۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹

ویرانی 3 هزار مدرسه در سوریه

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرد: 40 درصد از کودکان سوری از رفتن به مدرسه محرومند و حدود 3000 مدرسه در سوریه در جریان ناآرامی‌های این کشور ویران شده است.
کد خبر : ۱۳۱۷۸۷
صراط: به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل اعلام کرد که حدود 40 درصد از کل کودکان سوری از نعمت تحصیل و حضور در مدرسه محرومند و این به معنای آن است که دو میلیون کودک سوری بین سنین شش تا 15 سال از امکان تحصیل در مدارس سوریه محرومند.

ماریکسی میرکادو، سخنگوی یونیسف گفت: برای کشوری مثل سوریه که تا پیش از آغاز درگیری‌ها در آستانه رسیدن به مرحله آموزش ابتدایی به همه مردم بود این رقم نگران کننده است.

وی ادامه داد: قرار است مدارس سوریه بازسازی شده و کشورهای همجوار سوریه ظرف چند هفته آینده مرزهایشان را به روی آوارگان سوری بگشایند و به کودکان سوریه اجازه داده شود تا از آموزش‌های ضروری برخوردار شوند.

همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش داد که بیش از 3000 مدرسه در سوریه از آغاز درگیری‌ها تاکنون به طور کامل خراب یا دچار خساراتی شده است و حدود 900 مدرسه دیگر نیز برای پناه دادن به آوارگان سوری استفاده می‌شود.

همچنین بنا به گزارش این خبرگزاری از این تعداد کودک سوری در خارج از مدارس این کشور نیمی از آنها به کشورهای همجوار سوریه پناه برده‌اند به نحوی که در لبنان حدود 300 هزار نیمکت برای تدریس به کودکان سوری اختصاص داده شده در حالی که دولت لبنان تعداد کودکانی که در سن تحصیل قرار دارند را در پایان سال 550 هزار کودک ارزیابی کرد.

در اردن نیز حدود یک سوم از کودکان سوری در سن تحصیل قرار دارند و بالغ بر 150 هزار کودک هرگز نمی‌توانند وارد مدرسه شوند. همچنین 30 هزار کودک نیز در اردوگاه زعتری زندگی می‌کنند و مدارس موجود در اردن تنها 14 هزار کودک سوری را پذیراست.

در عراق نیز بیشتر کودکان سوری نمی‌توانند از امکان تحصیل برخوردار شوند.

از میان دو میلیون آواره سوری که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل آنها را شمارش کرده است حدود یک میلیون آواره زیر 18 سال و از این میان 740 هزار تن زیر 11 سال هستند.

همچنین بر اساس گزارش سازمان ملل، سه میلیون کودک سوری در داخل خاک این کشور تحت تاثیر درگیری‌های سوریه هستند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل نیز تا امروز تنها 51 میلیون دلار از 161 میلیون دلاری که برای حمایت از کودکان سوری درخواست کرده بود، دریافت کرده است.
منبع: ایسنا