۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۲

توصیف روزنامه آلمانی درموردنقش رهبرایران

روزنامه آلماني يونگه ولت با انتشار مطلبي در رابطه با تحولات اخير درخصوص مذاكرات هسته اي و رابطه ايران و آمريكا،نوشت: آمريكا بايد به اين نكته مهم واقف باشد كه آنچه مانع دستيابي ايران به بمب اتمي بوده،فتواي رهبر عالي مذهبي اين كشور است نه فشارها و تحريم هاي اقتصادي.
کد خبر : ۱۳۵۳۰۷
صراط: ورنر پيركر تحليلگر سياسي روزنامه يونگه ولت آلمان، روز دوشنبه درمطلبي با اشاره به سفر رييس جمهوري ايران به نيويورك و تحولات اين سفر درخصوص روابط تهران - واشنگتن،نوشت: اينكه وانمود شود بر اثر فشارها و تحريم هاي بين المللي آمريكا و غرب و همچنين تغيير دولت در ايران بوده كه جلوي ساخت بمب اتمي در ايران گرفته شده،بي پايه و اساس است زيرا رهبر عالي مذهبي ايران از سال ها قبل ممنوعيت ساخت و سلاح هاي اتمي را در فتواي خود مورد تاكيد قرار داده است و اين كشور به همين خاطر بدنبال سلاح اتمي نيست.

اين مطلب مي افزايد:رفتاري كه در رابطه با برنامه اتمي ايران با اين كشور انجام مي شود در تناقض آشكار با رفتاري است كه با تل آويو مي شود و درحالي كه كنترل هاي شديد بر تهران اعمال مي شود،غربي ها چشمان خود را به روي برنامه اتمي اسرائيل بسته اند تا بدون نگراني از شفاف سازي به يك قدرت اتمي تبديل شود.

نويسنده يونگ ولت در ادامه مي نويسد: اوباما درحالي در سخنراني خود در مقر سازمان ملل اعلام كرده است آمريكا به دنبال تغيير رژيم در ايران نيست و همچنين در تماس تلفني با رييس جمهوري ايران حق اين كشور در داشتن فناوري صلاح آميز هسته اي را به رسميت شناخت كه اينها از جمله اصول بديهي بوده و نبايد براي آن منتي بر ايراني ها داشته باشد.

اين مطلب مي افزايد:درخواست اوباما از ايران براي شفافيت در برنامه اتمي اين كشور نيز بيشتر به يك جوك شبيه است زيرا آژانس بين المللي انرژي اتمي تمام فعاليت هاي هسته اي ايران را به طور كامل و با دقت زير نظر دارد.

فرانس ژوزف واگنر سرمقاله نويس روزنامه بيلد نيز در مطلبي با اشاره به سفر رييس جمهوري ايران به آمريكا و فراهم شدن زمينه هاي مذاكره بين دو كشور ،از تماس تلفني اوباما با همتاي ايراني خود به عنوان يك لحظه تاريخي ياد كرد و نوشت: گفت و گوي تلفني اوباما و روحاني مي تواند نويد يك سرآغاز جديدي باشد كه احتمالا صحنه سياسي همه جهان را تغيير خواهد داد.

راينهارد بامگارتن خبرنگار آلماني مقيم تهران نيز در مطلبي با موفقيت آميز خواندن سفر رييس جمهوري اسلامي ايران به نيويورك و برقراري تماس مستقيم رئيسان جمهوري دو كشور بعد از ۳۵ سال سردي روابط، نوشت: لحني كه از هر دو طرف در اين روزها مي شنويم بسيار دور از انتظار بوده و نشان مي دهد كه بعد از سالها دو كشور براي حل مشكلات خود پيشقدم شده اند.

بامگارتن افزود: اقدامات روحاني در نيويورك سرآغاز فصل جديدي از روابط خواهد بود و مي تواند در سرنوشت مذاكرات هسته اي و ديگر مشكلات منطقه اي نقش تعيين كننده اي ايفا كند كه بايد براي مشخص شدن آن منتظر آينده باشيم.
منبع: ایرنا