۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳

اظهارات توفیقی در دیدار با آیت‌الله شبیری

خبرگزاری تسنیم: سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه راه مقابله با تحریم ها، خودکفایی در دانشگاه های کشور است گفت: چگونگی اقدامات علمی و اداره دانشگاه به منظور رشد همزمان اخلاق و معنویت و علم یکی از دغدغه‌های کنونی است.
کد خبر : ۱۳۵۷۳۵
صراط: جعفر توفیقی صبح امروز در دیدار با آیت‌الله شبیری زنجانی با اشاره به افزایش ظرفیت دانشگاه‌های سراسر کشور اظهار کرد: امروزه با توجه به علاقه جوانان ایرانی به تحصیل بیشتر جوانان دانشجو هستند و در دانشگاه درس می‌خوانند و به همین دلیل انتظارات مردم از دانشگاه‌های سراسر کشور افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس سند چشم‌انداز 1404 ایران باید به رتبه نخست تولید علم در منطقه برسد و رهبر معظم انقلاب هم علم را اولویت کشور دانسته‌‌اند و عقیده دارند همه پیشرفت‌ها به واسطه رشد دانش در کشور صورت می گیرد به همین دلیل دانشگاه‌ها در حال توسعه هستند.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: به دنبال دریافت نظرات علما و مراجع در این زمینه هستیم و تاکیدات فراوانی وجود دارد که دانشگاه‌ها علم و دانش را همراه با تربیت اخلاقی دانشجویان در ابعاد مختلف خداشناسی و دین‌شناسی پی گیری کنند.

وی افزود: انتظار می‌رود که دانشجویان ما علاوه بر مسائل علمی در فرهنگ و اخلاق هم پیشرفت کنند زیرا اگر پیشرفت های علمی در بستراخلاقی و دین باوری باشد، می تواند منجر به توسعه کشور شود.

توفیقی به بحث رشد معنویت دانشجویان در کنار علم اشاره کرد و افزود: چگونگی اقدامات علمی و اداره دانشگاه به منظور رشد همزمان اخلاق و معنویت و علم یکی از دغدغه‌های کنونی است.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه در سال‌های پس از انقلاب، تاکید کرد: هنوز موفقیت چشمگیری در این باره به دست نیامده و به نظر می‌رسد باید کار بیشتری صورت بگیرد.

وی به موضوع تحول در علوم انسانی اشاره کرد و گفت: از آنجایی که دانش‌های انسانی اساس دیگر علوم را تشکیل می‌دهند باید در دانشگاه‌های خودمان به خودکفایی در تولید علوم انسانی برسیم تا قادر باشیم در مقابل تهاجم غرب در این زمینه ایستادگی کنیم.

توفیقی تصریح کرد:دانشمندان مسلمان و ایرانی باید برخوردی انتقادی با علوم انسانی غربی متکی بر علم و دانش اسلامی داشته باشند و در این برخورد فکری میان دنیای اسلام و سایر نظریات باید توجه داشت که باروری اندیشه های دینی دارای اهمیت بالایی است.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به رشد علمی ایران در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزد: با وجود اینکه بسیاری از تحریم‌های غرب ریشه علمی دارند، دستاوردهای دانشمندان ما توانسته‌ است موجب غلبه بر بسیاری از تحریم‌ها شود.

منبع: تسنیم