۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸

فرصت دیدار روحانی و اوباما تمام شد

بسیاری از تحلیلگران سیاسی دو فرصت دیدار برای روسای جمهور ایران و آمریکا پیش بینی می کردند. یکی در حین سخنرانی و دیگری در ضیافت شام دیشب.
کد خبر : ۱۳۴۶۹۶
صراط: سفر حجت الاسلام روحانی به نیویورک در حالی  رو به پایان است که مفسرین دو فرصت برای دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا پیش بینی می کردند. اول در حین صحبت هر یک در مجمع عمومی سازمان ملل و دوم در ضیافت نهار دبیرکل. اولین فرصت بسیار زود رو به زوال نهاد و رسانه های غربی به شدت پیگیر دومین فرصت بودند. به هر حال سرو مشروبات در میز نهار باعث شد که رئیس جمهور ایران از حضور در این ضیافت انصراف دهد و نشان دهد که حفظ و پایداری از اصول دینی و انقلابی بر مصلحت های سیاسی ارجحیت دارد. اوباما در تمام تصاویر گرفته شده از مهمانی دیروز به صورتی عبوس و ناراحت به نظر می رسد. شاید او فکر می کرد با نطق بینابین و "اعتدالی" خود می تواند رئیس جمهور اعتدال گرا را نیز جذب کند. به هر حال آنچه مشخص شد این بود که هوشیاری حجت الاسلام روحانی و تیم همراه مانع از شتابزدگی گردید و از سوی دیگر سخنان رئیس جمهور ایران نشان داد صحنه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همچنان بر محور حفاظت از آرمان های انقلابی و دینی می چرخد. انتقادات مکرر و گسترده دکتر روحانی در سخنرانی خود از نظام غرب و تبعیض های موجود در سلطه جهانی قطعا موضعی مستحکم تر از آنچیزی بود که ایالات متحده و هم پیمانان غربی اش فکر می کردند.

همچنین عضو هیات همراه رییس‌جمهور در نیویورک در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بر اساس پروتکل‌های تشریفاتی رسمی ایران، هیأت‌های ایرانی در ضیافت‌هایی که در آن مشروبات الکلی سِرو می‌شود شرکت نمی‌کنند. وی خاطرنشان کرد: هیأت‌های ایرانی در گذشته هم هیچگاه در این مراسم شرکت نکرده‌اند.

منبع: دیده بان
برچسب ها: شام ضیافت صراط