۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۹

انتقاد ازنگاه‌تجاری به‌سازمان‌تامین‌اجتماعی

مدیریت سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه ای کشور که بیش از 35 میلیون نفر بیمه شده را تحت پوشش دارد و همچنین تعداد زیادی از شرکتها، کارخانجات، معادن، هتلها و...، که درآمدهای چند میلیاردی را نصیب این سازمان می کند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این در حالی است که طی دو سه سال اخیر حضور مدیران غیر بیمه ای در راس سازمان، باعث شده که وضعیت تامین اجتماعی بحرانی شود و بیمه شدگان سازمان نتوانند آنطور که باید از خدماتی که حق آنان است، برخوردار شوند.
کد خبر : ۱۳۰۳۲۰
صراط: انتخاب مدیری از خانواده تامین اجتماعی که سابقه مدیریتی و اجرایی در کارنامه دارد، موضوعی است که سه تن از نمایندگان مجلس بر آن تاکید دارند و معتقدند که فردی باید بر مسند ریاست سازمان قرار بگیرد که از توانایی و سابقه مدیریتی بالایی برخوردار باشد و بتواند برای برون رفت این سازمان از بحران مدیریتی، برنامه داشته باشد.

انتقاد از نگاه تجاری به سازمان تامین اجتماعی

دكتر عابد فتاحي عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: سازمان تأمين اجتماعي به دليل درآمدهايش، هميشه مورد توجه بوده است، اما نگاه تجاري به اين سازمان باعث شده كه جايگاه واقعي خود را پيدا نكند.

وي افزود: ميليونها ايراني تحت پوشش اين سازمان هستند و اين سازمان به خاطر پوشش مسائل درماني، آئين‌نامه كارگري، داشتن بيمارستانهای بزرگ در سراسر كشور و خدماتي كه انجام مي‌دهد، بسيار فراگير است و هر كسي كه قرار باشد رياست اين سازمان را بر‌عهده بگيرد، در مرحله نخست بايد شفاف‌سازي كند.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: متأسفانه در سالهاي اخير توجه زيادي به اين موضوع نشده است، يعني فعاليت اين سازمان و خدماتش با توجه به تأثير بسزايي كه در زندگي مردم دارد، با شفافيت ارائه نشده است و اين وظيفه سكاندار جديد سازمان است كه با نگاهي غير‌تجاري به حل مشكلات كارگري، بيمه‌اي و درماني بپردازد.

وي خاطرنشان كرد: به عقيد بنده دكتر سيدتقي نوربخش كه كانديداي اصلي رياست تامين اجتماعي است بهترين گزينه براي مديريت اين سازمان است، چرا كه وي انساني توانمند، باهوش و پزشكي حاذق و با تجربه است. او چند سال‌ در هيئت مديره سازمان تامين اجتماعي و شوراي عالي نظام پزشكي حضور داشته و از نظر علمي و دانش مديريت كلان نيز بسيار توانمند و داراي كارنامه درخشان است و اميدوارم با ديدگاه وسيعي كه دارد، پس از انتصاب به اين مسئوليت بتواند با استفاده از توان مديريتي موفق و توانمنديهاي تخصصي، براي اين سازمان منشأ تغييرات و تحولات مفيد ساختاري باشد.

رئیس سازمان از بدنه تامین اجتماعی باشد

ارسلان فتحي‌پور رئيس كميسيون اقتصادي مجلس نیز بهترين و مهمترين ويژگي رياست سازمان تأمين اجتماعي را آشنايي تخصصي با اين سازمان و فردي شناخته شده از بدنه انقلاب و نظام دانست و گفت: سازمان تأمين اجتماعي بزرگترين پوشش‌دهنده بيمه‌اي و درماني كشور است كه به عنوان بزرگترين صندوق بازنشستگي ميليونها ايراني را تحت پوشش قرار داده است. بنابراين يك سازمان اجتماعي و اقتصادي محسوب مي‌شود.

وي افزود: به نظر من مهمترين اولويت كاري اين سازمان در دولت جديد موضوع يكسان‌سازي قيمتهای بيمه در كشور است.

فتحی پور افزود: بحث پرداخت بدهيهاي دولت به بيمه نيز از مهمترين موضوعاتي است كه رئيس جديد سازمان بايد آن را پيگيري كند. ضمن اينكه  به عقيده من مديرعامل تأمين اجتماعي بايد كسي باشد كه در درجه نخست از بدنه دولت باشد، به محيط سازمان آشنايي كامل داشته باشد و بتواند تعامل خوبي با انجمنها و تشكلهاي صنفي و كارگري برقرار كند.

وی تاكيد كرد: دكتر نوربخش كه به عنوان كانديداي اصلي رياست تأمين اجتماعي مطرح شده فردي متعهد، مديري لايق و توانمند، با سوابق انقلابي و حضور مستمر در جبهه هاي جنگ است. همچنين با توجه به سابقه 20 ساله حضور او در سازمان تأمين اجتماعي و عضويت در هيئت مديره تامين اجتماعي به نظر اكثريت نمايندگان مجلس، اصلح ترين گزينه براي اين مسئوليت خطير است. چرا كه اين پزشك سرشناس و انقلابي از بدنه نظام بوده، سازمان تامين اجتماعي را به خوبي مي‌شناسد و اميدواريم با انتخاب او شاهد شكوفايي جدي در سازمان تامين اجتماعي و كاهش مشكلات فراوان گريبانگير بيمه شدگان باشيم.

ویژگی رئیس سازمان تامین اجتماعی

دكتر شاهين محمدصادقي عضو هيئت رئيسه مجلس هم معتقد است که سازمان تأمين اجتماعي از نظر گستردگي حوزه‌هاي تحت پوشش، تعداد نيروي انساني شاغل، افراد تحت پوشش و بيمه‌گذار و اعتبار و سرمايه كلاني كه در اختيار دارد، بزرگترين سازمان كشور است و از آنجايي كه با حقوق و مطالبات مردم از كارگر و بيمه‌گذار گرفته تا مستمري‌بگير و بازنشسته روبرو است، بنابراين حساسيت بالايي را مي‌طلبد.

به عقيده عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس، دولت بايد با انتخاب مديري توانمند، دقيق و لايق چرخ اقتصادي اين سازمان را به حركت درآورده و با افزايش سوددهي اين سازمان نياز مستمري‌بگيران و افراد تحت پوشش سازمان را برطرف كند.

محمدصادقي در ادامه گفت: دكتر نوربخش گزينه مناسبي براي رياست اين سازمان است، سالهاست كه وی را مي‌شناسم. انساني لايق و مديري متعهد است و چنانچه مورد پسند دولت باشد، مي‌تواند سكاندار خوبي براي سازمان باشد.

وي تصريح كرد: به عنوان عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس اميدوارم وی يا هر فرد ديگري كه اين پست را در دست مي‌گيرد، غير از توانمندي با هماهنگي كامل با وزارت بهداشت بتواند مطالبات بيمارستانها و مراكز علوم پزشكي را از دولت دريافت و با اين وزارتخانه همكاري كند.

منبع: مهر