۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۲

ترفندی که روبنده را سیاسی کرد

فعالان مسلمان در انگلیس از سیاستمداران و رسانه های این کشور برای فشار بر مسلمانان برای برداشتن روبنده به شدت انتقاد می کنند.
کد خبر : ۱۳۳۷۰۵
صراط:  از زمانی که یک قاضی حکم داد زنانی که روبنده دارند نمی توانند به عنوان شاهد در دادگاه صحبت کنند، بحث درباره حجاب اسلامی زنان مسلمان در انگلیس دوباره داغ شد.
لورا استوارت زن انگلیسی که سیزده سال پیش مسلمان شد و از سه سال پیش روبنده می زند در این خصوص گفت من تعجب می کنم که چرا این مسئله را سیاسی کرده اند. به نظر من این کارها بیشتر فرافکنی از دیگر مشکلات جامعه است و سیاستمداران می خواهند مسلمانان محجبه را سپربلای خود کنند. دولت می خواهد با تبدیل آن به مسئله ای سیاسی از آن بهره برداری کند. در حالیکه اقلیت بسیار کوچکی از زنان مسلمان از روبنده استفاده می کنند.
هفته گذشته پس از انتشار طوماری با نه هزار امضا و تظاهرات مردم، یکی از دانشگاهها در انگلیس مجبور شد ممنوعیت استفده از روبنده را بردارد. این اتفاق سبب شد شماری از سیاستمداران واکنش نشان دهند و حتی برخی پیشنهاد وضع قانونی برای ممنوعیت روبنده دهند. جرمی براون وزیر کشور از حزب لیبرال دموکرات خواستار همه پرسی در این خصوص شد. نیک کلگ معاون نخست وزیر تاکید کرد انگلیس آزاد است و نباید به مردم بگوییم چه بپوشند و چه نپوشند. البته او نیز بر این باور است پوشاندن صورت در سر کلاس درست نیست. حتی دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس هم از ممنوعیت روبنده در مدارس حمایت کرد.

آرزو میرالی از کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن گفت واکنشهای سیاسی به پوشیدن روبنده و جنجال آفرینی در این خصوص واقعا چندش آور است. دوباره سیاستمداران تمرکز خود را روی اقلیتی کوچک در داخل یک اقلیت گذاشته اند و با این کار می خواهند چهره کل مسلمانان را مخدوش کنند. سیاستمداران همیشه دنبال فرافکنی هستند و چه بهتر از کسانی استفاده کننده که توان دفاع از خود را ندارند.
سارا وولاستون نماینده پارلمان انگلیس از دولت خواسته است روبنده را در همه مدارس و دانشگاهها ممنوع کند.
لورا استوارت گفت به نظر من روبنده هیچ مانعی برای پیشرفت زنان نیست. به نظر من فمینیستهایی که ادعای حقوق زنان را دارند باید از حق ما در داشتن انتخاب آزاد برای پوشش خود دفاع کنند و اجازه ندهند مردان پوشش را بر ما تحمیل کنند.