۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۵

گزینه‌های‌ نهایی‌دادستانی‌دیوان محاسبات

یکی از نمایندگان مجلس به خبرنگار ما گفت که پس از بررسی سوابق این افراد دو گزینه تجری و پیرزاده برای رای گیری نهایی در کمیسیون نهایی شده اند ...
کد خبر : ۱۳۵۱۷۹
صراط: در حالی که پس از ورود عبدالرضا رحمانی فضلی به وزارت کشور ، امین حسین رحیمی سکان دیوان محسبات کل کشور را به دست گرفت این روزها گمانه زنی ها برای دومین مقام دیوان محاسبات و جایگزین رحیمی در سمت دادستانی به اوج خود رسیده اما در حالی که نزدیک 20 نفر برای این سمت ثبت نام کرده اند پیگیری ها نشان می دهد که تنها حضور 2 نفر برای رای گیری نمایندگان در مجلس نهایی شده است .

به گزارش تدبیر24 دیوان محاسبات یکی از نهادهای مهم نظارتی کشور است که زیر مجموعه مجلس شورای اسلامی فعالیت می کند و رئیس و دادستان این دیوان پس از معرفی کمیسیون برنامه و بودجه مستقیما با رای نمایندگان انتخاب می شوند . این نهاد که نقش مهمی در نظارت بر فعالیت های مالی دولت و دستگاه های اجرایی دارد در سال های اخیر به دلیل عملکرد خوب مورد توجه قرار گرفته است تا آن جا که فرد شماره یک آن به سمت وزارت کشور می رسد .

رئیس فعلی دیوان محاسبات که پیش از این به عنوان دادستان همین دیوان مشغول خدمت بود بعد از وزارت رحمانی فضلی توانست جای او را بگیرد اما پست خودش خالی ماند تا مجلس به فکر تعیین مرد شماره 2 دیوان که نقش برجسته ای در پیگیری های قضایی دیوان دارد بیفتد . در حقیقت دادستان دیوان محاسبات که او هم با رای مستقیم نمایندگان انتخاب می شود وظیفه مهم حفظ بیت المال را از طریق نظارت و مداخله مستقیم در همه دستگاه های نظارتی بر عهده دارد . وی در راستای انجام وظایف دو معاون و تعداد زیادی دادیار و مستشار نیز دارد .

از هفته گذشته که انتخاب دادستان دیوان محاسبات در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است بسیاری از چهره های مطرح سیاسی و قضایی برای به دست گرفتن این پست به کمیسیون برنامه و بودجه سوابق خود را ارائه کردند که در روز آخر تعداد آن ها به 20 نفر هم رسید اما در این میان یکی از نمایندگان مجلس به خبرنگار ما گفت که پس از بررسی سوابق این افراد دو گزینه تجری و پیرزاده برای رای گیری نهایی در کمیسیون نهایی شده اند که نفر نهایی با انتخاب اعضای این کمیسیون به صحن علنی معرفی شود .

گزینه هایی نهایی دادستانی دیوان محاسبات به شرح زیر است :

فرهاد تجری

مدیرکل امور امنیتی و انتظامی فعلی سازمان بازرسی کل کشور که طبق شنیده ها گزینه نهایی دادستانی دیوان محاسبات است پیش از این سابقه نمایندگی مجلس هشتم را در کارنامه خود داشته است . وی نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و رئیس پیشین دادگستری قصر شیرین نیز بوده است که این سوابق عالی قضایی دقیقاٌ مرتبط ترین سابقه برای مسئولیت دادستانی دیوان است . تجری به دلیل عملکرد خوب در مجلس هشتم و ارائه برنامه جامع برای این سمت توانسته نظر بسیاری از اعضای کمیسیون را به خود جلب کند . تجری مورد اطمینان بسیاری از شخصیت های نظام نیز است . وی فارغ التحصیل رشته حقوق جزاء و جرم شناسی دانشگاه آزاد و اکنون دانشجوی دکترای حقوق خصوصی دانشگاه خوارزمی است .البته برخی منابع خبر می دهند که دولت نیز خواهان حضور تجری در راس یکی از استانداری هاست .

محمد حسن پیرزاده

مدیرکل سابق اجرای احکام دیوان عدالت اداری که از قاضیان باسابقه دستگاه قضا به شمار می رود دیگر گزینه جدی به دست گرفتن این پست حساس است . پیرزاده که دکترای حقوق دارد در سمت های حساس دستگاه قضایی و همچنین معاونت ستاد اجرایی فرمان امام به فعالیت پرداخته است . وی از جمله افرادی است که تعامل بسیار خوبی با مجلس داشته است و هیئت رئیسه مجلس و نمایندگان هم اعتماد کاملی به او دارند . بسیاری از کارشناسان حوزه مجلس پیش بینی کرده بودند که در صورت رسیدن رحیمی به ریاست پیرزاده به عنوان دادستان دیوان محاسبات معرفی خواهد شد . رزومه و برنامه های وی نیز در کمیسیون برنامه و بودجه مورد توجه قرار گرفته تا آن جا که به همراه تجری به عنوان گزینه نهایی انتخاب شده است .

منبع: تدبیر24