۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۲

اصرار اصلاح‌طلبان به تجزیه یک فراکسیون

به دنبال منتفی شدن تشکیل فراکسیون موسوم به «حامیان دولت (اعتدال)» یک روزنامه زنجیره‌ای از احتمال تشکیل فراکسیون «صدای ملت» خبر داد.
کد خبر : ۱۳۵۹۴۴
صراط: به دنبال منتفی شدن تشکیل فراکسیون موسوم به «حامیان دولت (اعتدال)» یک روزنامه زنجیره‌ای از احتمال تشکیل فراکسیون «صدای ملت» خبر داد.

روزنامه شرق از قول محمد دامادی نماینده ساری مدعی شده طراحان این فراکسیون که با علی مطهری همسو هستند، می‌خواهند با رئیس مجلس دیدار کنند و به دنبال آن سازوکارهای عملیاتی شدن فراکسیون را در دستور کار قرار دهند.

شرق این را هم نوشته که «در حال حاضر مجلس میزبان فراکسیون رهروان به ریاست علی لاریجانی و کاظم جلالی است. این فراکسیون توانسته اکثر کرسی‌های هیات رئیسه مجلس را از آن خود کند و در برابر فراکسیون اصولگرایان به ریاست حداد عادل از توان اثرگذاری بیشتری برخوردار است. با این حال به دنبال رای اعتماد به کابینه یازدهم و به ویژه عدم رای اعتماد به «محمدعلی نجفی» برخی نمایندگان عضو این فراکسیون بنا را بر انتقاد گذاشته و سخنان ناگفته‌ای بیان کردند، اینکه فراکسیون رهروان در مواقع حساس، از امکان رای فراکسیونی برخوردار نبوده و پراکنش رای افراد عضو در آن بسیار است. همچنین اهمیت کمیت بر کیفیت از دیگر نقدهای مطرح شده از سوی نمایندگان عضو در این فراکسیون است. اما راه افتادن فراکسیون «صدای ملت» می‌تواند به شنیده شدن برخی دیگر صداها در مجلس کمک کند؛ صداهایی که در حال حاضر شاید چندان خواهان پیوستن به فراکسیون‌های موجود در بهارستان نیستند و می‌خواهند در سایه جمعیت فکری دیگری اندیشه و آرای خود را تعریف کنند.»

هم‌اکنون به طور رسمی 2 فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان در مجلس فعال هستند.

یادآور می‌شود طیفی از اصلاح‌طلبان پیش از این برای یارگیری از شماری از اعضای فراکسیون رهروان و ایجاد فراکسیون موسوم به حامیان دولت (اعتدال) خیز برداشتند اما برآوردهای این طیف، آنان را به این نتیجه رساند که در صورت چنین کاری انسجام 2 فراکسیون اصلی (رهروان و اصولگرایان) بیشتر خواهد شد و بنابراین باید به شیوه موتور روشن و چراغ خاموش حرکت کنند و بدون ایجاد حساسیت، به لابی و جلب آرای برخی نمایندگان در مواقع ضروری بپردازند.

فراکسیون موسوم به صدای ملت در زمان فعالیت دولت قبلی شکل گرفت و نام کامل آن «صدای ملت، منتقد دولت» بود و اکنون باید دید آیا همین عنوان و رویه مدعایی حفظ می‌شود یا همان گونه که اصلاح‌طلبان مد نظر دارند برخی از نمایندگان را به وکیل‌الدولگی می‌کشانند؟

شایان ذکر است انتخابات هیئت رئیسه فراکسیون رهروان از چند هفته پیش به تعویق افتاده است. به نظر می‌رسد برخی اعضای هیئت رئیسه این فراکسیون سهم عمده‌ای در دودستگی و اختلاف پدیده آمده دارند. همین امر موجب برخی اختلاف‌ها در جریان رای اعتماد به برخی اعضای کابینه شد.

منبع: کیهان