۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۹

سازمان منحل شده ، احیا می‌شود

احيای سازماني كه توسط احمدي‌ن‍ژاد و در دولت نهم منحل شد و مشكلات و بي‌نظمي اقصادي به بار آورد كليد خورد.
کد خبر : ۱۳۱۰۸۵
صراط: مرکز پژوهش‌‌های مجلس با ارائه تحلیلی درباره طرح تشکیل سازمان مدیریت، برنامه ریزی و بهره‌وری اعلام کرد به رغم انتقادهایی که درباره محدوده وظایف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شیوه‌های اجرایی برخی از ماموریت‌های این سازمان (هم در سطح ملی و هم در سطح واحدهای استانی)، تغییر جایگاه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و واحدهای استانی این سازمان مطرح شده به عقیده بسیاری از کارشناسان موجب ایجاد مشکلاتی برای کشور شده است.

تشدید ناهماهنگی در سیاستگذاری اقتصادی باعث ایجاد مشکلاتی برای کشور شده است؛ عملکرد نامطلوب در اجرای برنامه چهارم توسعه، تاخیر در تدوین و تصویب برنامه پنجم و تاخیر در تهیه و تصویب بودجه‌های سنواتی چند سال اخیر از جمله مسائلی است که به تضعیف نقش و جایگاه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور منتسب می‌شود.

نظر به تشکیل دولت جدید و با توجه به اصل یکصدوبیست و ششم قانون اساسی که امور مربوط به برنامه و بودجه به رئیس‌جمهور یا شخص منصوب وی محول شده است، مجلس شورای اسلامی می‌تواند در فضایی به دور از تعجیل و شتابزدگی دولت را جهت نوسازی ماموریت‌های سازمان مرکزی برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در چارچوب یک نظام تدبیر شایسته در حوزه مدیریت بخش عمومی کشور یاری کند.

بنا به اين گزارش، امید کریمیان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است در شرايط فعلي بهترین راه برای بهبود اوضاع و کمک به ایجاد آرامش اقتصادی در بازار تلاش برای احیاي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي مي‌تواند آرامش اقتصادي را در كشور به وجود آورد.

وي همچنين اعلام كرده است سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نقش برجسته‌ای در فرآیند بودجه‌ریزی کشور ایفا می‌کند از این رو احیای مجدد آن باید هر چه سریع تر صورت بگیرد.

از همين رو عزت‌‌الله یوسفیان‌ملا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره احيا سارمان مديريت عنوان كرده است دولت می‌تواند طبق مصوبه شورای عالی اداری بخش عمده‌ای از این سازمان را احیا کند، اما اگر لازم دانست می‌تواند آن را برای بررسی به دست مجلس بسپارد.

وي تاكيد كرده است مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه برای بررسی طرح احیای سازمان مدیریت منتظر نظر دولت بوده و احتمالا تغییرات لازم با نظر دولت اِعمال خواهد شد اما تاکنون از سوی دولت چیزی در این زمینه ارائه نشده است.

با اين تفاسير و سخنان نمايندگان عضو كميسيون‌هاي اقتصادي و بودجه مي‌توان فضاي مجلس را براي انجام اين كار مثبت ارزيابي كرد و اكنون همه چيز بستگي به نظر دولتي‌ها دارد.

محمد باقر نوبخت شخص اول اقتصادي تيم رئيس‌جمهور از مهم‌ترين افرادي بود كه بحث احيا اين سازمان را به عنوان يكي از مقامات عالي دولت مطرح كرد.

وي در مراسم معارفه خود در معاونت برنامه‌ريزي رياست‌جمهوري درباره برنامه‌هاي دولت به منظور احيا اين سازمان اعلام كرده است احیای سازمان مدیریت و تغییر اساسی در نظام برنامه‌ریزی کشور که با پشتوانه سال‌ها کار کارشناسی است، به زودی و با ادغام دو معاونت نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری و با همکاری مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود.

معاون رئيس‌جمهور تاكييد كرده متأسفانه انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در ۸ سال گذشته باعث نابسامانی در حوزه بودجه و منابع انسانی دولت شد که این امر مکرراً مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته و آقای روحانی به درستی احیای مجدد این سازمان را از اهم برنامه‌های دولت یازدهم اعلام کردند.

نوبخت از تعامل دولت و مجلس براي تحقق اين مهم خبر داد و گفته با استقرار دولت و با همکاری مجلس شورای اسلامی در اسرع وقت و در چارچوب برنامه ۱۰۰ روزه دولت تدبیر و امید، این امر محقق خواهد شد.

بنابراين آنطور كه معاون رئيس‌جمهور اعلام كرده است دولت بايد به زودي و براي نجات اقتصادي براي برون رفت از مشكلات و شلوغي‌هاي اخير لايحه احياي آن را هر چه زودتر تدوين و براي تصويب به نمايندگان مجلس ارائه كند.