسائل آموزشی ،‌ پژوهشی، مالی و اداری و غیره در اختیار اعضا قرار گرفت.
رئیس دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: ما در این زمینه خود را مفسر نمی‌دانیم، چون ما در دانشگاه تحقیق و تفحصی صورت نداده ایم و این از جمله وظایف مجلس بود.

دانشجو با بیان اینکه هیئت تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد سخنگویی در مجلس دارد که باید درباره نتایج این مسئله پاسخگو باشد، ادامه داد: آنچه که در زمینه دانشگاه آزاد بود، ما از قبل از تحقیق و تفحص صددرصد همکاری خود را با اعضا و کمیته تحفیق و تفحص انجام دادیم و بعد از آن نیز اگر بخواهند این را ادامه می‌دهیم.

وی یادآور شد: ما از این مسئله ناراضی هستیم که چرا تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد یک‌مرتبه شروع  شد و یک‌مرتبه رها شد و برای ما سوال است که چرا این مسئله به دلیلی مانند کمبود بودجه یا اینکه این کار نیازمند تامین بودجه 400 میلیون تومانی است باید رها شود. معتقدیم اگر این کار آغاز شده است، باید بودجه آن نیز تامین شود و آن را خاتمه دهند و حداقل بگویند می‌خواهیم آن را ادامه دهیم و یا به همین شکل تمام می‌کنیم. این که مسئله ای رها شده روی هوا بماند قابل قبول نیست و ما نیز این مدل از کار را قبول نداریم و معتقدیم اگر کاری آغاز شده است، باید به درستی انجام شود و اگر آن را اقدامی غیر ضروری می‌دانند، منتفی کنند و اگر هم ضروری است، آن را به درستی انجام دهند.

دانشجو خاطر نشان کرد: من به عنوان رئیس دانشگاه آزاد خواهشم این است که سوالات در این زمینه را از سخنگوی تحقیق و تفحص بپرسید تا آنها پاسخ دهند. مسائلی هست که برای ما نیز جای سوال دارد. وظیفه ما این بود که نهایت همکاری را با این گروه انجام بدهیم و تمام تلاش خود را در این زمینه انجام دادیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه آزاد نیز گفت: پژوهش در دانشگاه آزاد درچندین زمینه نیز وجود دارد و اقدامات مناسبی در این زمینه در خصوص کمک به پژوهشگران نخبه و جوان در مقاطعی مانند کارشناسی و دکترا انجام شده است و به شکر خدا توانسته ایم تجهیزات پژوهشی را تا آنجایی که در حد توانمان بود برای دانشجویان فراهم کنیم. این در حالی بود که ما افزایش شهریه‌ها را نداشتیم و حتی کمک کردیم که حقوق کارکنان افزایش یابد و با این وجود حمایت از پژوهش از اولویت‌های ما در دانشگاه بود و نخبگان جوان ما نیز می‌تواند با مراجعه به کانون نخبگان جوان از تسیهلات و حمایت های لازم آنها بهره مند شوند.

دانشجو ضمن انتقاد از نگاه معاونت علمی رئیس جمهور در حمایت از نخبگان گفت: من یک زمانی از مسئول و معاون  حمایت از نخبگان ریاست جمهوری درخصوص عدم حمایت از نخبگان دانشگاه آزاد سوال کردم که وی پاسخ داد بودجه ما به حدی است که ما به حمایت از دانشجویان دانشگاه دولتی نیز نمی‌رسیم که به نظر من این پاسخ درست نبود و اگر بودجه‌ای هم هست، باید عادلانه بین همه دانشجویان توزیع شود و همه آنها مورد حمایت قرار گیرند.

رئیس دانشگاه آزاد در پاسخ به سوال دیگری درباره ایجاد رشته شهرداری در دانشگاه آزاد، گفت: دانشگاه آزاد در حال حاضر نزدیک به 1میلیون و 800 دانشجو دارد و اولویت ما در این دوره ارتقای علمی،‌ پژوهشی وفرهنگی آن است و تلاش کرده‌ایم با ایجاد رشته‌هایی نیازهای جامعه را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه فکر ایجاد دانشگاه شهرداری نیز در همین راستا پرورش یافت، گفت: شهردار اصفهان خود شخصی دانشگاهی است و قبلا در این زمینه فکر کرده بود و امروز قرار است این مسئله را در جمع شهرداری‌ها مطرح کند؛ اگر نظرشان در این زمینه مثبت باشد، اقدامات اولیه در این زمینه صورت می‌گیرد و دانشگاه واحدی مخصوص شهرداری‌ها در دانشگاه آزاد ایجاد می‌کند.

دانشجو در  پاسخ به سوال دیگری در رابطه با محقق نشدن وام دانشجویان دکترا نیز گفت: در سال گذشته اعلام کردیم از طرف بانک صادرات به کلیه دانشجویان دکترا وام شهریه می‌دهیم و در سایت نیز ثبت نام آن انجام شد و طبق اخبار اعلام شده نزدیک به 1 هزارو  400 نفر از 9 هزار دانشجوی دکترا متقاضی دریافت این وام شده‌اند و حدود 1 هزار و 200 پرونده در این زمینه تشکیل شد و وام خود را دریافت کردند .

رئیس دانشگاه آزاد درباره  مسئله  تک جنسیتی شدن واحدهای دانشگاه آزاد نیز گفت: مساله به این شکل نیست که دانشگاهی تنها دختران را پذیریش کند و دانشگاهی تنها پسران را. ما در دانشگاه آزاد به این نتیجه رسیده‌ایم که امکانی را فراهم کنیم که اگر دانشجوی دختر و یا پسر تمایل داشت در دانشگاهی یا مجتمعی دخترانه یا پسرانه تحصیل کند، این امکان برای او وجود داشته باشد و بتواند آزادانه انتخاب کند.

وی درباره حذف کنکور برخی از رشته ها و مقاطع دانشگاه آزاد گفت: آموزش عالی کشور و کمیسیون آموزش در این زمینه سال‌ها بررسی و کارشناسی انجام داده‌اند و تصمیم‌گیری کرده اند، البته تغییر رویکرد علم در جهان نیازمند تغییر رویکرد در نحوه پذیرش و نوع  پذیرش دارد و ما معتقدیم در این زمان می‌توانیم با در نظر گرفتن شاخصه‌های مختلفی مانند سوابق تحصیلی یا معدل، پذیرش دانشجویان را انجام دهیم. امروز نزدیک 90 درصد رشته‌های کاردانی و کارشناسی بدون کنکور و با بررسی سوابق علمی در دانشگاه آزاد پذیرفته می‌شوند و نزدیک به 160 هزار پذیرش کارشناسی ناپیوسته در این زمینه داشتیم و حتی یک شکایت نیز نداشتیم.
منبع: تسنیم