۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸
جزییات بیشتر از پرونده فساد در فوتبال

نرخ "درآوردن" يک بازی فوتبال در برنامه 90

برنامه «90» اين هفته‌ جزئيات بيشتري از پرونده‌ قضاوت محسن قهرماني و اعتراض‌هايي که در اين باره انجام شده را فاش کرد.
کد خبر : ۱۳۶۲۶۵
صراط: برنامه «90» اين هفته‌ جزئيات بيشتري از پرونده‌ قضاوت محسن قهرماني و اعتراض‌هايي که در اين باره انجام شده را فاش کرد.

«90» شب گذشته بيشتر وقت خود را به بررسي حکم ستاد رسيدگي به تخلفات حرفه‌اي درباره پرونده‌ قضاوت محسن قهرماني اختصاص داد.

ابتدا مولايي، بدنساز کنوني پرسپوليس که در حکم اخير تا اطلاع ثانوي از فعاليت در فوتبال محروم شده، روي خط آمد و گفت: يک سال پيش زماني که در راه‌آهن فعاليت مي‌کردم، مرتضي کريمي با من تماس گرفت و گفت قهرماني از باشگاه شما ناراحت است. او به من گفت قهرماني گفته که من يک بازي را به سود راه‌آهن سوت زده بودم و بخشي از پولي که بابت اين کار بايد مي‌گرفتم مانده است. فکر مي‌کنم زماني که من در استقلال بودم اين قول و قرارها بين باشگاه و راه‌آهن و قهرماني رخ داده است.

او ادامه داد: من همان بار اول شوکه شدم و نمي دانستم چه کاري بايد انجام دهم. تنها چيزي که به ذهنم رسيد اين بود که موضوع را به دايي انتقال دهم، اما او برخورد خيلي بدي با من کرد و گفت " بقيه هر اشتباهي کرده‌اند به ما مربوط نيست. ديگر هم درباره اين مسائل با من صحبت نکن. "

مولايي با اشاره به حضورش در ستاد رسيدگي به تخلفات حرفه‌اي، گفت: من به عنوان شاهد نزد عليپور رفتم و همه اين مسائل را به او گفتم. اما تعجب مي‌کنم عليپور با رايي که صادر کرده من را که به عنوان مطلع و شاهد رفته بودم هم رديف يک متهم کرده است. به عليپور گفتم بعد از بازي پرسپوليس و سپاهان و در بازه يک هفته‌اي پرينت تماس‌هاي من مشخص است که چه کساني و چند بار به من زنگ زده‌اند.

عليرضا ايلدروم که در بازي پرسپوليس – سپاهان کمک داور بود، يکي از محرومان اين پرونده‌ شده است. او روي خط آمد و با انتقاد از اين حکم، گفت: انصافا من در آن صحنه تمرکزم روي دو بازيکني بود که براي زدن ضربه سر به هوا بلند شده بودند، اگر درگيري آن دو بازيکن را مي‌ديدم مطمئنا به قهرماني کمک مي‌کردم. عليپور با حکمي که صادر کرده آبروي من و آبروي چند ساله پدرم را که سال‌ها در اين کشور تلاش کرد و زحمت کشيد برد. من سه سال است که وارد ليگ شده ام، شما مي‌توانيد فيلم تمامي داوري‌هاي من را ببينيد، اما مطمئن باشيد که يک اشتباه کوچک هم پيدا نمي‌کنيد. واقعا چرا بايد با چنين حکمي با آبروي من بازي شود؟

فردوسي‌پور که از فهميدن جزئيات بيشتر اين پرونده‌ به نوعي شوکه شده بود، با تعجب از مولايي که هم چنان روي خط بود پرسيد: اين براي اولين بار است که اينقدر علني چنين مسائلي مطرح مي‌شود که يک داور پول گرفته تا بازي را براي تيمي در بياورد. حالا نرخ در آوردن بازي چقدر است؟!

اين ماجرا با بحث شديد مولايي و عليپور ادامه يافت که قسمتي از صحبت‌هاي اين دو نفر را مي‌خوانيد.

عليپور: به مولايي گفتيم که بخشي از حقايق را نگفته‌اي. به هر حال ما در ستاد حقايق را از جايي ديگر کشف کرديم. صادقانه به دوستان گفتيم که کمک کنيد اين پاکسازي انجام شود. پولي که از آن صحبت مي‌شود به دست فرد سومي و به وسيله علي حاتم کارت به کارت شده. ما اعترافات فرد سوم را به طور کامل داريم.

مولايي: چرا امروز در اين جلسه شرکت کردم ، اسمي از فرد سوم نياورديد و يا او را به جلسه فرا نخوانديد که ما را با يکديگر روبرو کنيد و همه چيز مشخص شود؟ شما 20 سال آبروي ورزشي من را با اين حکم برديد. 10 سال براي اين کشور دويدم. سه مدال آسيايي و چند قهرماني جهاني دارم. 10 سال است که مربيگري مي‌کنم، اما در حالي که به عنوان شاهد در پرونده‌ حضور يافته بودم، اکنون من را محکوم کرده‌ايد.

عليپور: شک نکنيد اگر فرد ديگري هم حقيقت را بداند و آن را کتمان کند و بعد بيايد و فرافکني انجام دهد، همين حکم برايش صادر مي‌شود.

مولايي: اگر من متهم هستم، چرا وقتي سه جلسه پيش شما بودم و اطلاعاتم را گفتم من را تفهيم اتهام نکرديم؟

عليپور: اتفاقاتي که افتاده مربوط به بازي راه‌آهن و آلومينيوم در فصل قبل بوده است. روزي که اين بازي برگزار شده دو ميليون پول ردوبدل شده است، اما ادعاي آقايان اين است که اين پول مربوط به سال‌هاي قبل بوده است.

مولايي: آقاي عليپور! شما گفتيد من مي‌خواهم مشکل را در همين دايره محدود حل کنم.

فردوسي‌پور: آقاي عليپور! اگر اين گونه باشد واقعا پاکسازي به طور کامل انجام نمي‌شود. در فوتبال ايتاليا و بعد از کالچوپولي همه خاطيان محروم شدند تا اين اتفاق به طور کامل از فوتبال اين کشور پاک شود. حال اگر قرار باشد شما پاکسازي را محدود به دايره کوچک کنيد، باز هم افراد ديگري هستند که در فوتبال اين گونه فعاليت مي‌کنند.

زماني که مولايي از پرونده‌ قهرماني جزئيات بيشتري اعلام کرد فردوسي‌پور به دنبال اين بود که بفهمد اين داور پول درخواستي را براي کدام بازي مي خواسته‌ است. در ادامه دو سرپرست سابق راه‌آهن روي خط آمدند و گفتند که اين اتفاق در زمان آنها نيفتاده است. همچنين مهدي تارتار ، سرمربي سه فصل پيش راه‌آهن روي خط آمد و گفت: زماني که من مربي اين تيم بودم اصلا قهرماني براي ما قضاوت نکرد. تازه من از شما يک سوال دارم، اگر اين اتفاق در زمان ما افتاده چرا پول‌شان را از ما نمي‌خواهند و به افراد ديگر زنگ مي‌زنند؟

رويانيان هم در دقايق پاياني برنامه روي خط آمد و با انتقاد از «90» و عليپور، گفت: من از برنامه شما يک انتقاد دارم. شما شاکي و متشاکي و مطلع و داور و همه چيز را با هم قاطي کرديد. اين بر خلاف شيوه برنامه شماست. امشب برنامه‌تان خيلي شلوغ بود. همچنين بايد از عليپور به خاطر اين حکم تشکر کنم. ما برخورد قاطع‌تر از او مي‌خواهيم، اما سوال ما اين است که مگر طبق حکم فيفا مگر يک فرد مطلع نبايد دانسته‌هاي خود را بگويد؟ پس چرا ديگر بعد از اطلاع دادن محروم مي‌شود؟


نظرات بینندگان
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۲
۴
۹
این 3 نفر مثل اینکه عزل نشدنی هستن:
1-فردوسی پور
2-توکلی رییس سازمان سنجش
3-بلاتر رییس فیفا
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۷ مهر ۱۳۹۲
۱
۰
جاسبی را هم اضافه کن چون هاشمی همه کاره مملکته و اونم به جاسبی علاقه زیادی داره و ظاهرا قراره دوباره برگرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۲
۰
۰
اصولا سير قانوني توسط قاضي جامع الشرايط بايد پيگيري شود ونه اينكه يك فرد با سلايق شخصي خود حكم صادر كند كجاي قانون گفته كه اينچنين باشه؟1
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم