۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۱
52 سالگی مصطفی علی‌پور

ماجرای غم‌انگیز کتابی که گم شد

مصطفی علی‌پور در زادروز 52 سالگی‌اش از ماجرای غم‌انگیز گم شدن اولین کتابش گفت.
کد خبر : ۱۳۰۳۸۸

صراط: این شاعر، پژوهشگر و مدرس دانشگاه،گفت: سال 73 اولین کتابم با عنوان «از گلوی کوچک رود» منتشر شد. این کتاب ماجرای غم‌انگیزی داشت. از سال 70 آن را برای انتشار به ناشری سپردم و پس از مدتی متوجه شدم که ناشر آن را گم کرده است.

او ادامه داد: بعدها کتاب اول من را در کیف یکی از شاعران پیدا کردند. او هنگام پیدا شدن کتاب، ‌گفت، من می‌خواهم این کتاب را برای شما چاپ کنم. البته من نپذیرفتم و بالأخره این کتاب در سال 73 منتشر شد.

علی‌پور همچنین عنوان کرد: در حال حاضر کار جدیدی برای چاپ ندارم. دو دفتر شعر آماده کرده‌ام که مدتی است می‌خواهم آن‌ها را به چاپ بسپرم و هنوز چاپ نشده‌اند. یکی از آن‌ها «در چهارراه بهارنارنج» نام دارد و دیگری «صدای بلدرچین هراسان». «درچهارراه بهارنارنج» نام دفتر شعری است که سال‌ها پیش می‌خواستم منتشر کنم، اما بر اثر وسواسی که در انتشار آثارم داشتم، حالا تصمیم گرفته‌ام گزیده‌ای از آن را به نشر بسپارم.

او افزود: اخیرا کتابی نوشته‌ام با عنوان «تا صبح‌دمان» (مقدمه‌ای بر زیبایی‌شناسی تصویر و زبان شعر نیما) که از سوی انتشارات فردوس منتشر شده است. در این اثر به شیوه‌های تصویرگری و همچنین سنت و نوآوری در زبان شعر نیمایی پرداخته‌ام و 21 شعر نیمایی را گزینش کرده‌ام که به نظرم می‌توانند مصداق کامل نظریه‌های نیما در شعر نیمایی باشند.

علی‌پور سپس گفت: این روزها در حال آماده کردن کاری درباره شعرهای نیما یوشیج هستم. این اثر که هنوز نامی برای آن انتخاب نکرده‌ام، برای شاعران جوان کتاب مفیدی خواهد بود. همچنین در حال بازنویسی کتابی هستم که پیش‌تر با عنوان «ساختار و زبان شعر امروز» منتشر کرده‌ام و قرار است چاپ چهارم آن با بازنویسی منتشر شود. قصد دارم این اثر را با نگاه تازه‌تر بازنویسی و ضعف‌ها و ابهام‌های آن را برطرف کنم. سختی این کار هم کم‌تر از دشواری تألیف اثر نیست.

او اضافه کرد: اثر دیگری هم با عنوان «درباره زبان شعر» نوشته‌ام که در حال بازنویسی آن برای چاپ سوم هستم. با توجه به این‌که من معلم کارگاه‌های شعر هستم،‌ این کتاب را درباره زیبایی‌شناسی شعر نوشته‌ام.

علی‌پور در ادامه عنوان کرد: نقدهایی درباره شعر شاعران از دوره نیما تا امروز در مجلات و نشریات مختلف منتشر کرده‌ام. تصمیم دارم گزیده‌ای از آن‌ها را در کتابی گردآوری کنم. احتمالا عنوان فرعی این کتاب، «مجموعه نقد شعر امروز» خواهد بود.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: از دوران نوجوانی به علوم انسانی و بویژه زبان و ادبیات فارسی علاقه‌مند شدم و درحالی‌که می‌توانستم در رشته‌های دیگر کار کنم، ادبیات را انتخاب کردم. مهم‌تر از ادبیات، علاقه شگفت‌آور من به معلمی بوده است. در حال حاضر در دانشگاه فرهنگیان کرج (تربیت معلم سابق) نقد ادبی، زیبایی‌شناسی شعر و سبک‌شناسی تدریس می‌کنم.

علی‌پور ادامه داد: البته بخش قابل توجهی از زمان من در این دانشگاه، صرف آموزش شیوه‌های تدریس زبان فارسی به معلمان ابتدایی می‌شود. 18 سال است که تدریس زبان فارسی را از نگاره‌ها و الفبا تا انشا و ادبیات کودک و نوجوان به معلمان ابتدایی آموزش می‌دهم و به این کار افتخار می‌کنم.

  مصطفی علی‌پور در پنجمین روز شهریورماه 1340 در تنکابن به دنیا آمده است. او با مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی سال‌هاست به تدریس مشغول است.

«از گلوی کوچک رود»، «می‌تراود مهتاب»، «هفت‌بند مویه» (تقدیرشده در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران)، «صوفیان شهید» (اندیشه‌های اجتماعی و سیاسی حلاج، عین‌القضات همدانی و سهروردی (شیخ اشراق))، «گزیده ادبیات معاصر»، «ساختار و زبان شعر امروز» و «تا صبح‌دمان» (مقدمه‌ای بر زیبایی‌شناسی تصویر و زبان شعر نیما) از جمله آثار منتشرشده این شاعر و پژوهشگرند.

منبع: ایسنا