۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱

گزارش کامل رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «لشکر خوبان»

آیین رونمایی از تقریظ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «لشکر خوبان» شب گذشته در سالن غدیر تالار وزارت کشور برگزار شد.
کد خبر : ۱۳۶۲۶۰
صراط: آیین رونمایی از تقریظ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «لشکر خوبان» شب گذشته در سالن غدیر تالار وزارت کشور برگزار شد.



آیین رونمایی از تقریظ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب  « لشکر خوبان » دقایقی پیش در سالن غدیر تالار وزارت کشور برگزار شد. در این مراسم که به همت موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی‌ خامنه‌ای برگزار شده بود، از این تقریظ با حضور نویسنده و راوی کتاب رونمایی شد.

 

* سپهری: خدا را شاکرم که من و قلمم را از حیرت نجات داد

معصومه سپهری نویسنده و تدوینگر کتاب «لشکر خوبان» در مراسم رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت:  18 سال پیش وقتی با صدای آقای مهدیقلی رضایی از رزمندگان لشکر 31 عاشورا آشنا شدم دختر 20 ساله ای بودم، در آن سال‌ها کمی شعر می‌سرودم، کمی عکاسی می‌کردم و کمی خبرنگار بودم به آن علاقه داشتم، ولی در تمام این دوران به دنبال حقیقت بودم، از همین رو بسیاری از راه‌ها رفتم و کتاب‌ها را خواندم. در جستجوی چیزی که فکر میکردم حق است می گشتم، راه هایی را رفته و تجربه کردم در این میان به دفاع مقدس به دیده تردید نگاه می‌کردم.

وی با تاکید بر اینکه احساس می‌کردم لزومی ندارد به گذشته به این شدت پرداخته شود، تصصریج کرد: فکر میکردم حال که جنگ تمام شده لزومی ندارد به آن پرداخته شود، تشنه بودم و میخواستم عمرم در راهی سپری شود که بعدها حسرت آن را نخورم.

این نویسنده تاکید کرد: خدا را شاکرم که من و قلمم را از حیرت نجات داد، و از کنجکاوی مرا به مسیری وارد کرد که 18 سال زندگی ام به آن پیوند خورده بود. سال 74 مدیر دفتر ادبیات آذربایجان به من که تجربه کار و نوشتن نداشتم پیشنهاد نوشتن داد، در مسیر راهم آقای بایرام علی ورمرزیاری را قرار داد تا بتوانم کار نگارش این کتاب را انجام دهم. نگارش این کتاب چند سال طول کشید و هر دو یعنی من و آقای مهدیقلی رضایی می‌خواستیم با صداقت به عمق جنگ نگاه کنیم. نگارش این کتاب در سال‌های 79-78 تمام شد و برای چاپ مسیر پنج ساله را طی کرد تا این که سال 84 انتشارات سوره مهر آن را به چاپ رساند. این کتاب در دهمین جشنواره کتاب سال دفاع مقدس در بخش تاریخ شفاهی کتاب سال در سال 88 نیز در اوج ناباوری این کتاب در جشنواره ربع قرن کتاب دفاع مقدس باز هم در بخش کتاب‌های شفاهی ممتاز شناخته شد. در سال 90 نیز که کتاب نور‌الدین پسر ایران چاپ شد و مفتخر به تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی شد احساس می‌کردم که نسبت به دفاع مقدس دینی بر گردن من است. این کتاب در اوج اخلاص و در گمنامی نوشته شد.

سپهری در ادامه با اشاره به نام مهدی باکری و اینکه عده ای از سوی او به نام کدخدا معروف بودند، بیان کرد: دوست دارم از بچه هایی یاد کنم که مهدی باکری به آنها کدخدای لشکر میگفت،افرادی که آقا مهدی آنها را به اسم می‌شناخت و کار جدی به آنها محول می کرد، در این برنامه هم بسیاری از آنها حضور دارند که روزگار موهایشان را سپید کرده است، ای کاش، قدم‌ها و قلم‌های ما به سراغ هر یک از این دلاورمردان برود و با آن‌ها به گفت‌وگو بنشیند. چرا که آن‌ها جنگ را در اوج مظلومیت به پیش بردند. همچنین باید یادی از شهیدانی چون حسین محمدیان، ابوالقاسم وطن‌پور و کریم وفا داشته باشند

 

 

رحیم پور: انقلاب اسلامی ایران با همه موفقیت‌هایی که داشت یکی از کم‌کارترین انقلاب‌های دنیا از نظر تولید آثار هنری است

حسن رحیم‌پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم به نقاط ضعف انقلاب در حوزه فرهنگی اشاره و اضافه کرد: بزرگترین نقطه ضعف انقلاب نپرداختن نویسندگان و هنرمندان به حوادث رخداده در این رویداد فرهنگی است.

وی در ادامه سخنان خود را با این اعتراف شروع کرد که طی 25 سال گذشته هیچ یک از کتاب‌های نوشته شده در رابطه با خاطرات دفاع مقدس را از اول تا آخر نخوانده‌ام و بیان کرد: یکی از دلایل عدم خوانش این آثار این بود که در برخی از کتاب‌ها جاذبه هنری دیده نمی‌شد و فقط نقل حوادث بود که در بسیاری از آثار وجود داشت و تکرار می‌شد، اما در سال‌های اخیر به دو دلیل تیراژ بسیار بالای این اثار و تقریظ‌های رهبر معظم انقلاب بر تعدادی از این منابع سبب شد تا برخی از این آثار را مطالعه کنم.

وی با تاکید بر اینکه برخلاف تصوری که سال‌ها بر ما القاء می‌شد مبنی بر اینکه آثار دفاع مقدس مشتری ندارند و دوره آنها سپری شده است، بالا رفتن شمارگان این آثار نشان داد که هنوز ظرفیت‌های جدیدی در این حوزه وجود دارد، ابراز داشت: آمار آثار منتشر شده نشان داد که پرفروش‌ترین آثار مکتوب طی سال‌های گذشته کتاب‌های خاطرات و نیمه خاطرات و پرفروش‌ترین فیلم‌ها علی‌رغم ساخت ابتدایی آنها، آثار دفاع مقدس هستند که توانسته‌اند بسیاری از جوان‌ها را به سمت خود جلب کنند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این مطلب که تاکنون این مقدار تیراژ در تاریخ نشر ایران تجربه نشده بود، عنوان کرد: البته آثاری که در حوزه دین چاپ شده بود مانند قرآن در مفاتیح بارها تجدید چاپ شده‌اند، اما در دیگر حوزه‌ها شاهد این میزان تعدد چاپ و شمارگان نبودیم.

رحیم پورازغدی با بیان اینکه «لشکر خوبان» نیز تجربه کتاب‌های «دا» و «نورالدین پسر ایران» را تکرار خواهد کرد، افزود: مقام معظم رهبری از زمان ریاست جمهوری‌شان به آثار هنری دفاع مقدس توجه داشتند و بارها بر تولید این نوع آثار تاکید کرده بودند ایشان از جمله معدود افرادی بودند که بر ادبیات، رمان و شعر توجه داشتند، رهبر انقلاب بارها به صورت مستقیم و غیرمستقیم تکرار کردند که انقلاب بدون تولید رمان و فیلم خوب، منتقل نمی‌شود، به همین خاطر باید صدها فیلم و رمان در حوزه دفاع مقدس در رابطه با ترکیب فیزیک و متافیزیک‌ ساخت تابتوان آرمان‌های انقلاب و جنگ را به خوبی به دیگران منتقل کرد.

به گفته ازغدی، رهبر انقلاب 30 سال است که بر تولید آثار هنری برپایه وقایع انقلاب و دفاع مقدس تاکید دارند، اما با وجود اینکه انقلاب ایران از نظر حضور مردم قابل مقایسه با دیگر انقلاب‌ها نیست، هنوز اثر خوبی در این راستا تولید نشده است.

وی در ادامه سخنان خود هشداری را مطرح و با تاکید بر کتابت خاطرات و موارد موجود در دفاع مقدس اعلام کرد: اگر آثاری مانند «لشکر خوبان» نوشته نشوند، وقایع جنگ و حقایق آن از بین می‌رود و نسل‌های بعدی مجبور هستند که از صفر شروع کنند. نسل بعدی به دلیل فقدان منبع مجبور می‌شوند که خاطرات و روایات کسانی را از جنگ بخواند که د ر عمرشان در بیشتر از دو عملیات شرکت نکرده‌اند یا به سمت کتاب‌های ضدجنگ می‌رود.

وی همچنین  با این جملات که خاطره نویسان جنگ مقتل‌خوانان دفاع مقدس هستند، اظهار داشت: این افراد مقتل خوانند چراکه صحنه‌های جنگ را دیدند و نوشتند. اگر این دسته از نویسندگان این کار را انجام ندهند شاید نسل‌های بعدی حقایق را باور نکنند و کارهای بزرگ در زمان خود خفه شوند.

رحیم‌پوازغدی ضمن بیان اینکه با وجود تاکیدات رهبر انقلاب همچنان دچار فقر در زمینه رمان و فیلم هستیم، تصریح کرد: ما دچار فقر فیلم و رمان و حتی تبدیل خاطرات شفاهی به کتبی در حوزه دفاع مقدس هستیم، در عین حال تاسف می‌خورم برای هزاران کتابی که به این سبک می‌توانست منتشر شود و نشد. ببینید چند سال از انقلاب سپری شده ولی متاسفانه هنوز فیلم خوبی از وقایع آن نداریم. هنوز رمانی که به معنای واقعی کلمه دارای ادبیات جهانی باشد و محتوای لطیف اسلامی را در خود داشته باشد تولید نکرده‌ایم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه دشمنان همواره برای تصویرسازی نادرست از وقایع جنگ و انقلاب اسلامی فعالیت کرده اند، گفت: کسانی می‌خواستند بعد از جنگ از مجاهدان و شهدا تصویری متفاوت ارائه کنند. برخی از دشمنان داخلی و خارجی اعم از متجران و عافیت‌طلبان تا روشنفکران که اعتقاد داشتند انقلاب امری بی‌معنا و انقلابیون فرسوده هستند تلاش کردند تا بعد از قطعنامه فضایی متفاوت از جبهه و جنگ ارائه دهند، در این میان برخی از انقلابیون خسته نیز به آنها کمک کردند تا اینکه در دهه گذشته این نوع تصویرسازی را علنا در رسانه‌ها مطرح کردند فضای ساخته شده به گونه‌ای بود که نشان می‌داد بچه‌های فداکار در جنگ باید از فداکاری‌شان عذرخواهی کنند. این دسته از افراد دوست داشتند که جنگ به یک نوستالژی تبدیل شود نه یک سیره؛ به همین خاطر رزمندگان را آدم‌های طلبکار نامتعادل و خیالباف تصویر کردند که مانع پیشرفت جامعه هستند. در این میان انتشار کتاب‌هایی از جنس «لشکر خوبان» پادزهری از این نوع تصورات بود.

رحیم‌پورازغدی در ادامه به حساسیت رهبر معظم انقلاب به تولید آثار هنری از دفاع مقدس و انقلاب اشاره کرد و گفت: ایشان تنها آخوند و تنها مسئول در انقلاب بودند که به تولید این نوع آثار تاکید داشتند. الان هم رویه ایشان همین طور است ایشان با مطالعه آثار نوشته شده در این زمینه و نوشتن تقریظ‌های مختلف بر این منابع می‌خواهند بگویند که خاکریز هنر انقلاب اعم از رمان و سینما سوراخ است و باید ترمیم شود. برخی از هنرمندان بعد از انقلاب به این سمت رفتند تا این خاکریز را فتح کنند اما به دلیل فقدان بن‌مایه‌های قوی، خود اسیر شدند و در نهایت این خاکریزی به دست انقلابی‌ها نیفتاد.

وی در پایان سخنان خود همچنان منتقد به وضع موجود بود و با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران با همه موفقیت‌هایی که داشت یکی از کم‌کارترین انقلاب‌های دنیا از نظر تولید آثار هنری است، خاطر نشان کرد: 30 سال است که از انقلاب می‌گذرد اما ما هنوز نیروی انسانی متعهد در این زمینه به خوبی پرورش نداده‌ایم. این مشکل تنها محدود به حوزه دفاع مقدس و انقلاب نمی‌شود. بلکه آثار حوزه دین را نیز دربر می‌گیرد که نمی‌تواند پاسخگوی نیاز امروز مخاطب باشد. امروز نوبت نهادهای فرهنگی مانند حوزه هنری و وزارت ارشاد است که به فکر تولید این نوع آثار بیفتند و موجبات حلق اصر را فراهم کنند.

 

* مختارپور: تاکنون 55 قطعه از یادداشت های مقام معظم رهبری در کتابهای مختلف منتشر شده است

علیرضا مختارپور رئیس موسسه انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به موسسه حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای در سخنانی افزود: تاکنون 55 قطعه از یادداشت های مقام معظم رهبری در کتابهای مختلف منتشر شده است، این 55 قطعه جدا از حواشی است که ایشان بر لابه لای کتابهای مختلف نوشته اند. از این تعداد 40 یادداشت صرفا به موضوع دفاع مقدس اختصاص دارد که برخی از آنها شفاهی و برخی از آنها کتبی است.

به گفته وی، یاداشت نویسی از عادات مقام معظم رهبری از پیش از اتقلاب است و بر همین اساس در اواخر هفته کتاب همزمان با روزهای پایانی آبان در مراسمی از تمامی نویسندگان کتابهای دفاع مقدس که ایشان بر کتابهایشان یادداشت نوشته اند تجلیل خواهد شد.

رئیس موسسه انتشارات انقلاب اسلامی با اشاره به دیدار ظهر امروز مقام معظم رهبری با راوی و تدوینگر کتاب لشگر خوبان و منویات معظم له تصریح کرد: ایشان در این مراسم عنوان کردند که کار خانم سپهری و آقای رضایی جهاد فی سبیل الله است و تاکید کردند که کار ناشران و نویسندگان حوزه دفاع مقدس فعالیتی است که دشمن خواهان آن نیست و دوست ندارد چنین اسنادی منتشر شود.

این مقام مسئول در انتشارات با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها گفته اند که تقریبا همه آثار منتشره را می خوانند و مشتری پروپا قرص آن هستند، تاکید کرد: مقام معظم رهبری از سال 69 به بعد یادداشت های متعددی راجع به کتابها دارند که معمولا راجع به کتابهای قصه و رمانی است که از سوی دفتر ادبیات و مقاومت حوزه هنری منتشر شده و بارها گفته اند که تقریبا همه آثار این دفتر را خوانده اند و مشتری پروپا قرص آن هستند، اما با گذر زمان و افزوده شدن متخصصان بیشتری به جمع مولفان متن تقریظ های ایشان نیز با نکات دیگری همراه شد تا جایی که در سال 1390 که کتاب نورالدین پسر ایران چاپ شد ایشان پس از مطالعه کتاب عنوان داشتند که تحت تاثیر آن قرار گرفتند و یادداشت بلندی بر آن نوشتند که به اذن خودشان در مراسمی به راوی و نویسنده این کتاب اهدا شد و مراسم امروز نیز به اذن ایشان برگزار می شود.

مختارپور در پایان با این جملات که مقام معظم رهبری دفاع مقدس را معدنی از طلا می دانند که این خاطرات به تعبیر آنها رگه هایی است که از آن سر باز کرده است، اضافه کرد: ایشان بارها تاکید کردند که آثار هنری در کشور باید بر اساس این منابع تعریف و تولید شود چرا که این ایثارگری ها را از خشت های محکم ایجاد کننده

انقلاب در جهان می دانند.

 

 

 

* رضایی: تا آخرین روزهای جبهه در آرزوی آرم مخملی سپاه بودم

بر اساس این گزارش، مهدیقلی رضایی راوی کتاب «لشکر خوبان» با اشاره به دیدار صبح امروز با رهبر انقلاب اظهار داشت: از توجه مقام معظم رهبری به این کتاب سپاسگزارم؛ صبح که به دیدار ایشان رفتیم معظم له ما را شرمنده کردند و از این که مورد توجه رهبر قرار گرفتم بسیار خوشحال هستم.

وی با این جملات سخنان خود را پایان داد که، زمانی که جنگ شروع شد من نوجوانی 15 ساله بودم که به جبهه رفتم و تا آخرین روزهای جبهه در آرزوی آرم مخملی سپاه بودم چرا که به سربازها این ارم تعلق نمی گرفت. یادم می‌آید در آن سال‌ها یکی از دوستانم به نام شهید احمد یوسفی منیر شفاعت‌نامه‌ای از قول من نوشته بود تا من زیر آن را امضا بزنم که اگر شهید شدم پیش خداوند تبارک و تعالی او را شفاعت کنم اما من در پایان این شفاعت‌نامه نوشتم به شرطی که در این راه بماند و راه ادامه داشته باشد. شاید همین مساله موجب شد که من شهید نشوم. 

 

* پخش فیلم دیدار با رهبر انقلاب و تقدیر از راوی و نویسنده

این مراسم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی و همدانی، از مسئولان دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب و معصومه سپهری، نویسنده و راوی کتاب برگزار شد. در ادامه متن تقریظ مقام معظم رهبری به همراه یک جلد کلام‌الله مجید به نویسنده و راوی «لشکر خوبان» اهدا شد.

براساس این گزارش صبح امروز راوی مهدی قلی رضایی و نویسنده معصومه سپهری به همراه جمعی از این گروه مولف به دیدار رهبر انقلاب مشرف شده بودند که فیلم این دیدار برای حاضران پخش شد، در این دیدار رهبر انقلاب ضمن مخاطب قرار دادن معصومه سپهری فرمودند: دو کتابی که شما تالیف کردید تحقیقا مصداق جهاد فی سبیل الله است.

منبع: فارس