۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱

لغو سفر رییس‌جمهور به آمریکا به دلیل افشای جاسوسی

دیلما روسف، رئیس جمهور برزیل سفر خود به واشنگتن در ماه آینده میلادی را به دلیل جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا علیه برزیل لغو کرد.
کد خبر : ۱۳۳۷۴۲
صراط: رئیس جمهور برزیل سفر خود به واشنگتن را به دلیل افشای برنامه های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا علیه برزیل لغو کرد.

به نقل از پایگاه خبری "الفجر"، دیلما روسف، رئیس جمهور برزیل سفر خود به واشنگتن در ماه آینده میلادی را به دلیل جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا علیه برزیل لغو کرد. روسف قرار بود 23 اکتبر سال جاری میلادی به واشنگتن سفر کند.

رسانه های برزیلی اعلام کردند که رئیس جمهور این کشور تنها در صورتی به واشنگتن سفر می کرد که باراک اوباما به شکل رسمی به علت جاسوسی از برزیل عذر خواهی کند.

افشاگری‌های اخیر در مورد جاسوسی آمریکا از برزیل برمبنای داده‌ها و اسناد فاش شده ادوارد اسنودن، مقاطعه کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا صورت گرفته است.

ادوارد اسنودن کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا درباره شنود مکالمات تلفنی رییس جمهوری برزیل و مشاوران ارشدش از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا روابط دو کشور را دچار تنش کرد و خشم روسف رییس جمهور میانه رو برزیل را برانگیخت.

مقامات آمریکایی در تماس تلفنی با ریاست جمهوری برزیل دلیل این اقدام خود را اعلام کردند اما رییس جمهوری برزیل بهانه های واشنگتن در توجیه عملیات جاسوسی در برزیل را نپذیرفته است.

مقامات آمریکایی مدعی اند که گردآوری این اطلاعات برای منافع ملی این کشور حائز اهمیت بوده است.
منبع: تسنیم