۰۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰

کرمان لرزید

این زمین لرزه ساعت 19 و 48 دقیقه روی داده است و کانون این زمین لرزه 20 کیلومتری سطح زمین و در مشخصات جغرافیایی 57.55 درجه طول جغرافیایی و 27.76 درجه عرض جغرافیایی اعلام شده است.
کد خبر : ۱۳۴۸۳۳
صراط: در حالی طی هفته گذشته بروز چندین زمین لرزه شدید در جنوب کرمان نشان از فعال شدن گسلهای این منطقه دارد که ساعاتی قبل زمین لرزه ای چهار ریشتری بار دیگر کهنوج را تکان داد، بروز این زمین لرزه موجب شد حالت آماده باش در این شهرستان اعلام شود.

طی هفته گذشته چندین زمین لرزه بالای سه ریشتر و دو زمین لرزه بالای چهار ریشتر در جنوب استان کرمان روی داده است این درحالی است که با بررسی نقشه زلزله نگاری جنوب کرمان به خوبی مشخص می شود که تعداد زمین لرزه های خفیف در این منطقه نیز سیر صعودی داشته است.

در آخرین مورد ساعاتی پیش زمین لرزه ای به بزرگی چهار ریشتر کهنوج در جنوب استان کرمان را تکان داد.

این زمین لرزه ساعت 19 و 48 دقیقه روی داده است و کانون این زمین لرزه 20 کیلومتری سطح زمین و در مشخصات جغرافیایی 57.55 درجه طول جغرافیایی و 27.76 درجه عرض جغرافیایی اعلام شده است.

شدت این زمین لرزه موجب بروز وحشت در ساکنان محلی شد اما خوشبختانه زمین لرزه کهنوج طبق بررسیهای محلی خسارت سنگینی نداشته است.

گزارشهای اولیه از ترک خوردگی تعداد اندکی از واحدهای مسکونی غیر مقاوم و فرو ریختن دیوارهای خشت و گلی در منطقه زلزله زده حکایت دارد.

مقاوم سازی از شدت خسارت زمین لرزه های جنوب کرمان کاسته است

با این وجود به دلیل اجرای طرح کپر زدایی و طرحهای هادی در کهنوج اکثر واحدهای مسکونی در این منطقه از مقاومت بالایی در مقابل زمین لرزه برخوردار هستند.

با این وجود در ساعات ابتدای بروز زمین لرزه گروههای امدادی هلال احمر بلافاصله به محل زمین لرزه اعزام شدند.

اعزام فوری تیمهای امدادی به کهنوج/ آماده باش در طول شب

کاووس محمودی، رئیس جمعیت هلال احمر استان کرمان که خود نیز تا روز گذشته به منظور بازدید از شرایط امدادی در جنوب کرمان حضور داشت در گفتگو با مهر در خصوص زمین لرزه کهنوج می گوید: استان کرمان در هر زمانی برای مقابله با بحران زمین لرزه آماده است چون استان کرمان 18 گسل فعال دارد.

وی افزود: بعد از زمین لرزه بم شهرستانهای معین برای شهرستانهای خسارت دیده از زمین لرزه مشخص شده اند و وظیفه هر شهرستان معین مشخص است به همین جهت در لحظه ابتدایی بعد از زمین لرزه گروههای امدادی از نزدیک ترین پایگاههای امدادی از جیرفت، منوجان و کهنوج به مناطق زلزله زده اعزام شدند.

خسارت خاصی گزارش نشده است/ گسلهای جنوب کرمان بیدار شده اند

محمودی گفت: این زمین لرزه هیچ خسارت جانی نداشته است گفت: هم اکنون نیز گروههای امدادی در محل حادثه و در اماده باش حضور دارند.

وی از مردم خواست با توجه به زلزله خیز بودن جنوب استان کرمان هوشیاری خود را حفظ کنند.

وی گفت: تنها راه مقابله با زمین لرزه مقاوم سازی است که این امر طی سالهای گذشته در جنوب کرمان جدی گرفته شده است و بسیاری از خانه های روستایی و شهری کهنوج مقاوم سازی شده اند.

وی به مردم استان کرمان در هر منطقه ای توصیه کرد در خصوص مقاوم سازی اقدامات لازم را انجام دهند.

تیمهای محلی در حال ارزیابی هستند/ اقلام مورد نیاز در کهنوج وجود دارد

همچنین فرماندار کهنوج نیز از عدم خسارت جدی به این شهرستان خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: هم اکنون تمام نیروهای امدادی در کهنوج به حالت آماده باش در آمده اند.

عباس اطمینانی افزود: عمق آنقدر کم نبوده که بتواند مشکل ساز باشد با این وجود در لحظات ابتدایی گروههای محلی بررسی خسارت تشکیل شد و خوشبختانه تا کنون گزارش خاصی از خسارات احتمالی در یافت نشده است.

اطمینانی گفت: یک انبار مرکزی هلال احمر در جنوب کرمان در کهنوج مستقر است و اقلام لازم برای کمک رسانی به مردم در صورت بروز زمین لرزه شدید وجود دارد.

مردم از سازه های غیر مقاوم دور شوند

از خواستار قرار نگرفتن مردم در سازه های غیر مقاوم شد و گفت: جنوب کرمان منطقه ای زلزله خیز است و بهتر است در هر زمانی نکات ایمنی را در این منطقه رعایت کنیم.

حرکت زلزله های به سمت جنوب

محمد امینی کارشناس زمین شناسی در گفتگو با مهر اظهارداشت: در برسی نقطه های زمین لرزه های اخیر در استان کرمان به خوبی می توان حرکت زلزله ها به سمت جنوب در استان کرمان را دید.

وی گفت: در واقع زمین لرزه های از شمال به سمت جنوب استان کرمان در حال خیزش هستند.

همدردی گسلی در جنوب کرمان

وی اظهارداشت: پس از زمین لرزه نسبتا شدید روزهای اخیر فاریاب بروز زمین لرزه در کهنوج نشان از به اصطلاح همدردی گسلی دارد به همین دلیل باید زمین لرزه های جنوب کرمان را جدی گرفت.

این کارشناس زمین شناسی افزود: فاریاب، جیرفت و کهنوج مهمترین گسلهای جنوب استان کرمان هستند و اتفاقا هر سه این گسلها در روزهای اخیر فعال بوده اند و یک زمین لرزه 3.1 ریشتری هم در قلعه گنج روی داده است.

وی گفت: این مسئله نشان از زیر فشار قرار داشتن صفحه جنوب استان کرمان دارد.

ارتباط اثبات شده ای بین زمین لرزه های اخیر کرمان و پاکستان وجود ندارد

وی افزود: زمین لرزه را نمی توان پیش بینی کرد اما بروز زمین لرزه های مداوم در جنوب کرمان می تواند یک هشدار باشد.

امینی در پاسخ به این سوال که زمین لرزه های جنوب کرمان به زمین لرزه پاکستان ارتباط دارد یا خیر گفت: در واقع صفحه عربی در حال فشار آوردن به صفحه فلات ایران است و همین امر موجب بروز زمین لرزه های شدید گاه و بیگاه می شود اما نمیتوان زمین لرزه های اخیر جنوب کرمان را به زمین لرزه پاکستان ربط داد.

وی افزود: در واقع پیش بینی بروز زمین لرزه امکان پذیر نیست اما تعدد زمین لرزه های اخیر کرمان نشان می دهد که باید هوشیار باشیم.


منبع: قطره

برچسب ها: کهنوج زلزله صراط