۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۴

تحسین لاریجانی‌برشجاعت‌دیوان‌محاسبات

رییس مجلس شورای اسلامی به دیوان محاسبات کشور توصیه کرد که بنایش را بر مچ‌گیری نگذارد، بلکه اگر اشکالی هست راهنمایی کنند اما از تخلفات عامدانه نگذرد.
کد خبر : ۱۳۳۱۳۶
صراط: علی لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید دیوان محاسبات کشور اظهار کرد: متاسفانه زمانی رویه شده بود که اگر رییس‌جمهور قانونی را خلاف قانون اساسی تصور می‌کرد آن را اجرا نمی‌کرد، در حالیکه وقتی مجلس قانونی را تصویب می‌کند و شورای نگهبان روی آن صحه می‌گذارد، هیچ کس نمی‌تواند مانع اجرای قانون شود؛ در غیر این صورت تخلف آشکار و بزرگی انجام شده و این رویکرد باطلی است که نظام‌بخشی را از بین می‌برد و ما امیدواریم دولت جدید نظامات را بر اساس قانون استوار کند.

وی افزود: اگر رییس‌جمهور موردی دید که تصور کرد خلاف قانون اساسی است می‌تواند نظرش را به شورای نگهبان بگوید اما باید قانون را اجرا کند. ما بر این عهد ایستاده‌ایم و در این چارچوب با قوای دیگر همکاری می‌شود و دیوان محاسبات هم بازویی برای نظارت خواهد بود.

رییس قوه مقننه همچنین افزود: دیوان محاسبات باید هم در پیشگیری و هم در مبارزه با تخلفات سهم بزرگی داشته باشد. آقای رحمانی‌فضلی کارهای خوبی کرده و گام‌های جدیدی برای دیوان برداشته و دولت آقای روحانی باید ممنون مجلس باشد که این نیروی خوب را به دولت داد.

لاریجانی با اشاره به انتخاب رحمانی‌فضلی به عنوان وزیر کشور دولت یازدهم، عنوان کرد: امیدواریم آقای رحمانی‌فضلی با همین روحیه در وزارت کشور کار کنند و شرایط همگرایی در کشور و استفاده از نیروهای خلاق را فراهم کند که توسعه کشور نیازمند افراد فهیمی است تا بسترهای توسعه را فراهم کنند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در مراسم تودیع و معارفه رییس دیوان محاسبات، اظهار کرد: شش سال پیش که آقای رحمانی‌فضلی را برای دیوان محاسبات معرفی کردیم گفتیم که دیوان محاسبات یک مرکز اصلی برای رسیدگی به حساب‌های دولت و مرجعی کلان است که همه باید روی حرف آن حساب کنند و بنای دیوان محاسبات بر مچ‌گیری نیست، بلکه می‌خواهد فضایی به وجود بیاورد که تخلف صورت نگیرد. خوشبختانه کارهای مختلفی در این راستا سامان یافت.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: گزارش تفریغ بودجه‌ای که از سوی دیوان محاسبات به مجلس داده می‌شد به دلیل دیرهنگام بودن باعث می‌شد که نشود از زحمات دوستان که نقایص کار را بیان کرده بودند، استفاده کرد و این ملاحظات را در بودجه‌ریزی سال‌های بعد مدنظر قرار داد لذا از دیوان محاسبات خواستیم که این گزارش را به‌روز کند که این موضوع محقق شد و ما به همین جهت از آقای رحمانی‌فضلی و دوستان ایشان تشکر می‌کنیم حتی گاهی گزارش‌های اولیه سه ماهه و شش ماهه را هم از عملکرد جاری بودجه به ما ارائه دادند که این نشان داد ظرفیت خوبی در دیوان محاسبات هست که می‌توان از خدمات این نهاد به خوبی استفاده کرد.

لاریجانی ادامه داد: کار دیگری که از دیوان محاسبات می‌خواستیم این بود که گزارش‌های موردی را به سرعت ارائه کنند تا بشود جلوی تخلفات مشابه را گرفت. در موارد زیادی هم این کار را کردند و ما چند گزارش از دیوان محاسبات در موارد مهم و حساس مثل هدفمندی دریافت کردیم که دولت مطابق قانون عمل نکرد. دیوان محاسبات چند گزارش در این راستا به ما داد که پایه‌ای برای بحث شد.

وی ادامه داد: در مسائل مختلف هم گاهی گزارش‌های دیوان محاسبات بعد رسانه‌ای پیدا می‌کرد و توفان سیاسی ایجاد می‌شد از این جهت ظرفیت جدیدی خلق شده بود و به موقع اطلاع‌رسانی می‌شد. من از آقای رحیمی هم می‌خواهم که این فکر را ادامه دهند زیرا ممکن است برخی تخلفات رخ دهد اما وقتی به موقع اطلاع داده شود در ممانعت از وقوع تخلفات مشابه موثر است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش دیگری از کار دیوان محاسبات، آموزش به مدیران دستگاه‌های مختلف بود که تخلف نکنند زیرا برخی گزارشات از ندانستن قوانین بود. در این زمینه آموزش‌هایی داده شد و مرکزی برای آموزش‌های مستمر تدارک دیده شد و تلاش شد افرادی که در دستگاه‌های مختلف مسئولیت دارند اطلاع لازم را داشته باشند تا از تخلفات جلوگیری شود. خوشبختانه تلاش‌های خوبی شده و ما امیدواریم این مرکز راه‌اندازی شود و از تخلفات جلوگیری شود.

وی در ادامه سخنان خود سخت‌ترین لحظه را زمانی دانست که گزارشی از یک تخلف و لطمه به بیت‌المال ارائه شود.

لاریجانی با اشاره به طرح دیوان محاسبات کشور برای راه‌اندازی سامانه نظارت الکترونیک، اظهار کرد: این طرح باعث می‌شود حساب‌ها دقیق‌تر رسیدگی شود و از تخلفات جلوگیری شود. امیدواریم دولت جدید همکاری تام داشته باشد تا سیستم‌ها متصل شود، نرم‌افزار طراحی شود و بتوان به‌روز حساب‌ها را کنترل کرد. خوشبختانه سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه صورت گرفته و ما امیدواریم بقیه مسائل را هم پیگیری کنند تا این کار که به نفع کشور است به سامان برسد.

رییس قوه مقننه یادآور شد: من نمی‌خواهم بگویم که همه اشکالات از ندانستن قانون بوده است بلکه مواردی هم داشتیم که عمدتا تخلفاتی شد و این رویه خوبی نبود که در دولت قبل در برخی زمینه‌ها شاهد بودیم. گاهی تخلفی مشاهده می‌شد و وقتی وزیر را به دیوان محاسبات می‌خواندند، می‌گفت که به من دستور دادند. اگر می‌خواهیم عدالت در کشور محقق شود پایه‌ی اول آن، اجرای قانون است. این چه عدالتی است که قانون رعایت نمی‌شود. در مکاتب مختلفی که عدالت را مدنظر قرار دارند یک رکن، اجرای قانون است.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی موارد قانونی که صراحت داشت اجرا نشد و این تخلفات عامدانه بود نه اینکه نقص در فهم قانون یا کم‌دانشی بوده باشد و این موارد باید پیگیری می‌شد که خوشبختانه رییس دیوان محاسبات شجاعت لازم را برای پیگیری داشت و من این امر را تحسین می‌کنم.

لاریجانی در ادامه اظهار کرد: همه باید توجه داشته باشند اگر کسی پا روی قانون بگذارد زمانی به حسابش می‌رسند. این باید برای همه مدیران مشخص شود. اگر سیستم آنلاین به وجود بیاید این کار سریع‌تر رخ می‌دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به رحیمی رییس جدید دیوان محاسبات، گفت: بنای دیوان محاسبات بر مچ‌گیری نباشد بلکه راهنمایی کنند و اگر اشکالی از حیث کم‌دانشی وجود دارد توضیح لازم را بدهند اما به هیچ وجه از تخلف عامدانه نگذرند زیرا اگر این رویه بشود خلاف عدالت است. در واقع شما وظیفه دووجهی دارید که هم پیشگیری کنید و هم در مقابل کسی که تخلف کرده و خدای نکرده در قبال قانون گردن‌کلفتی می‌کند، محکم بایستید و من این شجاعت را در شما سراغ دارم.

وی گزارش‌های دیوان محاسبات را حرفه‌ای توصیف کرد و گفت: به نظر من گزارش‌های دیوان محاسبات هیچ قصدی جز کار حرفه‌ای حسابرسی را دنبال نمی‌کرد اما گاهی سر و صدای سیاسی بلند می‌کردند و به دیوان تهمت می‌زدند که این کار ناصحیحی بود و نباید تکرار شود.

لاریجانی ادامه داد: ما امیدواریم دولت جدید که مستمرا در تبلیغات خود اجرای قانون را مورد تاکید قرار داده، این فصل را عوض کند و قانون مبنا قرار گیرد. اگر قانون اشکال دارد قانون عوض شود.

رییس مجلس به ارائه لایحه اصلاحیه بودجه از سوی دولت نیز اشاره کرد و گفت: خوشحالم که دولت جدید برای بودجه اصلاحیه داده، رویکرد مجلس در این باره رویکرد مثبتی است زیرا این کار درستی است. تصور آنها این است که در شرایط فعلی قانون بودجه باید اصلاح شود و این گام درست و پسندیده‌ای است. اگر قانونی در جایی نقص دارد باید اصلاحیه بیاید، نمی‌شود قانون را کنار گذاشت.

وی در پایان ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های رحمانی‌فضلی در جایگاه ریاست دیوان محاسبات، گفت: آقای رحیمی هم از قضات باسابقه دستگاه قضایی است و فردی سلیم‌النفس و فهیم است که ما توفیق همکاری با ایشان در مجلس را داشتیم و ایشان روحیه قوی در کار دارند که در دوران مسئولیت دادستانی دیوان هم با قاطعیت و شجاعت عمل می‌کردند و امیدواریم در جایگاه ریاست دیوان محاسبات نیز با تدبیر و استفاده از نیروهای خلاق فعالیت خود را ادامه دهند.

منبع: ایسنا