۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۰

ناگفته های سفر روحانی از زبان دستغیب

یکی از همراهان رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک، از جزئیات و ناگفته‌های این سفر سخن می‌گوید.
کد خبر : ۱۳۵۰۹۲
صراط: احمدرضا دستغیب نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هیات همراه رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک امشب (شنبه) در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری در شبکه دوم سیما به بررسی اولین حضور حجت الاسلام حسن روحانی در قامت ریاست جمهوری، به ایالات متحده آمریکا پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که نظرتان درخصوص محورها و موضوعاتی که توسط رئیس‌جمهور مطرح شد و منطبق بر سیاست‌های کلان نظام بود چیست، گفت: به نظر می‌رسد مجموعه ای از تمهیداتی که  قبل از سفر صورت گرفت و تدابیری که اتخاذ شد، مقدمه خوبی را برای این سفر ایجاد کرده بود. اینکه اصل سفر با تامل صورت گرفت و قرار شد که منتهی به یک نتیجه شود؛ اینکه ترکیب هیات علی‌رغم اینکه تعداد کمی آقای رئیس‌جمهور را همراهی می‌کردند اما از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود و همچنین نوع  تبلیغاتی که در حاشیه سفر صورت گرفت، حکایت از این داشت که قرار است گامهای مثبت، موثر و سازنده ای در این مسیر برداشته شود که به نتیجه خاص منتهی شود که به عنوان دستاورد بازگشت به جمهوری اسلامی مدنظر قرار بگیرد.

عضو هیات همراه رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک با بیان اینکه مهمترین قسمت برنامه سفر، سخنرانی آقای روحانی بود، افزود: در حاشیه نشست‌ها، هم در سازمان ملل و هم در حاشیه نشست‌هایی که در خارج سازمان داشتیم، آقای روحانی و هیات همراه و به بیان دیگر جمهوری اسلامی در کانون توجه افکار عمومی و پژوهشگران و تحلیل گران بودند.

دستغیب با اشاره به ترسیم صحیح وضعیت جمهوری اسلامی، شرایط بین‌الملل و هژمونی و استیلایی که امپریالیست و کشورهای غربی در منطقه خاورمیانه ایجاد کردند، گفت: اتفاقا در افق معنایی صحبت‌های اوباما ابن مساله و اذعان به حجم اعتراضاتی که نسبت به سیاست خارجی ایالات متحده وجود داشت. از سوی دیگر مباحثی که در ارتباط با مداخله‌های نظامی و دخالتهایی که کشورهای غربی و حتی خود ایالات متحده در طول سالهای گذشته داشته، اشاره خوب شد.

وی ادامه داد: ترسیم صحیح عنوان تروریسم توسط دکتر روحانی در صحن مجمع نیز خوب بود. رئیس‌جمهور به دو نکته اشاره کرد. او هم تروریسم که اوج افراط بود را محکوم کرد و هم از سوی دیگر، نوع تدابیری که کشورهای غربی برای مهار تروریسم دارند که خود یک فاجعه سنگین‌تر را علیه بشریت ایجاد می‌کند مورد توجه قرار داد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی به بحث تحریم‌ها علیه کشورمان و عنوان ضدصلح و ضدبشریت دادن به این تحریم‌ها از سوی رئیس‌جمهور اشاره کرد و اظهار داشت:در نهایت رئیس‌جمهور در تداوم حماسه سیاسی که با عنوان گفتمان امید، تدبیر و اعتدال در خردادماه پیروز شد، پیشنهادات قابل تاملی را در مجمع ارائه کردند.گام نخست این پیشنهادات پذیرش حق طبیعی، قانونی و مسلم ایران بود که از سوی رئیس‌جمهور به کرات در مجمع، جلسات و دیدارها مطرح می‌شد؛ نکته دوم در ارتباط با دغدغه کشورهای غربی بود که آقای روحانی به صراحت گفتند به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم اما برای رفع نگرانی و دغدغه‌ای که کشورهای غربی دارند، آمادگی کامل داریم که در چارچوب منافع ملی خودمان از آن دفاع کنیم.

دستغیب کلید واژه سفر به نیویورک را عنوان "جهان علیه خشونت و افراط گری" دانست و تصریح کرد: این کلیدواژه که در مقابل گزینه‌های دیگر که در طول ماهها و سالهای گذشته توسط ایالات متحده مطرح شده بود، قرار گرفت. این حرکت به سمت صلح و اعتدال و پرهیز از خشونت و افراطی‌گری مورد توجه هیات‌های عالی‌رتبه کشورهای مختلف قرار گرفت.

این خبر در حال تکمیل شدن است...

منبع: تسنیم