۲۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۳

سفیر مصر به آنکارا باز نمی گردد

هیئت حزب جمهوری خلق ترکیه به عنوان بزرگ‌ترین حزب معارض این کشور که به مصر سفر کرده بود، امروز پنج شنبه قاهره را ترک کرد.
کد خبر : ۱۳۲۹۶۵
صراط: هیئت حزب مخالف ترکیه به ریاست «فاروق اوغلو» امروز فرودگاه قاهره را ترک کرد و به سفر 4 روزه خود به مصر و دیدار با مسئولان مصری پایان داد.
منابع امنیتی در فرودگاه قاهره گفتند که این نخستین سفر هیئت ترکیه از زمان انقلاب 30 ژوئن است و در جریان خداحافظی آنها اعضای سفارت ترکیه در قاهره حضور داشتند.

این هیئت در سفر چهار روزه به قاهره با «نبیل فهمی» وزیر خارجه و تعدادی از رهبران جماعت اخوان المسلمین و شخصیت‌های سیاسی دیدار و تاکید کرد که آنچه در مصر رخ می‌دهد مربوط به امور داخلی آن است و همه باید به اراده ملت مصر احترام بگذارند.

رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه همچنین نسبت به اظهارات «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه درباره «احمد الطیب» شیخ الازهر ابراز خشم کرد و افزود که این اظهارات بیانگر موضع ملت ترکیه در قبال ملت مصر و انقلاب آن نیست.

وی در دیدار با «احمد الفضالی» هماهنگ‌کننده جریان استقلال، «نجیب جبرائیل» رئیس سازمان اتحاد حقوق بشر مصر و گروهی از اعضای این جریان، تصریح کرد: ملت ترکیه نسبت به برقراری رابطه مستحکم با همتای مصری خود حریص است.

وی همچنین بر مخالفت با دخالت اردوغان در امور مصر و سوریه تاکید کرد و افزود که سیاست‌های وی منافع ترکیه در منطقه را تهدید می‌کند به خصوص اینکه مصر کشور بزرگی است.

از سوی دیگر «بدر عبدالعاطی» سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر امروز تاکید کرد که سفیر مصر در آنکارا در شرایط کنونی هرگز به ترکیه باز نمی‌گردد زیرا نوعی خشم در میان مردم مصر نسبت به اظهارات رسمی ترکیه علیه نهاد حاکم در مصر وجود دارد.

وی اظهار داشت که هیئت ترکیه که به مصر سفر کرده است، نماینده جریان معارض در ترکیه است و با تعدادی از گروه‌های سیاسی دیدار کرد اما موضع مصر این است که سفیر قاهره در شرایط کنونی به آنکارا باز نخواهد گشت.
منبع: تسنیم