۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۱

تکمیل مسکن مهر شتاب می گیرد

رویکرد دولت جدید در تسریع خدمات رسانی به واحدها و تکمیل پروژه های مسکن مهر، موجب شتاب بیشتری در ساخت و ساز شده است که در نهایت تحویل سریعتر واحدها را به دنبال خواهد داشت.
کد خبر : ۱۲۹۹۶۱
صراط: با روی کار آمدن دولت یازدهم تامین خدمات زیربنایی مسکن مهر وارد فاز جدیدی شده است و اغلب سایت ها با سرعت بیشتری مشغول خدمات رسانی به واحدهای مسکن مهر هستند بطوریکه با ادامه این روند، متقاضیان مسکن مهر می توانند امیدوار به تحویل واحدهایشان در سال جاری باشند.

بر این اساس بزرگترین مشکل سایت های مسکن مهر، تامین خدمات زیربنایی و روبنایی پروژه ها است بطوریکه با وجود اتمام ساخت برخی از سایت ها در سال گذشته، هنوز خدماتی مانند آب، برق و گاز این واحدها تامین نشده است و به همین جهت خیابان ها هم تلی از خاک هستند.

در واقع در نگاه اول سایت های مسکن مهر، ساختمان هایی نیمه کاره دیده می شوند که شرایط ظاهری آنها با گذشت 4 سال هنوز شبیه به یک محله مسکونی نشده است به همین جهت پیش خریداران این واحدها با نگرانی سرنوشت تحویل واحدها را پیگیری می کنند.

این در حالی است که علاوه بر وضعیت نامشخص پروژه ها، افزایش قیمتی که در چند ماه اخیر به متقاضیان مسکن تحمیل شده آنها را با مشکلاتی مواجه کرده است و اغلب آنها توان پرداخت این رقم ها را ندارند بنابراین پیش خریداران علاوه بر اینکه باید پول بیشتری بپردازند زمان تحویل واحدهایشان را هم نمی دانند.

البته جمعه گذشته، وزیر راه و شهرسازی در بازدید از سایت های شهر جدید پردیس اعلام کرد که بیش از رقم های گذشته، افزایش قیمتی در این سایت ها اعمال نمی شود و پیمانکاران هم موظفند، پروژه ها را به پایان برسانند. به همین جهت به نظر میرسد، ساخت و سازها با شتاب بیشتری انجام گیرد و پیش خریداران مسکن مهر هر چه سریعتر واحدهای خود را تحویل بگیرند. 

از جمله این سایت ها، پروژه دره بهشت در فاز 8 شهرجدید پردیس است که متقاضیان آن تاکنون با مشکلات زیادی روبرو شدند که تجمع چندباره آنها را در مقابل شرکت عمران پردیس در اعتراض به کاهش زیربنای واحدها و نبود برخی از جزئیات ذکر شده در قرارداد، به دنبال داشت.

اما در جریان این بازدی عباس آخوندی، گفت: مشتري و شهروند در ساخت منزل خود كه محل آسايش و سكونت است بايد حق انتخاب معماري و جزئيات شامل آشپزخانه، رنگ آميزي، پنجره و غيره داشته باشد؛ گرچه ممكن است برخي هزينه ها با انتخاب ها، بيشتر شود. بنابراین رویکرد جدید دولت، می تواند بخش عمده ای از مشکلات آنها را در این زمینه برطرف کند.

تامین نیمی از خدمات زیربنایی در پرند

از سوی دیگر در شهر جدید پرند هم این مشکلات به نوعی دیگر وجود دارد و موجب شده که ساخت و ساز 100 هزار واحد مسکن مهر، هنوز  به جایی نرسد و تنها تعداد اندکی از واحدها تحویل متقاضیان داده شود.

البته بخش عمده ای از واحدها تحویل شده هم از خدمات روبنایی محروم هستند و تا چند هفته گذشته بین شرکت عمران پرند و تعاونی های مسکن بر سر پرداخت هزینه آماده سازی و محوطه سازی خیابان ها اختلاف وجود داشت اما رویکرد دولت جدید در تکمیل سریع واحدها موجب شد که کار با سرعت بیشتری پیگیری شود.

براساس آخرین آمار از خدمات رسانی به واحدهای پرند از  ابتدای ساخت مسکن مهر تاکنون، 45 هزار انشعاب آب و 45 هزار انشعاب فاضلاب در مسکن مهر پرند نصب شده است که این عملیات شامل آب‌رسانی از جمله توسعه شبکه، اجرای عملیات لوله‌گذاری، اجرای شبکه انتقال و همچنین ساخت و تجهیز چندین مخزن و ایستگاه پمپاژ برای تامین آب آشامیدنی بوده است.

همچنین همزمان با اجرای این طرح‌ها واگذاری انشعاب آب و فاضلاب نیز انجام شد که در نهایت تمامی واحدهای مسکونی آماده بهره‌برداری مسکن مهر پرند به شبکه آب و فاضلاب متصل هستند.

این در حالی است که براساس آمار ساخت 100 هزار واحد، هنوز نیمی از واحدهای پرند خدمات زیربنایی آب، برق و گاز ندارند در حالیکه تامین این مقدار هم 4 سال زمان برده است بنابراین وضعیت تامین خدمات در نیمی دیگر از واحدها بستگی به تصمیمات وزیر جدید راه و شهرسازی دارد.

منبع: مهر