۲۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۵

تامین اجتماعی پای میز مناظره

مناظره موافقان و مخالفان مصوبه اخیر مجلس درباره تامین اجتماعی آغاز شد.
کد خبر : ۱۳۳۰۱۳
صراط: مناظره نقد عملکرد سازمان تامین اجتماعی با حضور محمدرضا پورابراهیمی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، رحمت اله حافظی، مدیر عامل اسبق سازمان تامین اجتماعی، حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور، محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و حسن کامران دستجردی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است.

برپایه این گزارش،‌ در این برنامه، مصوبه‌ای که اخیرا در مجلس به تصویب رسیده است و بر اساس آن بیمه‌شدگان در صورت داشتن شرایط سنی و تنها یک ماه سابقه پرداخت حق بیمه، امکان پرداخت مابه‌التفاوت حق بیمه ده ساله خود و بازنشستگی را پیدا می‌کنند نیز به بوته نقد گذاشته می‌شود.

*پورابراهیمی: میزان دارائی ها و تعهدات تامین‌اجتماعی همخوانی ندارند

محمدرضا پور ابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با تبریک فرارسیدن سالروز ولادت حضرت امام رضا (ع) آغازگر این مناظره بود. وی با ارائه اسلایدهایی گفت: امروز نگاه مردم و مسئولان اجرایی به سازمان تامین اجتماعی و رسالت این سازمان در خصوص نقش دستگاه‌های تصمیم‌گیراهمیت ویژه‌ای دارند. در ساختارهای اقتصادی دنیا مجموعه‌های نهادهای قدرتمند مالی مانند بانک‌ها و صندوق‌های بیمه و بازنشستگی وجود دارند که ما جایگاه این صندوق‌ها و این سازمان‌های بیمه را به شکلی در چارچوب نهادهای مالی می بینیم که متاسفانه حلقه مفقوده امروز ساختارهای اجرایی است.

وی افزود: نهادهای مالی به این شکل عمل می‌کنند که حق بیمه را از بیمه شده می‌گیرند و آن ها را در فعالیت‌های اقتصادی سرمایه‌گذایی می‌کنند لذا بیمه قبل از این که موضوع ذاتا اجتماعی باشد رویکرد اقتصادی دارد، و در حال حاضر مهمترین نهادهای مالی در وزارت کار مانند صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی و صندوق بیمه خدمات درمانی همین کارکرد را دارند.

پورابراهیمی تصریح کرد: ترازنامه سازمان تامین اجتماعی به گونه‌ای است که مجموع مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت 55 هزار میلیارد تومان است،‌میزان دارائی‌های این سازمان 120 هزار میلیارد تومان اما میزان تعهدات آن 600 هزار میلیارد تومان است لذا این دو عدد با هم همخوانی ندارند.

* کامران: نوعی سیاسی کاری و باندبازی را شاهد بوده‌ایم

کامران دستجردی نماینده مردم اصفهان و موافق طرح مذکور با طرح این نکته که در قانون اساسی در ماده 21 آمده است که به موضوع بیمه کارگران و کارمندان توجه شود و در 50 سالگی بازنشسته شوند.

وی با بیان این که عمر سازمان تامین اجتماعی 64 سال است ، ادامه داد: در این زمان 7 مدیر تغییرکرده که نوعی سیاسی کاری و باند بازی بوده است که افرادی زور بیشتری داشتند املاکی را گرفته‌اند، حتی نماینده‌ای ملکی را که متعلق به سازمان تامین اجتماعی بود برای خود گرفته که بعد سازمان متوجه شد که آن ملک برای این سازمان است.

کامران یادآور شد: 2 میلیارد دلار یعنی 30 درصد سازمان تامین اجتماعی سهام خرید که نوعی کلاه‌گذاری به وجود آمد.

وی افزود: 12 هزار میلیارد با سود 2 تا سه درصد برای سازمان تامین اجتماعی را شاهد بوده‌ایم که رجا و هما که زیان‌ده بوده‌اند از آن‌ها استفاده کرده‌‌ایم.ویلاهایی که در شمال در عکسی که ارائه شد شاهد آن بودیم 400 میلیون تومان تنها خرج مبلمان آن بوده‌است که متعلق به از ما بهتران است.

وی گفت: انواع هتل‌ها با امکانات زیاد برای از ما بهتران بوده و در بحث مطالبات کارگران مثل بیمه و درمان آن‌ها دچار مشکل هستیم.

دستجردی یادآور شد: 6 هزار میلیارد تومان به شستا دادیم که کارچاق کند که این بودجه به صورت چرب و نرم در اختیار برخی افراد قرار گرفت و ظلمی به کارگران شد.

وی افزود: از ما بهتران از امکانات استفاده کردند و ما شاهد زیرمیزی بوده و کارگران دچار مشکلاتی از جمله تهیه قرص و دارو شده‌اند.

*رحمت الله حافظی: مطالبه‌ای از دولت‌ها/ چرا رفاه اجتماعی تامین نشده است

رحمت‌الله حافظی مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی و مخالف مصوبه اخیر مجلس درباره این سازمان اظهار داشت که اصل 29 قانون اساسی اشاره کرده که رفاه اجتماعی حق همگانی است و این مطالبه ما از دولت‌های گذشته بوده که چرا تاکنون رفاه تامین نشده است.

وی افزود: تامین اجتماعی دو بعد دارد حمایت و بیمه‌های اجتماعی، تکلیف را مشخص کنید آیا این سازمان حمایتی است یا بیمه‌ای؟ طبق قانون سازمان تامین اجتماعی سازمانی بیمه‌ای است و سازمان‌های دیگری همچون بهزیستی ، کمیته امداد و بنیاد شهید جزو سازمان‌های حمایتی تلقی می‌شوند که از طریق منابع عمومی دولت خدمات ارائه می‌کنند.

مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی افزود: این سازمان بیمه‌ای است که شامل 7 درصد سهم کارگر 20 درصد سهم کارفرما و 3 درصد سهم دولت است. که باید از این طریق به بیمه‌شدگان خدماتی را ارائه کند. تامین اجتماعی تا سال 54 با عنوان سازمان بیمه‌اجتماعی کارگران مشغول فعالیت بود که در این سال به واسطه تزریق مناسب از منابع نفتی مکلف شد تا مشاغل و حرف آزاد را نیز تحت پوشش قرار دهد و نام آن به تامین اجتماعی تغییر یافت.

حافظی بیان کرد که هم‌اکنون اگر بخواهیم افراد را تحت پوشش بیمه‌های مکمل قرار دهیم این موضوع امکان پذیر نیست بنابراین باید همبستگی ایجاد شود، یارانه متقاطع یعنی انباشت و تجمیع منابع. وقتی این منابع در کنار هم قرار می‌گیرد از آن یارانه‌ای حاصل می شود به گونه‌ای که دارا و ندار با هم لحاظ می‌شوند و از منابع جوان برای فرد سالمند و از منابع فرد سالم برای بیمار استفاده می‌کنیم و این گونه است که سازمان تامین اجتماعی به حیات خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: ماده 29 قانون برنامه 5 توسعه عنوان کرده است که کلیه تصویب نامه‌ها و مصوبات هیئت امنا و مقامات اجرایی که متضمن بار مالی برای صندوق‌های اجرایی باشد در صورتی قابل اجراست که بار مالی آن در بودجه تامین اعتبار شده باشد.

مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی بیان کرد که این سازمان خلیج فارس یا دریای عمان نیست که به آ‌ب‌های آزاد راه داشته باشد این سازمان مانند دریاچه ارومیه است که در حال خشک شدن است و ورودی و خروجی آن باید مشخص باشد.
منبع: تسنیم