۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۱

چرخش منحصر به فرد در اظهارات یک نماینده + سند

کد خبر : ۱۳۵۹۶۵
صراط: بیانات مهم حضرت امام خامنه ای راجع به سفر اخیر رییس دولت یازدهم به نیویورک و تحرکات دیپلماسی و البته برخی مسایل که نابجا بود، همچون همیشه شفاف، صریح و انقلابی بود و البته باز هم مانند همیشه، برخی فعالان سیاسی را در موضع تناقض با سخنان قبلی قرار داد.

برخی فعالان در عرصه سیاسی، از جمله تعداد کمی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بلافاصله پس از گفتگوی طولانی مدت وزرای خارجه ایران و آمریکا و همچنین مکالمه تلفنی دو رییس جمهور، به صورت شتاب زده به مصاحبه با رسانه های متعدد پرداخته و نسبت به این اقدامات، موضع کاملا مثبت گرفتند.

براساس این گزارش، این افراد با آمیخته کردن همه ی اتفاقات سفر نیویورک، بدون آنکه حتی کوچکترین نقدی بر آن مترتب بدانند، فی المجموع کل سفر را در چارچوب اهداف نظام ارزیابی کرده و نسبت به منتقدان موضع تندی اتخاذ کردند.

از جمله این افراد، سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، بود که حتی میان سخنان مثبت روحانی در اجلاس عمومی سازمان ملل و مکالمه نابجای وی با اوباما نیز تفکیکی قائل نشد و و به صراحت گفت  که "روحانی مجوز گفتگو با اوباما را از نظام دریافت کرده بود"(تصویر ذیل)

(گفتگوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با خانه ملت، 6 مهر 92)

ارزیابی آقای سخنگو به همینجا ختم نشد و در ادامه، در مصاحبه با ایسنا که خبرش در سایت "دکتر سید حسین نقوی حسینی" هم بازنشر داشت، "برقراری تماس تلفنی میان رییس جمهور ایران و آمریکا را بعد از 34 سال مثبت ارزیابی کرد". (تصویر ذیل)


(گفتگو با ایسنا، 7 مهر 92)

اما قسمت جالب ماجرا مربوط به زمانی می شود که بیانات مهم و راهگشای ولی امر مسلمین نسبت به سفر روحانی به نیویورک مطرح شد. معظم له فرمودند:"ما از تحرک دیپلماسی دولت از جمله سفر نیویورک حمایت می کنیم زیرا به دولت خدمتگزار اعتماد داریم و به آن خوشبین هستیم اما برخی از آنچه که در سفر نیویورک پیش آمد بجا نبود، چون ما دولت امریکا را غیرقابل اعتماد، خودبرتربین، غیرمنطقی و عهدشکن می دانیم".

پس از این سخنان، سخنگوی محترم یکی از مهمترین کمیسیون های مجلس با چرخشی 180 درجه ای در مصاحبه ای دیگر گفت:"مذاکره تلفنی با آمریکا نفعی برای ملت ایران نداشت"! (تصویر ذیل)


(گفتگو با خبرگزاری مهر، 13 مهر 92)

حمایت و تبعیت از منویات مقام معظم رهبری و تلاش برای هم جهت شدن با نظریات معظم له در جای خود قابل تقدیر و تشکر است اما چرا باید با شتاب زدگی آن هم در چنین جایگاهی، دچار برداشت اشتباه از نظریات کلی نظام شد و چرا باید براساس همان برداشت اشتباه، طیف منتقد را که اتفاقا براساس خلوص نیت و در راستای دغدغه دفاع از منافع انقلاب اسلامی به انتقاد روی آورد را مورد هجوم قرار داد؟

همچنین، در اینکه هر فردی می تواند براساس دیدگاه و نظر خود نسبت به مسایل مختلف اظهارنظر آزادانه داشته باشد، شکی نیست اما سوال مهم اینجاست که آیا نباید میان علاقه مندی ها و نظرات شخصی و حقیقی با جایگاه حقوقی افراد، مانند سخنگویی کمیسیون امنیت ملی، تفکیک قائل شد؟ آیا تکرار این اتفاق و تناقض در تحلیل ها در آینده برای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مشکلی را ایجاد نمی کند؟

و سوال مهمتر اینکه، آیا این همه فاصله میان فردی در چنین موقعیت حساسی با دیدگاه کلی نظام، مضر نخواهد بود؟

منبع: خیبر آنلاین