۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸
مشروح مصاحبه اسد با "اشپیگل":

اگر ترسو بودم از سوریه می‌رفتم

رئیس جمهوری سوریه با تاکید بر اینکه ما هیچ گزینه ای جز اعتقاد به پیروزی نداریم، خاطر نشان کرد اگر من احساس ترس می کردم از مدتها پیش سوریه را ترک کرده بودم.
کد خبر : ۱۳۵۹۷۲
صراط: رئیس جمهوری سوریه با تاکید بر اینکه ما هیچ گزینه ای جز اعتقاد به پیروزی نداریم، خاطر نشان کرد اگر من احساس ترس می کردم از مدتها پیش سوریه را ترک کرده بودم.

"بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه در گفتگو با هفته نامه "اشپیگل" اتهام غربی ها و متحدانشان به ارتش سوریه مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی را بی اساس خواند و اظهار داشت: ما هیچ سلاح شیمیایی به کار نبرده ایم و چنین ادعایی دروغ است.

وی همچنین خاطر نشان کرد تصویری که غرب از من ترسیم می کند، مبنی بر اینکه من ملت خود را قتل عام می کنم هم دروغ است.

بشار اسد در ادامه همچنین درباره گزارش سازمان ملل درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در 21 آگوست در سوریه ابراز شک کرده و گفت: هیچ کس نمی تواند با اطمینان بگوید که حملات شیمیایی در کشور ما انجام شده است.

وی در عین حال این انتقاد را به شورشیان سوری وارد می کند که خودشان گاز سارین را به کار برده اند.

بشار اسد همچنین درباره بازرسی تسلیحات شیمیایی سازمان ملل از کشورش اظهار داشت که ما کاملا شفاف عمل می کنیم و کارشناسان اجازه دارند از هر کدام از تاسیسات ما بازدید کنند. آنها همه اطلاعات در این زمینه را از ما دریافت خواهند کرد. تا زمان نابودی این تسلیحات آنها به خوبی مراقبت می شوند.

وی در ادامه با انتقاد شدید از غرب اظهار داشت که من بر این باورم که برای غربی ها بهتر است که به القاعده اعتماد کنند. اوباما چیزی به غیر از دروغ ارائه نمی دهد.

بشار اسد روسها را به عنوان دوستان واقعی سوریه معرفی کرد و گفت : روسها خیلی بهتر می فهمند که واقعا در اینجا چه اتفاقاتی افتاده است.

وی همچنین آلمان را به عنوان یک میانجی در اروپا مناسب دانست و اظهار داشت من خوشحال می شوم که نمایندگانی از آلمان به دمشق بیایند و با ما درباره مناسبات واقعی سخن بگویند.

رئیس جمهوری سوریه همچنین از هماهنگیهای ارتش کشورش با حزب الله لبنان در درگیریهای مناطق مرزی سوریه سخن گفته و در بخش دیگری از این گفتگو هر گونه مذاکره با شبه نظامیان مسلح را رد کرد و گفت به تعبیر من یک مخالف سیاسی سلاح حمل نمی کند.

وی همچنین خواستار برگزاری انتخابات جدید پیش از پایان دوران ریاست جمهوری اش در آگوست 2014 شده و خاطر نشان کرد که اینکه من خودم هم بار دیگر در انتخابات شرکت می کنم، مسئله ای است که در حال حاضر نمی خواهم در این باره چیزی بگویم. اگر من بدانم که دیگر از حمایت مردمی برخوردار نیستم در این انتخابات شرکت نمی کنم.

بشار اسد همچنین به خطاهای شخصی خود اعتراف کرده و گفت: ما همه اشتباه می کنیم. همچنین یک رئیس جمهور هم خطا می کند. ما نمی توانیم به راحتی بگوییم که دیگران صد درصد گناهکار بوده و گناه ما صفر است.

رئیس جمهوری سوریه در عین حال خاطر نشان کرد که ما هیچ گزینه دیگری به غیر از اعتقاد به پیروزی نداریم. اگر من احساس ترس می کردم از مدتها پیش سوریه را ترک کرده بودم.

منبع: مهر